همشهری آنلاین: داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره مقدماتی خود از توافق اتمی ایران انتقاد کردند.

برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی جمهوریخواهان آمریکا

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نخستین مناظره مقدماتی داوطلبان کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، پنجشنبه شب در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد.

شبکه تلویزیونی فاکس که برگزارکننده این برنامه بود مجبور شد داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوریخواه را در دو مناظره جداگانه به روی صحنه ببرد.

بخش اول مناظره جمهوریخواهان با حضور هفت داوطلبی که در نظرسنجی‌ها طرفداران کمتری دارند برگزار شد و در دومین مناظره که در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت محلی برگزار شد ۱۰ داوطلب پرطرفدارتر حضور یافتند.

به گزارش بی.بی.سی در این مناظرات شماری از داوطلبان نامزدی حزب جمهوریخواه از عملکرد و اظهارات "دونالد ترامپ" اصلی‌ترین چهره جمهوریخواهان برای این انتخابات به شکل صریحی انتقاد کردند.

ترامپ که در نظرسنجی‌های عمومی کاندیدای پیشتاز حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود در هفته‌های اخیر با اظهاراتی جنجالی از جمله درباره مهاجران مکزیکی و کهنه‌سربازان آمریکایی عرصه رقابت درون حزبی را متلاطم ساخته و انتقاد بسیاری از جمهوریخواهان را برانگیخته است.

برخی از چهره‌های جمهوریخواه مایل هستند که ترامپ به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات حضور یابد اما او تاکنون از پذیرش این خواسته خودداری کرده است.

پنجشنبه شب در هر دو مناظره مقدماتی جمهوریخواهان موضوعات اصلاح قوانین مهاجرت، سقط جنین و سیاست خارجی از جمله مسائلی بودند که داوطلبان نامزدی انتخابات ریاسن جمهوری درباره آنها به اظهار نظر پرداختند.

در همین حال بخش اعظم این مناظرات را انتقاد از توافق هسته‌ای با این ایران تشکیل می‌داد.

اسکات واکر، فرماندار ایالت ویسکانسین در این مناظره گفت در صورت ورود به کاخ سفید، "در روز نخست به این توافق خاتمه می‌دهد، تحریم‌های شدیدتری علیه ایران برقرار می‌کند و متحدان آمریکا را متقاعد می‌سازد تا چنین کاری را انجام دهند."

اسکات برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا با ۱۶ داوطلب دیگر رقابت می‌کند.

سناتور رند پاول دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت دولت اوباما از موضع قدرت با ایران مذاکره نکرده و "خیلی زود امتیازات فراوانی" به تهران داده است.

مایک هاکبی، فرماندار پیشین آرکانزاس در این مناظره گفت که توافق اتمی با ایران، "جهان را به جایی خطرناک‌تر تبدیل کرده" و ایران به هر چیزی که خواست رسید "بدون آنکه ما بتوانیم چهار گروگان خود را آزاد کنیم."

کارلی فیورینا، داوطلب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری نیز از توافق اتمی با ایران انتقاد کرد.

وی که مدیر عامل پیشین شرکت کامپیوتری اچ‌پی است در بخش اول مناظره حضور داشت و با انتقاد از توافق اتمی با ایران گفت: "قبول دارم که متحدان ما کامل نیستند اما ایران با واسطه‌هایش در کانون شرارتی قرار دارد که در خاورمیانه در جریان است."

ریک پری، فرماندار پیشین تکزاس نیز که در بخش اول مناظره حضور داشت با دفاع از خانم فیورینا گفت کنگره باید مانع از لغو تحریم‌های ایران شود.

هم‌زمان روز پنجشنبه حزب دموکرات آمریکا اعلام کرد که نخستین مناظره داوطلبان نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، ماه اکتبر در ایالت نوادا برگزار می‌شود.

ده داوطلب نامزدی حزب جمهوریخواه که در مناظره اصلی حضور یافتند، عبارتند از: دونالد ترامپ، سرمایه دار، جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا، اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین، مایک هاکبی، فرماندار پیشین آرکانزاس، بن کارسون، جراح، تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا، رند پاول، سناتور ایالت کنتاکی، جان کیسیک، فرماندار اوهایو و کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی.

کد خبر 303281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha