سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

محسن پاک‌نیت: یکی از سرگرمی‌هایی که این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و دارد کم‌کم به بخشی انکارناشدنی از فرهنگ ما تبدیل می‌شود، بازی‌های موبایلی است.

بازی

ظاهر قضيه خيلي ساده و كم‌اهميت است اما در باطن جايگزين بقيه راه‌هاي پركردن اوقات فراغت ما شده است. مثلا مسافرت رفتن، مطالعه و‌ ورزش كردن، سر زدن به سينما و تئاتر، اهميت دادن به صله ارحام، رفتن به پارك و طبيعت‌گردي قبلا جزو برنامه‌هاي اوقات فراغت‌مان بود و با اهميت دادن به آنها شادابي و نشاط و انرژي لازم را براي كار و تحصيل و زندگي به‌دست مي‌آورديم. آنچه واضح است، رخنه اين بازي‌ها در زندگي روزمره ماست و وقت و توجه و تمركزي كه از ما مي‌گيرد. اگر شما هم از هر فرصت كوتاهي در شبانه‌روز خود استفاده مي‌كنيد و به سراغ بازي‌هاي موبايل‌تان مي‌رويد حتما مطلب امروز صفحه فضاي مجازي را بخوانيد. بدانيد بهتر است به چه نكاتي توجه كنيد.

  • خانواده‌ام كو؟

هيچ‌چيزي در زندگي انسان، جاي يك خانواده صميمي و يكدل و متحد را نمي‌گيرد بنابراين در هريك از جنبه‌هاي زندگي بايد حواس مان به صميميت و رابطه با خانواده‌مان هم باشد. اما اگر شما عادت كرده باشيد كه در هر زماني كه بيكار شديد دست به موبايل شويد، بايد بدانيد كه با اين كارهردفعه و هرثانيه در حال دور شدن از اعضاي خانواده و همسر و فرزند خود هستيد. لحظه‌اي را تصور كنيد كه مي‌تواند حتي به برقراري رابطه چشمي و يك لبخند با كودكتان رد و بدل شود اما شما آن لحظه را چگونه خرج كرده‌ايد؟

متأسفانه ساختار برخي بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايلي، خصوصا بازي‌هاي استراتژيك و تيمي مانند Clash of Clans و تراوين و... به‌گونه‌اي است كه لازم است در طول روز چندين بار به آنها سر بزنيد و ساعت‌هاي طولاني را به بازي كردن بپردازيد تا دهكده شما غارت يا نابود نشود. اين بازي‌ها به‌شدت معتادكننده هستند و باعث دوري افراد از خانواده‌ها مي‌شوند. اگر كاربر اينگونه بازي‌ها باشيد، احتمالاً براي خودتان نيز پيش آمده كه نيمه‌هاي شب براي كنترل اكانت خود از خواب شيرين بيدار شويد يا در طول سفر دائما و در هر شهر دنبال كافي‌نت باشيد تا اكانت بازي خود را چك كنيد يا در مهماني به‌جاي صحبت با اقوام و لذت بردن از بحث‌هاي خانوادگي، دائما سرتان در موبايل بوده باشد يا در ايام امتحانات، نتوانسته باشيد بازي را كنار بگذاريد و نمرات شما تحت‌تأثير ميزان بازي كردنتان قرار گرفته باشد. از طرف ديگر احتمالاً شنيده‌ايد يا در صفحه حوادث روزنامه‌ها و مجلات خوانده‌ايد كه بازي‌ كردن به‌مدت طولاني و مداوم، منجر به نارضايتي در خانواده‌ها و افت تحصيلي فرزندان و حتي طلاق زوجين شده‌است. باور كنيد اين‌ موارد عين حقيقت است و براي هر خانواده‌اي ممكن است اتفاق بيفتد.

بنابراين توصيه مي‌كنيم اگر نمي‌توانيد بازي نكنيد، حداقل بازي‌هايي را انتخاب كنيد كه نياز به حضور مداوم و رسيدگي شما به اكانت‌تان را نداشته باشد. در واقع شما انتخاب كنيد كه چه زماني و در چه مكاني بازي را انجام دهيد نه اينكه بازي برنامه زندگي شما را برايتان مشخص كند! اگر يك‌بار براي هميشه تصميم بگيريد كه بيشتر با خانواده باشيد و اجازه ندهيد بازي‌كردن شما را ازخانواده دور كند، موفق مي‌شويد و لذت بيشتري هم از زندگي خواهيد برد. همين امروز امتحان كنيد!

  • اين بدن بي زبون

استفاده طولاني‌مدت از بازي‌هاي رايانه‌اي روي جسم انسان هم تأثير مخرب دارد. ما با رعايت برخي نكات هنگام بازي كردن با رايانه يا موبايل و تبلت، مي‌توانيم از اين آسيب‌ها پيشگيري كنيم يا آنها را به حداقل برسانيم. توجه داشته باشيد كه بيشترين عارضه‌هاي فيزيكي ناشي از استفاده طولاني مدت از رايانه و موبايل، مربوط به چشم‌ها، ستون فقرات و مفاصل است. ما نيز در همين زمينه پيشنهادهاي خوبي براي سلامتي شما داريم.

  • شما چشم مايي!

همواره سعي كنيد صفحه نمايش رايانه يا موبايل در فاصله حداقل 30سانتي‌متري از چشمان شما قرار بگيرد. علاوه بر اين، بهتر است بيشتر از 45دقيقه به‌طور مداوم به صفحه نمايش رايانه يا موبايل و تبلت خود خيره نشويد چرا كه معمولا هنگام بازي با اين دستگاه‌ها، تعداد دفعات پلك زدن شما كم مي‌شود و همين امر منجر به كاهش رطوبت چشم‌ها مي‌شود و اين مسئله مشكلات بينايي را به همراه خواهد داشت. از سوي ديگر، تمركز چشم روي اشياي نزديك به‌مدت طولاني، به‌مرور باعث تنبلي چشم مي‌شود. بنابراين اگر مي‌خواهيد مدت طولاني را به بازي با رايانه يا موبايل و تبلت اختصاص دهيد، توصيه مي‌كنيم در بازه‌هاي زماني 45دقيقه‌اي، بازي را متوقف كرده و 10دقيقه به چشمان خود استراحت بدهيد. براي اين كار بهتر است چشمان خود را ببنديد. همچنين مي‌توانيد در اين 10دقيقه، پنجره را باز كرده و به اجسامي كه در فاصله دور قرار دارند نگاه كنيد تا ماهيچه‌هاي چشم‌ تحرك بيشتري داشته باشند.

  • ستون زندگي!

ستون فقرات، وظيفه مهم برپا نگاه‌داشتن كمر و گردن ما را برعهده دارد و اگر مراقب سلامتي آن نباشيم، زندگي ما پر از رنج و درد خواهد شد. بنابراين توصيه مي‌كنيم طريقه صحيح نشستن پشت رايانه و در دست گرفتن صحيح موبايل را هنگام بازي رعايت كنيد. انتخاب صندلي و ميز مناسب بسيار پر اهميت است. از يك صندلي نرم و راحت كه تمام فضاي پشت كمر را بپوشاند و قابليت چرخش به اطراف را داشته باشد استفاده كنيد. براي پر كردن گودي كمر از بالشتك‌هاي كوچك كمك بگيريد و ارتفاع صندلي و ميز و نمايشگر را طوري تنظيم كنيد كه گردن كاملا صاف قرار گيرد و كمر قوز نداشته باشد. پيشنهاد مي‌كنيم هنگام انجام بازي‌هاي موبايلي نيز پشت ميز بنشينيد و آرنج خود را روي ميز قرار داده و تلفن همراه يا تبلت را طوري با يك يا هر دو دست بگيريد كه صفحه نمايش روبه‌روي صورت قرار گرفته و مجبور به خم كردن گردن نباشيد. پس از هر يك ساعت بازي، كمر و گردن خود را با تكرار حركات كششي آهسته و ملايم، نرمش بدهيد تا دچار گرفتگي عضلات و درد ستون فقرات نشويد.

  • مفصل درباره مفاصل!

مفاصل زانو، آرنج، كتف، مچ دست و انگشتان هنگام كار با رايانه و موبايل نياز به مراقبت دارند. پيشنهاد مي‌كنيم طوري پشت ميز رايانه بنشينيد كه كف هر دو پا روي زمين قرار گرفته و زانوها زاويه 90يا 100درجه داشته باشند. اگر لازم است از يك زيرپايي مناسب براي اين كار استفاده كنيد. وضعيت دستان خود را در محل آرنج طوري تنظيم كنيد كه آرنج‌ها كمي بازتر از 90درجه باشند و شانه‌ها در وضعيت راحت و بدون فشار قرار گيرند. دست‌ها را موازي با هم به‌گونه‌اي روي صفحه‌كليد قرار دهيد كه مچ دست خم نشده و انگشت‌ها را نيز زياد خم نكنيد. درباره استفاده از موبايل هم اين توصيه عمومي را داريم كه مفاصل و انگشتان خود را در وضعيت تحت فشار قرار نداده و هر از چند گاه، به آنها استراحت بدهيد. انجام حركتي مشابه پارو زدن، بهترين نرمش براي كتف و آرنج‌ها و حركت دوچرخه، بهترين تمرين براي زانوها و خم و راست كردن نيز بهترين تمرين براي مچ دست و انگشتان است.
جامعه سالم و با دانش و شاداب را درياب!

براي جوامع در حال پيشرفت مثل جامعه ما، خطر استفاده بيش از حد از موبايل و تبلت و رايانه براي بازي ‌كردن يا استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي- كه آن هم نوعي بازي كردن است- كمتر از خطر بيماري‌هاي واگيردار مثل طاعون و ابولا نيست!

  • جامعه‌اي كه رفتار اجتماعي را بلد نيست!

فقط كافي‌است وضعيت كوچه‌هاي شهر را در سال 1374با امروز مقايسه كنيد. شما هم حرف ما را تأييد خواهيد كرد كه اين روزها كمتر پيش مي‌آيد صداي خنده‌ و جيغ و داد كودكاني كه مشغول بازي در كوچه و خيابان هستند را بشنويم چرا كه هر كدام در خانه لم داده‌اند و موبايل يا تبلت به دست، سرگرم بازي هستند. آخرين بار كه در كوچه ديده‌ايد چند كودك با گچ سفيدرنگ، خانه‌هاي لي‌لي را نقاشي كرده‌اند يا آخرين باري كه كودكي را تيله به‌دست ديده‌ايد، چه زماني بوده؟ يكي از مشكلات بازي‌هاي رايانه‌اي و موبايلي اين است كه اگر به‌صورت كنترل‌نشده در اختيار كودكان قرار گيرد، علاوه بر اينكه تحرك فيزيكي كودك كم مي‌شود و جسم كودك رشد مناسبي نخواهد داشت، شخصيت او نيز منزوي و غيراجتماعي رشد خواهد كرد و كودك مهارت‌هاي ارتباط با همسن وسالان خود را نخواهد آموخت و در آينده با مشكلات عديده شخصيتي مواجه خواهد شد. اين اتفاق باعث مي‌شود رشد هوش عاطفي در بين افراد جامعه كم شود و مشكلات فراوان بعدي براي كشور به‌وجود آيد. به پدرها و مادرها توصيه مي‌كنيم حتماً بازي‌هاي فيزيكي را به كودكان خود بياموزند و اين بازي‌ها را در كنار آنها انجام دهند تا فرهنگ جالب و بي‌همتاي بازي‌هاي ايراني از بين نرود و كودكان شاداب‌تر و سالم‌تر و اجتماعي‌تري نيز داشته باشيم.

  • خداحافظ يار مهربان!

سرانه مطالعه در كشور ما بسيار كمتر از كشورهاي توسعه يافته است. آيا كسي هست كه قبول نداشته باشد يكي از دلايل اصلي اين موضوع، استفاده نامتعارف و بيش از حد از بازي‌هاي موبايلي و رايانه‌اي است؟ مشخص است كه وقتي موبايل و بازي‌هايش تمام اوقات فراغت ما را به‌خود اختصاص مي‌دهد، ديگر فرصتي براي كتاب در دست گرفتن و توسعه مهارت‌هاي فردي برايمان باقي نمي‌ماند و صدالبته جامعه‌اي كه افراد آن كتابخوان بار نيامده باشند، انديشمندپرور و دانشمندساز نيز نخواهد بود. اين بار به جاي پيشنهاد، از افرادي كه كم كتاب مي‌خوانند و زياد بازي مي‌كنند خواهش مي‌كنيم هم كتاب كاغذي بيشتري بخوانند و هم چند كتاب روي موبايل و تبلت خود داشته باشند كه در مواقع بيكاري علاوه بر بازي، كمي هم دانش‌اندوزي كنند.

  • پيشنهاد

نرمش‌هاي حين كار با رايانه فراموش نشود!
برخي بازي‌هاي رايانه‌اي به‌قدري هيجان‌انگيز و سرگرم‌كننده هستند كه ممكن است فراموش كنيم در بين بازي به چشم و ستون فقرات و مفاصل خود استراحت داده و نرمش‌هاي مربوطه را انجام دهيم. شركت نرم‌افزاري نارسيس، راه‌حل اين موضوع را پيدا كرده و نرم‌افزاري بسيار كم‌حجم و رايگان را براي سيستم عامل ويندوز تهيه كرده است كه نرمش كردن را به ما يادآوري مي‌كند. نرم‌افزار «نرمش‌هاي محل كار» به راحتي روي رايانه نصب مي‌شود و هنگام كار با رايانه، در فواصل زماني مشخص به‌صورت خودكار اجرا شده و نرمش‌هايي استاندارد و ساده را به كاربر پيشنهاد مي‌كند. اگر خود را مقيد كنيد كه از اين نرم‌افزار استفاده كنيد و نرمش‌هاي آن را به موقع انجام دهيد تا حد بسيار زيادي از عارضه‌هاي فيزيكي ناشي از كار با رايانه دور مي‌مانيد. براي دانلود اين نرم‌افزار به آدرس اينترنتي زير مراجعه كنيد:http://www.narcissoft.com/NEDownload.asp

کد خبر 301032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha