همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت ۱۰ میلیارد دلار با مجوز رهبری و برای منابع آب و خاک از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، خاطرنشان کرد: دولت متعهد شده که این پول را به عنوان وام برداشت کرده و آن را به صندوق بازگرداند.

اسحاق جهانگیری

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان زابل که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با تأکید بر اینکه تاریخ و نام سیستان و بلوچستان برای هر ایرانی افتخارآفرین و غرورانگیز است،‌ افزود: تاریخ و تمدن ایران مملو از اقدامات تاریخی و بی‌نظیر مردم این خطه است. امیدوار هستیم که با تکیه بر این اتفخارات بزرگ گذشته آینده‌ای بسیار خوب برای سیستان و بلوچستان و ایران رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مقطع مهمی به لحاظ تصمیم‌گیری در تاریخ دولت قرار داریم، خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی علاوه بر بحث تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی که در اجرای سیاست‌های آن هم ملت و هم دولت مسئولیت دارند و هم، در آستانه تدوین برنامه ششم در دولت یازدهم هستیم، همچنین از طرفی در مقطعی به نام پساتحریم نیز قرار داریم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه آحاد مردم باید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند، خاطرنشان کرد: نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی همگان باید در سیاست‌هایی که برای اجرای اقتصاد مقاومتی تدوین می‌شود نقش‌آفرینی داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، افزود: تدوین برنامه ششم فرصتی است که طی آن برای پنج سال آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم.

جهانگیری با اشاره به توافق صورت گرفته در پرونده هسته‌ای،‌ اظهار کرد: برخی از دوستان طی دو سال اخیر عمر دولت یازدهم به سادگی لب به انتقاد می‌گشایند، بروند مرور کنند و بگویند که دولت باید چه بخش‌هایی را مدیریت می‌کرد و امروزچه بخش‌هایی را مدیریت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در این دو سال باید بدهی‌ها، کمبودها و مطالبات روزافزون ملت را مدیریت می‌کردیم، گفت: طی دو سال گذشته بدهی‌ها، کمبودها و مطلالبات را مدیریت کردیم و با وجود همه اینها دو سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم.

جهانگیری افزود: طی دو سال، گذدشته از تحریم که دشمنان علیه ملت ایران به این امید که ملت تسلیم شوند و از حقوق خود بگذرند، عبور کردیم و امروز با اقتدار می‌گوییم که ما علاوه بر اینکه همه حقوق خود را کسب کرده‌ایم و حق هسته‌ای خود را تثبیت و از دستاوردهای آن پاسداری می‌کنیم توانسته‌ایم که تحریم‌های ظالمانه را از پیش پای ملت برداریم. امروز ما به آینده‌ای بسیار روشن فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی در دوران پساتحریم، اظهار کرد: باید کشور را عاقلانه و مدبرانه و با تکیه بر نیروهای انسانی و بدون توجه به گرایش‌های سیاسی افراد اداره کنیم.

وی تأکید کرد: باید برای همه گرایش‌های سیاسی، قومیت‌ها و مذاهب مختلف موجود در کشور به عنوان یک سرمایه ملی احترام قائل شویم و بدانیم که چنانچه همه این سرمایه‌ها به صحنه بیایند ان‌شاءالله می‌توانیم مشکلاتی که پیش پای ملت و کشور قرار گرفته است را برطرف نماییم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های نفتی موجود در داخل کشور خاطرنشان کرد: پس از تحریم‌ها باید از منابع نفتی به خوبی استفاده کنیم. در این دوران می‌ توانیم به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهیم. همچنین در این دوران باید تلاش کنیم که زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی تأمین و این بخش را فعال نماییم.

جهانگیری همچنین با اشاره به تنش‌های امنیتی موجود در منطقه و جهان به ویژه کشورهای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز ایران کانون ثبات و آرامش است، خاطرنشان کرد: ملت ایران باید قدر امنیت پایدار موجود را بداند.

وی با بیان اینکه در تأمین این نوع امنیت ابتدا به نیروهای مسلح توانمندی که توانسته‌اند از مرزها و حیثیت کشور دفاع کنند متکی هستیم، اضافه کرد: در تأمین امنیت پایدار به نیروهای مردمی متکی هستیم که پاسداران اصلی امنیت هستند. باید به اتکا به مردم امنیت در داخل کشور را که دشمن برای برهم زدن آن تلاش می‌کند به خوبی پایدار کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محرومیت استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این استان نیازمند برنامه‌ای ویژه برای توسعه است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مزیت‌های استان سیستان و بلوچستان مرزهای آبی در اختیار این استان است. حتماً باید به مرزهای آبی این استان از جمله چابهار و سواحل مکران رسیدگی کرده و تلاش کنیم که این سواحل را به کانون اصلی توسعه در منطقه تبدیل نماییم.

جهانگیری همچنین با اشاره به نیاز استان سیستان و بلوچستان به گاز، تأکید کرد: پس از سفر رئیس جمهور به این استان و پس از انجام کارهای کارشناسی تصمیم گرفته شد که حتماً باید گاز به این استان وارد شود. به لطف خدا نیز عملیات‌های ابتدایی این طرح آغاز شده است و ان‌شاءالله گاز به زابل خواهد آمد.

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتباط ریلی میان چابهار با مشهد اظهار کرد: از جمله اقداماتی که باید حتماً در این استان اتفاق بیفتد اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و مشهد است.

وی با اشاره به اشتیاق کشورهای خارجی به سرمایه‌گذاری در سواحل، خاطرنشان کرد: کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در سواحل جنوبی ایران و انتقال آن به کشورهای خاورمیانه هستند. باید تلاش کنیم که از سرمایه و ظرفیت‌های موجود در این راستا استفاده نماییم.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به همسایگی استان سیستان و بلوچستان با افغانستان و پاکستان اشاره و با تأکید بر اینکه ایران رابطه برادرانه‌ای با این دو کشور دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه به امنیت و توسعه افغانستان و پاکستان کمک نماییم در واقع به نوعی به خودمان کمک کرده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت یازدهم مصمم است که با هر قیمتی با برنامه ریزی حرکت به سمت توسعه استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سیستان را پیگیری نماید به برخی از مشکلات این استان اشاره و با تأکید بر اینکه باید حتماض مشکل طوفان شن در استان برطرف شود، خاطرنشان کرد: توسعه مرزی یکی از نیازهای استان سیستان و بلوچستان است که در همین راستا نیز مرز میلک باید به یکی از مرزهای مهم صادراتی ایران تبدیل شده و ارتباط میان میلک و چابهار برقرار گردد.

وی همچنین با اشاره به پروژه انتقال و توزیع آب به دشت سیستان خاطرنشان کرد: پس از سفر رئیس جمهور به این استان طرح آبیاری مداوم 46 هزار هکتار زمین کشاورزی مورد توجه دولت قرار گرفت. پس از انجام بررسی‌ها دریافتیم که با بودجه دولت اجرای این طرح عغیرممکن است. در آن زمان آقای روحانی طی نامه‌ای و بنا بر ضرورت کار از مقام معظم رهبری درخواست کردند که به دولت اجازه برداشت معادل 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی بدهد که مقام معظم رهبری نیز با این درخواست موافقت کردند.

جهانگیری با اشاره به اظهارات برخی منتقدان دولت درباره برداشت از صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: یکی از حرف‌های ناحقی که از سوی منتقدان در مورد استفاده دولت از صندوق توسعه ملی مطرح می‌شود این است که می‌گویند دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. این در حالی است که تاکنون تنها 10 میلیارد دلار آن هم با اخذ مجوز از رهبری و برای منابع ‌آب و خاک به صورت وام برداشت کرده است و قطعاً آن را به صندوق بازمی‌گرداند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت تالاب هامون و نیاز رسیدگی به این تالاب، تأکید کرد: باید در مورد حوزه آب رود هیرمند گفت‌وگوهای اساسی با افغانستان داشته باشیم. ان‌شاءالله با این گفت‌وگوها و همچنین با همت و پیگیری استاندار و رئیس سازمان محیط زیست تالاب هامون احیا خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تبدیل منطقه سیستان به منطقه آزاد ، خاطرنشان کرد: مطالعات لازم جهت تصویب این طرح انجام شده است و امیدوار هستم که طی یکی دو هفته آتی طرح منطقه آزاد سیستان در دولت تصویب شود.

جهانگیری در پایان با اشاره به تعامل اهالی سنت و شیعه در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اهل سنت کشور همواره رابطه خوبی با دولت و نظام دارند، خاطرنشان کرد: امنیت موجود در استان سیستان و بلوچستان نتیجه همدلی و همکاری از جمله بلوچ‌ها و سیستانی‌ها و شیعه و اهالی سنت این استان است.

کد خبر 307778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha