شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

محسن رخش خورشید: آن سال‌ها که رایانه‌ها تازه از راه رسیده بودند و در بسیاری از خانه‌ها، یک کالای تجملی به‌حساب می‌آمدند، مرسوم بود که کیس و نمایشگر رایانه را بعد از هر بار استفاده، داخل روکش‌هایی قرار می‌دادند تا از گردوغبار و آلودگی مصون باشد.

حمام رایانه

حالا اگر هنوز كسي اين عادت را حفظ كرده، بايد به او تبريك گفت. رايانه‌ها ديگر كالاي لوكس نيستند و خيلي كمتر از قبل مورد توجه و رسيدگي قرار مي‌گيرند اما هنوز به همان ظرافت قبل هستند و به نظافت و پاكيزگي نياز مبرم دارند. ورود يك حشره كوچك به داخل كيس يا تجمع گردوغبار روي قطعات و فن‌هاي رايانه، به سادگي مي‌تواند در اين دستگاه ظريف ايجاد اختلال كند و آن را از فعاليت بيندازد. نظافت‌هاي دوره‌اي براي رايانه‌ها لازم است و گاهي يك دميدن ساده و پراكنده كردن گردوغبار از روي قطعات، از يك آسيب جدي سخت‌افزاري به سيستم رايانه جلوگيري مي‌كند. رايانه‌ها ظريفند و نياز به توجه دارند و نظافت آنها نيز البته نياز به صبوري و ظرافت دارد. روش پاكيزه كردن رايانه‌ها با كمك «مصطفي جليلوند» متخصص رايانه، در اين صفحه مرور شده است.

  • ابزارهاي نظافت رايانه‌ها

آب و جارو كردن رايانه، بايد با حوصله انجام شود. براي زدودن گردوغبار از داخل كيس، حتما آن را به فضاي باز منتقل كنيد و اين نكته مهم را هم در نظر داشته باشيد كه گردوغباري كه در طول زمان انباشته شده باشد، براي سلامتي خود شما خيلي مضر است. پس حين تميزكاري كيس، حتماً ماسك بزنيد. براي نظافت رايانه، نيازي به ابزارهاي ويژه نيست. دستمال، آب، گوش پاك‌كن و يك افشانه هوا كافي است. افشانه يا اسپري هوا براي پاك كردن غبار از داخل كيس و خصوصا از منافذ هواكش‌ها خيلي مفيد است و آن را به‌راحتي مي‌شود از ابزار‌فروشي‌ها تهيه كرد. براي تميزكاري داخل كيس، هرگز نبايد از جاروبرقي استفاده شود، چون الكتريسيته ساكن توليد مي‌كند و باعث ايجاد اتصال كوتاه در مدار مي‌شود كه ممكن است قطعات را بسوزاند. در مجموع نظافت لوازم برقي با جاروبرقي، تصميم درستي نيست. يك قلموي باريك هم آماده كنيد، قلمو يك ابزار به‌درد بخور براي پاك كردن گردوغبار از داخل كيس است.

  • جداسازي قطعات بهتر است

طبيعي است كه اگر قطعات رايانه از مادربورد جدا شوند، تميزكاري با دقت بيشتري انجام خواهد شد. اگر قطعات را مي‌شناسيد و براي قرار دادن مجدد آنها در جايشان مشكلي نداريد، قطعات را با حوصله جدا كنيد. هر قطعه روي مادربورد، يك اسلات يا پايه اتصال دارد. گرد و خاك به مرور به داخل اين پايه‌هاي اتصال هم نفوذ مي‌كند و مي‌تواند در درازمدت، اتصال‌ها را دچار خلل كند. اگر به اندازه كافي در شناخت قطعات سخت‌افزار رايانه مهارت نداريد، بهتر است از جدا كردن آنها منصرف شويد. وقتي قطعات را جدا كرديد، ابتدا سراغ مادربورد برويد. كشيدن دستمال، خصوصا دستمالي كه ممكن است پرز بدهد، نه‌تنها نظافت حساب نمي‌شود كه يك خرابكاري حسابي است. بهترين حالت اين است كه با يك قلموي باريك، به آرامي سطح مادربورد را از گردوغبار پاك كنيد و خصوصا پايه‌هاي اتصال را قلمو بكشيد و بعد با اسپري هواي فشرده، گرد و خاكي را كه از سطح جدا شده، به بيرون از كيس منتقل كنيد.

  • نظافت فن‌ها با تمركز

پره‌هاي فن‌هاي رايانه، به مرور به محلي براي تجمع گرد و خاك تبديل مي‌شود و اغلب بعد از باز كردن درهاي كيس، نخستين تصويري كه جلب توجه مي‌كند، همين گرد و خاكي است كه روي پره‌هاي فن‌ها جمع شده است. هر مانعي كه در چرخش فن‌ها ايجاد شود، باعث ايجاد يك خلل اساسي در عملكرد رايانه خواهد شد. البته فن‌ها با ايجاد سر و صداي زياد، مشكل را گوشزد خواهند كرد. هم داخل قطعه پاور، هم روي سي‌پي‌يو و هم معمولا روي ديواره كيس‌ها، يك فن قرار دارد. كارت‌هاي گرافيك پيشرفته هم براي خودشان فن دارند. بهترين روش براي تميز كردن فن‌ها، اين است كه اسپري هوا را روي آنها بگيريد و آنقدر بدميد تا گرد و خاك متواري شود. براي جلوگيري از چرخيدن پره‌ها، بهتر است يك مداد را بين پره‌ها قرار دهيد و بعد اسپري را به‌صورت مايل گرفته و از زاويه‌هاي مختلف، خاك را از روي طرف‌هاي مختلف پره‌ها پاك كنيد. اسپري هوا حداقل 5سانتي‌متر بايد با قطعات فاصله داشته باشد. براي تميزكاري فن‌ها، به اندازه كافي وقت بگذاريد، جاي دوري نمي‌رود. آنها دارند سلامت رايانه شما را حفظ مي‌كنند. حتي اگر حوصله‌اش را داشتيد، با گوش‌پاك‌كني كه اندكي مرطوب شده، پره‌ها را با دقت جرم‌گيري كنيد.

  • نظافت كيبوردها با فاصله كوتاه‌تر

كيبوردها بيشتر از باقي قطعات رايانه‌ها آلوده مي‌شوند و بالطبع نياز بيشتري به نظافت دارند. از طرف ديگر يك كيبورد خاك گرفته و آلوده، سلامت خود شما را نيز به خطر مي‌اندازد. پس نظافت كيبورد ولو اينكه يك نظافت سطحي باشد، در دوره‌هاي كوتاه‌تري لازم است. لااقل يك‌بار در ماه، صفحه كليد را با دستمال مرطوب نظافت كنيد و هر 6‌ماه يك‌بار هم يك نظافت اساسي را در برنامه‌تان داشته باشيد. اساسي‌ترين نوع نظافت براي صفحه كليدها اين است كه تمامي دكمه‌ها با كمك اهرم بيرون كشيده شده و شسته شوند. پيش از شروع، به 2نكته توجه داشته باشيد: اول اينكه دكمه‌هاي اسپيس و اينتر، اغلب يك جك ظريف پلاستيكي در زيرشان دارند كه اگر دقت نشود، ممكن است بشكنند. نكته دوم اينكه يادتان باشد جاي هر دكمه كجا بود يا دكمه‌ها را تك‌به‌تك جدا كنيد و بشوييد و يا يك عكس از صفحه كليد بگيريد تا جاي دكمه‌ها فراموشتان نشود. سي‌دي‌رام‌ها نيز از ديگر قطعاتي هستند كه نياز به نظافت دوره‌اي دارند.

  • پاكيزگي نمايشگرها و جانبي‌ها

هر اندازه كه وضوح تصوير و كيفيت مانيتورها افزايش پيدا كرد، ظرافت و حساسيت آنها هم بيشتر شد. مانيتورهاي امروزي خيلي زود آسيب مي‌بينند. بنابراين بهتر است تا جاي ممكن جلوي كثيف شدن آنها را بگيريد. اما اگر قرار شد سطح مانيتور نظافت شود، استفاده از مواد شوينده و شيميايي را كاملا فراموش كنيد. اين مواد به‌شدت براي صفحه مانيتورها و خصوصا ال‌سي‌دي‌ها مضر هستند. بهترين روش براي تميز كردن صفحه مانيتور، استفاده از يك دستمال مرطوب است. دقت كنيد كه دستمال زبر نباشد و پرز ندهد. اگر روي مانيتور لكه‌هايي ايجاد شده كه با دستمال مرطوب پاك نمي‌شود از محلول جادويي آب و سركه استفاده كنيد كه تقريبا با نسبتي برابر با هم تركيب شده‌اند. نظافت تجهيزات جانبي رايانه‌ها، قاعده خاصي ندارد. فقط براي تميزكاري اسكنرها، حواستان باشد مواد شوينده را به سطح شيشه اسكنر اسپري نكنيد. ممكن است مواد شوينده از گوشه‌هاي سطح شيشه‌اي، به داخل دستگاه نفوذ كنند. مواد شوينده را روي دستمال بريزيد و بعد بر سطح بكشيد.

  • نظافت رايانه همراه

طبيعي است كه اگر استفاده فراواني از لپ‌تاپ داريد و آن را زياد حمل‌ونقل مي‌كنيد، بيشتر كثيف شود و گردوغبار بيشتري به خوردش برود. براي نظافت لپ‌تاپ‌ها بايد دقت بيشتري بكنيد. رايانه‌هاي همراه ظرافت بيشتري دارند.

لپ‌تاپ‌ها شايد همگي به هم شبيه باشند. اما تفاوت‌هاي ساختاري فراواني با هم دارند؛ مثلا محل قرارگيري فن در لپ‌تاپ‌هاي مختلف متفاوت است. بنابراين توصيه شده كه براي باز كردن فن لپ‌تاپ، اگر ناوارد هستيد، دست به‌كار نشويد. ممكن است پنل‌هاي ديگر دستگاه را باز كنيد و گرفتار شويد.

براي نظافت داخل لپ‌تاپ‌ها، نرم‌افزارهايي وجود دارد كه فن دستگاه را به كنترل مي‌گيرند و آنها را وادار مي‌كنند كه با دور بالا و در جهت‌هاي مختلف آنقدر بچرخند تا گرد و خاك از دريچه‌ها بيرون بزند.

محافظ‌هاي ژله‌اي كيبوردهاي لپ‌تاپ، يك ابزار خوب براي پاكيزه ماندن دستگاه است. اين محافظ‌ها اغلب دردسري ايجاد نمي‌كنند و بد نيست كه به‌وجودشان عادت كنيد.

براي نظافت نمايشگر و بدنه لپ‌تاپ، بايد همان قواعدي كه براي رايانه خانگي وجود دارد، رعايت شود. از شوينده‌هاي شيميايي استفاده نكنيد كه به نمايشگر آسيب مي‌رساند. حتما هم پيش از آغاز نظافت، لپ‌تاپ را خاموش و اتصال برق را قطع كنيد. اگر باتري هم از دستگاه جدا شود كه چه بهتر.

کد خبر 304619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha