دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

محمد مجد: اوایل که هنوز دسترسی به دنیای اینترنت عمومی نشده بود، وقتی صحبت از قابلیت‌های مرموز وب به میان می‌آمد یک مثال معروف زده می‌شد که می‌گفت: «شما در خانه‌تان نشسته‌اید اما می‌توانید به موزه لوور پاریس سفر کنید.

ساخت رسمی پایگاه خبری

فقط كافي است يك كامپيوتر داشته باشيد» اين قابليت حالا ديگر به اندازه سابق شگفت‌انگيز و عجيب نيست. حالا دسترسي به اخبار و اطلاعات هم به همان اندازه تماشاي موزه لوور از طريق اينترنت راحت شده است. پايگاه‌هاي خبري و اطلاع‌رساني تكثير شده‌اند و روزبه‌روز هم به تعداد آنها افزوده مي‌شود. شما هم به‌عنوان يك فرد عادي مي‌توانيد در يك حوزه دلخواه خود سايت خبري راه‌اندازي كنيد. براي داشتن چنين سايتي شما ۲ كار بايد انجام دهيد؛ يكي طراحي سايت و خريد‌هاست و دامين و تهيه محتواست و ديگري ثبت فعاليت رسمي اين سايت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. اگر با ما در اين صفحه همراه شويد به شما خواهيم گفت كه چطور مي‌توانيد يك سايت را به‌طور رسمي ثبت كنيد.

  • گام اول

شما به يك دامنه نياز داريد
شما كه مي‌خواهيد يك پايگاه خبري اطلاع‌رساني ثبت كنيد بايد نسبت به خريد دامنه آن رسانه اقدام كرده و البته به نكته‌هايي در خريد دامنه توجه كنيد؛
۱- نام پيشنهادي رسانه شما بايد شبيه نام دامنه باشد.
۲- دامنه رسانه به نام صاحب امتياز (متقاضي حقيقي يا حقوقي) باشد.
۳- فقط دامنه با پسوند ir مورد پذيرش است.
۴- اعتبار دامنه پيشنهادي بيش از يك‌سال باشد.
۵- چنانچه دامنه‌هاي ديگري قرار است با دامنه اصلي، قابل ارجاع به يكديگر باشند نشاني آن دامنه‌ها نيز در بخش مربوطه ذكر شود تا از حقوق دامنه اصلي برخوردار شوند.

  • گام دوم

مراجعه الكترونيكي و ثبت‌نام
قرار نيست براي ثبت سايت خبري و اطلاع‌رساني‌تان به جايي مراجعه كنيد. زمان بالا و پايين رفتن از پله‌هاي اداره‌ها و سازمان‌ها تمام‌شده است. شما بايد در خانه و محل كارتان بنشينيد و به نشاني اينترنتي www.e-rasaneh.ir مراجعه و در اين سامانه ثبت‌نام كنيد. در ثبت‌نام، يكسري اطلاعات اوليه مثل كد ملي، نام و نام‌خانوادگي و نشاني الكترونيك‌تان از شما پرسيده خواهد شد. در ضمن يك نام كاربري و يك كد ورود هم بايد اعلام كنيد تا از اين به بعد با اين دو وارد سامانه شويد. دقت كنيد كه اطلاعات شناسنامه‌اي شما با هم تطابق داشته باشد، وگر نه سايت به‌طور هوشمند ثبت‌نام شما را نخواهد پذيرفت. نشاني اي‌ميل‌تان هم درست باشد چون راه ارتباطي بعدي شما با سامانه است.

  • گام سوم

پر كردن فرم اطلاعات فردي
حالا شما با نام كاربري و كد ورود خود وارد سامانه مي‌شويد. همان ابتدا فرم اطلاعات فردي و اطلاعات تماس را تكميل و ذخيره كنيد. بعد از ثبت اطلاعات فردي، يكسري پيغام براي تلفن همراه شما پيامك مي‌شود اما به يك شرط؛ «شماره تلفن همراه شما در سامانه براي اطلاع‌رساني‌هاي پيامكي مورد استفاده قرار خواهد گرفت»، بنابراين دقت كنيد كه پيامك‌هاي تبليغاتي روي تلفن شما غيرفعال نشده باشد. اگر اينطور است يا دريافت پيامك‌هاي تبليغاتي را فعال كنيد يا يك خط همراه ديگر را براي ارتباط با سامانه معرفي كنيد. هنگام پر كردن فرم اطلاعات فردي هم توضيحاتي به شما داده مي‌شود كه حتما به آنها توجه كنيد تا فرم شما به‌طور صحيح و بدون نقص پر شود. فرم اطلاعات افراد حقوقي هم متمايز است.

  • گام چهارم

بارگذاري اسناد درخواستي
قبل از ورود به بخش «مجوزها» و انتخاب گزينه «درخواست مجوز» به اين نكته توجه داشته باشيد كه اگر صاحب امتياز (متقاضي مجوز رسانه) فردي حقيقي است بايد با مراجعه به بخش «اطلاعات تكميلي» كه در گام قبلي توضيح داده شد، با دقت به تمام پرسش‌هاي مطرح شده در اين بخش پاسخ دهد و در پايان اطلاعات ثبت شده را ذخيره كنيد. دقت كنيد كه پاسخ‌ها بايد كامل و دقيق باشد. همچنين با ورود به بخش «اسناد» نسبت به بارگذاري تصاوير اسناد درخواستي اقدام كنيد. تصاوير مدارك خواسته شده تصوير روي كارت ملي، تصوير تمام صفحات شناسنامه، تصوير آخرين مدرك تحصيلي (حداقل كارشناسي) و تصوير كارت پايان خدمت يا معافيت (براي آقايان) است. افراد حقوقي در بخش «اسناد» بايد مدارك ديگري را ارسال كنند.

  • گام پنجم

درخواست مجوز مورد نظر
حالا وقت آن رسيده كه درخواست ثبت پايگاه خبري‌تان را اعلام كنيد. با ورود به بخش «مجوزها» گزينه «درخواست مجوز» را انتخاب كنيد. درصورتي كه اطلاعات خواسته شده قبلي كاملا بارگذاري شده باشد شما مي‌توانيد ثبت درخواست را انجام دهيد و در غيراين‌صورت پيغام خطا دريافت خواهيد كرد. در اين بخش ابتدا نوع رسانه را بايد انتخاب كنيد. ۲ گزينه رسانه چاپي و رسانه الكترونيك وجود دارد كه مسلما انتخاب شما گزينه دوم است. حالا ۳ گزينه پيش روي شما قرار مي‌گيرد؛ خبرگزاري، پايگاه خبري و لوح فشرده. مسلما راه‌انداختن هر‌يك از اين رسانه‌هاي الكترونيك، شرايط و بودجه‌اي مي‌خواهد كه از قبل بايد به آن فكر مي‌كرديد. از بين اين ۳ گزينه، تقريبا پايگاه خبري، امكانات و بودجه كمتري مي‌خواهد.

  • گام ششم

مديرمسئول را معرفي كنيد
در اين مرحله بايد مدير مسئول سايت را انتخاب كنيد. شما به‌عنوان يك صاحب امتياز حقيقي، خودتان مي‌توانيد مديرمسئول هم باشيد اما اگر صاحب امتياز يك شخصيت حقوقي باشد بايد يك فرد حقيقي را به‌عنوان مديرمسئول معرفي كند. يادتان باشد كه مدير مسئول بايد اطلاعات تكميلي و بخش بارگذاري اسناد را تكميل كرده باشد تا بتوان نام او را براي مديرمسئولي رسانه مورد تقاضا در سيستم ثبت كرد. درصورتي كه صاحب امتياز شخصيت حقوقي باشد يا مدير مسئول و صاحب امتياز ۲ شخصيت حقيقي متفاوت باشند، مدير مسئول بايد تعلق اين نشريه به مدير مسئولي خودش را در سامانه تأييد كند تا ثبت درخواست كامل شود؛ در غيراين‌صورت درخواست در وضعيت «منتظر تأييد مدير‌مسئول» باقي مي‌ماند.

  • گام هفتم

نوبت انتخاب نام رسانه است
شما به بخش «نام رسانه»رسيده‌ايد. بايد۲ عنوان پيشنهادي خود را اعلام كنيد. قابل توجه اينكه نرم افزار به‌صورت هوشمند اجازه انتخاب نام تكراري رسانه‌اي كه قبلا مجوز گرفته است را به متقاضي نمي‌دهد. در اين‌صورت نام ديگري را انتخاب كنيد. همچنين اگر اين نام رزرو شده باشد به متقاضي اين هشدار را مي‌دهد كه درصورت مجوز گرفتن نام رزرو شده، انتخاب اين نام توسط ايشان مقدور نيست و بايد نام پيشنهادي خود را اصلاح كنيد. نام رزرو شده عنواني است كه متقاضي ديگري آن را انتخاب كرده و هنوز درخواست ايشان در هيأت نظارت بر مطبوعات مورد بررسي و رأي قرار نگرفته است. درصورتي كه نام رزرو شده ايشان برگزيده شود آن نام قطعي شده و فرد متقاضي بعدي بايد نسبت به تغيير آن اقدام كند.

  • گام هشتم

اطلاعات ديگر و كد رهگيري
بخش اصلي كار انجام شده و حالا بايد يكسري اطلاعات ديگر را درخصوص پايگاه خبري خود اعلام كنيد. اول بايد زبان رسانه خود را انتخاب كنيد. علاوه بر زبان فارسي، در صورت لزوم درخواست انتشار رسانه به زبان‌هاي ديگر را نيز حتما اعلام كنيد. «گرايش رسانه» عنوان بعدي مورد انتخاب شماست. عناوين موجود در بخش گرايش رسانه شامل عمومي، تخصصي و اختصاصي است. گرايش عمومي براي پايگاه خبري است كه مخاطبان آن عموم جامعه يا قشرهاي سني، جنسيتي، جغرافيايي، شغلي و... هستند و در زمينه‌هاي موضوعي متعدد منتشر مي‌شوند. شما با انتخاب اين گرايش مي‌توانيد حداكثر تا ۲ زمينه از زمينه‌هاي «اجتماعي»، «سياسي»، «اقتصادي»، «فرهنگي»، «هنري» و «ورزشي» را انتخاب كند. در نهايت كد رهگيري را دريافت خواهيد كرد.

  • گام نهم

مدارك شما نقص دارد
كارشناسان دبيرخانه هيأت نظارت معمولا تا ۳ روز كاري پس از ثبت درخواست، آن را بررسي مي‌كنند و نتيجه را ازطريق سامانه به اطلاع شما مي‌رسانند. پس حتما هر چند روز يك‌بار سامانه را بررسي كنيد و پيغام‌هاي خود را بخوانيد. درخواست‌هايي كه به‌دليل كامل‌نبودن مدارك درخواستي، در وضعيت «نقص درخواست» قرار مي‌گيرند، چنانچه تا يك‌ماه نسبت به تكميل مدارك اقدام نكنند، مختومه مي‌شوند. درصورت اعلام نقص مدارك، پس از مطالعه موارد اعلام شده و رفع نواقص، دوباره درخواست خود را ذخيره كنيد تا از وضعيت «نقص مدارك» به وضعيت «بررسي نشده» درآيد. درضمن درصورتي كه درخواستي بيش از ۳مرتبه اعلام نقص شود، رد شده و متقاضي تا 6‌ ماه امكان ثبت درخواست جديد نخواهيد داشت.

  • گام دهم

انتظار براي ثبت رسمي شما
خب! از اينجا به بعد بايد منتظر بمانيد تا درخواست شما درهيأت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاري‌ها مطرح شود. زمان مشخصي براي اين موضوع از سوي سامانه اعلام نشده است اما به اين زودي‌ها منتظر اعلام نظر هيأت نباشيد. شما مي‌توانيد هريك از اطلاعات رسانه درخواستي را تا قبل از طرح درهيأت نظارت برمطبوعات تغيير دهيد اما دقت كنيد كه برخي تغييرات نظير تغيير صاحب امتياز يا مديرمسئول ممكن است نوبت طرح پرونده شما را حداقل ۳‌ماه به تعويق بيندازد. باز هم اگر درخواست شما در هيأت نظارت بر مطبوعات مورد مخالفت قرار گيرد تا 6‌ماه امكان ثبت درخواست مجدد نخواهيد داشت. اگر هم موافقت شد كه پروانه انتشار رسانه شما حداكثر ۳ روز كاري بعد از اعلام موافقت آماده تحويل است.

  • ادبيات رسانه‌اي

كسي كه يك سايت رسمي راه‌اندازي مي‌كند بايد با اصطلاحاتي هم آشنايي داشته باشد. اين اصطلاحات، يكسري كلمات رسانه‌اي هستند كه در طول ثبت سايت هم دائما به چشم شما مي‌خورند. اينجا با اين اصطلاحات آشنا شويد.
صاحب امتياز: شخصيت حقيقي يا حقوقي است كه پروانه انتشار رسانه به نام او صادر مي‌شود. صاحب امتياز خط‌مشي كلي رسانه را تعيين كرده و مدير مسئول رسانه را معرفي مي‌كند. درصورتي كه صاحب امتياز شخصيت حقيقي باشد مي‌تواند خودش مديرمسئولي رسانه را نيز به‌عهده بگيرد و چنانچه شخصيت حقوقي باشد، بايد مدير مسئول معرفي كند.
مديرمسئول: همواره يك شخصيت حقيقي است كه بايد عهده‌دار مديرمسئولي رسانه باشد. مسئوليت يكايك مطالبي كه در رسانه منتشر مي‌شود به‌عهده مديرمسئول است.
رسانه الكترونيكي: رسانه‌اي است كه در محيط ديجيتال طي فرايند فعاليت مرسوم روزنامه‌نگاري توليد و در بستر اينترنت يا لوح فشرده منتشر مي‌شود. پايگاه خبري شما هم در حقيقت يك نوع رسانه الكترونيك است.
گرايش رسانه: موضوعاتي كه رسانه درخصوص آن منتشر مي‌شود، گرايش رسانه است. گرايش رسانه ممكن است شامل موضوعات غيرتخصصي(عمومي)، اختصاصي يا تخصصي باشد.

کد خبر 300910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha