همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور گفت؛ نظرسنجی‌های بعد از توافق هسته‌ای از رضایت و خوشحالی ۸۰ تا ۸۸ درصدی مردم از توافق هسته‌ای خبر می‌دهد و مخالفان ۴ درصد بودند.

جهانگیری

 به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان گلستان با یادآوری فشارهای همه جانبه ازسوی تحریم کنندگان ملت ایران، اظهار داشت: آنها خباثت را به حدی رسانده بودند که ایرانیان مقیم خارج از کشور و حتی آنها که گذرنامه غیرایرانی داشتند نیز به جرم ایرانی بودن و اینکه محل تولدشان ایران است، تحت فشار بودند و اجازه افتتاح حساب بانکی و فعالیت اقتصادی نداشتند.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای و موفقیت بزرگ ملت ایران گفت: این توافق موضوع بزرگ و مهمی بود و نباید تحت تاثیر برخی سخنان، اهمیت این کار مهم کوچک جلوه داده شود.

معاون اول رmیس جمهور افزود: در یکی از جلسات اخیر هیات دولت، گزارشی درخصوص نظرسنجی‌های پس از توافق هسته‌ای از مردم مطرح شد و اعلام گردید که دراین نظرسنجی‌ها که توسط سازمان‌ها و مراکز معتبر انجام شده، بین 80 تا 88 درصد مردم از توافق هسته‌ای رضایت داشته و خوشحال هستند.

جهانگیری ادامه داد: در این نظرسنجی میزان کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفت داشتند، 4 درصد بود و در نتیجه کسانی هم که قصد دارند نمایندگی این 4 درصد مخالفین را انجام دهند باید در حد همان 4 درصد نمایندگی کنند و نباید طوری سخن بگویند که گویا این 4 درصد همه مردم ایران هستند.

وی با اشاره به اهمیت بررسی عوامل موثر در موفقیت هسته‌ای، پایه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران را از مهمترین عوامل این پیروزی عنوان کرد و گفت: در مقطع فعلی بدون تردید یکی از پایه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران، عمق استراتژیک کشور است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ملت‌ها و نیروهای انقلابی که در کشورهای مختلف در مقابل سیاست‌های ظالمانه و استکبار مقاومت می‌کنند و مورد حمایت ارزشی و سیاسی ازسوی جمهوری اسلامی ایران هستند نیز عمق استراتژیک ایران می‌باشند و همین موضوع باعث شده که اثرگذاری ایران در معادلات جهانی روز به روز بیشتر شود و برخی کشورها را که قصد داشتند دست خوش تغییرات اساسی کنند، بدلیل آنکه ایران با این تغییرات موافق نبود و با آنان همراه نشد، خواسته‌شان محقق نگردید و امروز هم به این باور رسیده‌اند که راه حل سوریه و یمن راه حل سیاسی است و برای مقابله با داعش نیز حتما باید ایران کمک کند و وارد عمل شود.

جهانگیری از داعش بعنوان یک غده سرطانی که دنیای اسلام و مسلمانان را به چالش کشیده یاد کرد و با بیان اینکه این گروه تروریستی هر روز در کشورهای اسلامی خون مردم بیگناه را بر زمین می‌ریزند، تصریح کرد: ده‌ها کشور، ائتلاف ضد داعش تشکیل داده‌اند و در نهایت به این باور رسیده‌اند که کشوری که می‌تواند داعش را از صحنه خارج کند ایران است و اگر ایران نبود داعش تاکنون بغداد و کردستان عراق را اشتغال کرده و در نقاط دیگر نیز دست به خرابکاری زده بود.

وی با تاکید براینکه این عمق استراتژیک ایران شرایطی را بوجود آورده که دنیا فهمیده باید با ملت ایران به گونه‌ای دیگر صحبت کند گفت: ملت ایران پایه‌ی اقتدار این کشور است و تا به حال شاید برای دنیا خوب جا نیافتاده بود که مردم ایران چگونه پای نظام خود می‌ایستند و صبورانه مقاومت می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور پس از عمق استراتژیک ایران و استقامت ملت، مدیریت و تدابیر دولت تدبیر وامید را پایه‌ی قدرت سوم برای ایران برشمرد و افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز نشان داد که یک پایه‌ی قدرت است زیرا گاهی ممکن است یک کشور قدرت داشته باشد ولی بدلیل عدم برخورداری از دانش و فن مذاکره، نتواند از حقوق خود دفاع کند.

جهانگیری افزود: دولت یازدهم با تدابیر رئیس جمهور، حمایت‌ها و هدایت‌های بسیار کارگشای مقام معظم رهبری توانست از این پایه‌های اقتدار استفاده کرده و پایه‌ی قدرت جدیدی به نام مدیریت را به صحنه بیاورند و چالش هسته‌ای را حل کند که در این راستا شاهد بودیم در طول مدت مذاکرات، قوی‌ترین کشورهای دنیا به همراه سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و اتحادیه اروپا در یک طرف میز و یک کشور به تعبیر آنها جهان سومی در طرف دیگر میز نشسته بود و توانست از حقوق ملت ایران دفاع کند.

وی اضافه کرد: قدرت تیم مذاکره کننده هسته‌ای باعث شد که در نتیجه، شکل‌گیری توافق، چالش کم سابقه‌ای میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا ایجاد شود و نزاع بی‌سابقه‌ای نیز میان آمریکا و اسرائیل شکل گیرد.

وی گفت: شورای امنیت سازمان ملل که قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر کرده بود و تاکید داشت که ایران حق غنی سازی ندارد، با تصویب یک قطعنامه، شش قطعنامه قبلی را لغو کرد و حق هسته‌ای و غنی سازی ایران را پذیرفت که اینها افتخار یک ملت و دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه موضوع دیگری که می‌تواند پایه‌ی اقتدار برای کشور باشد استفاده از فرصت و فضای ایجاد شده در دوران پساتحریم است خاطرنشان کرد: ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرده و اقتدار خود را در عرصه اقتصادی به منصه ظهور برسانیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سال‌های گذشته آسیب دید و با وجود درآمدهای نفتی زیاد در سالهای گذشته، متاسفانه این فرصت‌ها و منابع از دست رفت، تصریح کرد: خوشبختانه بار دیگر مدیران مجرب وارد عمل شده‌اند و فرصتی نیز به تبع لغو تحریم‌ها بوجود آمده و نگاه دنیا نیز به ایران همانند کانونی است که تمایل دارند به آن نزدیک شده و همکاری اقتصادی با ایران را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: باید در این شرایط سیاست‌های خوبی اتخاذ کنیم و از تجربیات تلخ گذشته درس بگیریم و تلاش کنیم که بخش خصوصی مورد حمایت قرار گرفته و میدان‌دار اقتصاد کشور باشد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مدیران کشور باید برای توسعه‌ی ایران بسیج شوند افزود: مدیری که نمی‌تواند به توسعه‌ی کشور کمک کند بهتر است جایش را به کس دیگری بدهد.

جهانگیری با بیان اینکه اگر تصمیم داریم با بیکاری مقابله کرده و اشتغالزایی کنیم باید بدانیم که ایجاد فرصت های شغلی جز از طریق افزایش تولید و سرمایه‌گذاری میسر نیست.

وی افزود: سرمایه‌گذاری نیازمند منابع مالی است و خوشبختانه امروز منابع خارجی به روی ایران باز شده است، البته ما به عنوان دولت به منابعی که مسدود شده بود هیچ چشم داشتی نداریم و برای آن نقشه‌ای نکشیدیم زیرا منابعی که امروز آزاد شده در دولت گذشته معادل ریالی آن دریافت شده و آن را خرج کرده‌اند و این منابع متعلق به بانک مرکزی است و قرار نیست که یک ریال از آن در اختیار دولت قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود سال 94 را سالی سخت از نظر اقتصادی برای کشور دانست و گفت: هنوز میزان فروش نفت و قیمت آن نسبت به سالهای گذشته پایین است و درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است.

جهانگیری اضافه کرد: برای اینکه سال 94 را به خوبی پشت سر بگذاریم چند اتفاق باید بیافتد که یکی از آنها صرفه‌جویی در دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور است و باید تلاش کنیم رشد اقتصادی مثبت سال گذشته و روند روبه کاهش تورم را در سال 94 نیز استمرار بخشیم.

وی با تاکید براینکه باید در سال 94 صادرات غیرنفتی را نیز افزایش دهیم گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی حتماً باید میزان تولید افزایش پیدا کند و برای آنکه بتوانیم تولید را افزایش دهیم نیازمند بالابردن حجم صادرات غیرنفتی هستیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم رفع موانع پیش روی صادرکنندگان گفت: مدیری که نتواند مانعی از پیش روی صادرکنندگان بردارد از نظر ما عملکرد مناسب و مطلوبی ندارد چرا که حتماً باید صادرات را توسعه دهیم.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌ها و مزایای موجود در استان گلستان گفت: استان گلستان با این همه پتانسیل نباید بعنوان یک استان محروم مطرح باشد زیرا علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد این استان مثل جاذبه‌های طبیعی، با کشورهای مهمی با ترکمنستان و قزاقستان همسایه است ضمن آنکه رابطه‌ی سیاسی خوبی میان ایران با این کشورها برقرار است.

وی طبیعت بسیار خوب و جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری را از ویژگی‌های استان گلستان برشمرد و گفت: بسیاری از مردم دنیا آرزو دارند جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی این استان را از نزدیک مشاهده کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از جزیره آشوراده بعنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان یاد کرد و با اشاره به دستور رییس جمهور درخصوص تبدیل شدن این جزیره به منطقه‌ی گردشگری بر لزوم اجرایی شدن دستور دکتر روحانی تاکید کردو گفت: یکی از ویژگیهای رییس جمهور این است که وعده‌های غیرقابل اجرا نمی‌دهد و همواره به دستگاه‌های اجرایی تاکید دارد که قولی داده شود که بتوانیم به آن عمل کنیم. بنابراین همه اعضای دولت موظف به اجرای دستورات رئیس جمهور هستند.

کد خبر 303191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha