جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی زاده: یک واژه‌ی تکراری هست که اگر اسمش را بگویم هم حوصله‌تان سر می‌رود، هم نمی‌خواهید درباره‌ی آن حرف بزنید و هم نمی‌خواهید که چیزی از‌ آن بشنوید.

دوچرخه شماره ۷۹۴

اما اين واژه  با شماست؛ در همه‌ي بعدازظهرهايي كه حوصله‌ام سر رفته! و در بيش‌تر روزهاي اين فصل گرم، پابه‌پاي شما بوده است. اصلاً  فصل تابستان با اين واژه چنان عجين شده كه گاهي مي‌ترسيد به جاي تابستان بگويند... نه نترسيد اسمش را نمي‌برم!اين واژه بيش‌تر به يك ابزار شبيه است  و به بعضي از برنامه‌هاي ويژه‌ي تابستاني تلويزيون كه بخواهيديا نخواهيد با شماست.  اين« اسمش را نبر»  اين «اوقات فراغت»!

دوچرخه شماره ۷۹۴

«اسمش را نبر» در اين تابستان چگونه است؟

باربد، 15 ساله است. او كه  از آخرين روز امتحانات، ديگر لاي هيچ كتابي را باز نكرده و فقط مشغول گشت و گذار در شبكه‌هاي اجتماعي است مي‌گويد: «با حضور در گروه‌هاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي انگار هميشه همراه دوستانم هستم و البته كلي عكس مي‌بينم و خبر و حرف جدي مي‌شنوم حوصله‌ام ديگر كم‌تر سرمي‌رود.»

سمانه هم بعد از پايان امتحانات، با برادرش يك دستگاه بازي ايكس‌باكس خريده‌اند و حالا بخش مهمي از وقت‌خود را به بازي مجازي مي‌گذرانند.

نگار 14 ساله هم كاري ندارد جز تماشاي تلويزيون.اميرعلي 15 ساله هم دنبال يك اتفاق ورزشي در ايران و جهان  است تا بتواند از تلويزيون نگاه كند و...

دوچرخه شماره ۷۹۴

فراغت در لغت به معنى آسودگي است و معمولاً به زمان‌هایی گفته می‌شود که افراد موظف به انجام كاري نيستند.در این اوقات كاري، به شكل موظف، براي انجام‌دادن  وجود ندارد و در اين حالت افراد به انجام فعالیت‌های نشاط‌آور و سرگرم‌كننده تمايل دارند.

براي همين هر كسي دوست دارد اين اوقات را طبق تمایل و علاقه‌ي شخصی خود بگذراند. البته تنظيم اين اوقات علاوه بر سليقه به نیازهای روحی، سن و توان مالی‌ هم بستگی دارد.

 براي همين است كه معمولاً دوست نداريم ديگران براي اوقات فراغت ما برنامه‌ريزي ‌كنند. البته مي‌توانيم از تجربه‌ي آن‌ها استفاده كنيم و ممكن است بتوانيم از دل يك حرف كهنه، يك اتفاق نو  بيرون بياوريم.

دوچرخه شماره ۷۹۴

چيزهايي هست كه «اسمش را نبر»  را جذاب مي‌كند، بدون آن كه حواست باشد. مثلاً كساني كه در اين اوقات به فعاليتي مي‌پردازند كه خيلي زياد از آن لذت مي‌برند.

مثلاً پرداختن به يك نوع ورزش يا آموزش و انجام يك هنر خاص. حتي تماشاي بعضي  فيلم‌هاي سينمايي و يا برنامه‌هاي تلويزيون مي‌تواند در اين اوقات لذت‌بخش باشد.

روان‌شناسان معتقدند نوجوانانى که در اوقات فراغت خود ورزش مى‌کنند و يا به انجام کارهاى هنرى مى‌پردازند،  ذهن خود را از پرداختن به امور ناراحت‌کننده و اضطراب‌آور که موجب آزردگى روانى مى‌شود به طرف فعاليت‌هاى لذت‌بخش و آرام‌بخش سوق مى‌دهند.

از سوي ديگر، بعد از تمام‌شدن  ‌سال تحصيلي گذشته،  بعضي از دانش‌آموزان براي تمام تابستان، كتاب را فراموش مي‌كنند و آن را كاملاً كنار مي‌گذارند.

اما بعضي ها را مي‌شناسم كه بعد از امتحانات شاد و سرحال‌اند! نه فقط براي اين كه مدرسه و امتحانات تمام شده، آن‌ها خوشحال‌اند چون فرصت دارند تا بدون دغدغه بنشينند و كتابي را مطالعه كنند كه مدت‌ها منتظر فرصتي براي خواندن آن بودند. خوش به حالشان.

دوچرخه شماره ۷۹۴

فرهنگ‌سراها، خانه‌هاي فرهنگ، بعضي از مدرسه‌ها و مساجد و كلي مؤسسه و...

وجود دارند كه براي پركردن اوقات فراغت نوجوانان فعال‌اند. با اين حال هر تابستان دغدغه‌ي اين «اسمش را نبر»، البته براي خانواده‌ها به‌وجود مي‌آيد.اما بيش‌تر نوجواناني كه با آن‌ها صحبت كرديم  ترجيح مي‌دادند تابستان را بدون فعاليت خاصي  و در نوعي فراغت بگذرانند. البته در اين بين، استثنا هم وجود دارد؛ آن‌ها كه به آموزش انواع هنر، زبان، ورزش و... علاقه دارند و آن‌ها كه كتاب مي‌خوانند...

کد خبر 300450

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha