دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

فریبا خانی: می‌توانم پشت پنجره‌ی کتاب‌ها بایستم و از دیدن متن‌ها و تصویرها لذت ببرم...

مي‌توانم هي دنبال دوستان مهربانم بگردم و بروم در محوطه‌ي نمايشگاه يك بستني بخورم و يا يك نوشيدني خنك... يا كمي به آسمان و زمين نگاه كنم و خستگي در كنم... اما من براي كار ديگري آمده‌ام. حالا كه حسابش را مي‌كنم امسال من براي بيستمين سال پي در پي است كه مي‌آيم نمايشگاه؛ البته نه براي خريد كتاب و نه براي ديدار با دوستانم... كه براي تهيه‌ي گزارش. اما امسال اتفاق عجيبي افتاد. من به همراه عكاس هفته‌نامه‌‌ي دوچرخه به بخش كودك و نوجوان نمايشگاه رفتيم و در آن‌جا برخود عجيبي ديديم.

بنابه تشخيص يكي از مسئولان سالن‌هاي ويژه‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان، ما نمي‌توانستيم به تنهايي در راهروها و غرفه‌ها بگرديم و گزارش تهيه كنيم و عكس بگيريم. بعد از حدود يك ساعت معطل ماندن، همه جا يكي از همكاران آن مسئول، مراقب ما بود و مثل سايه ما را دنبال مي‌كرد. اين هم از تجربه‌ي نمايشگاه امسال كه اين‌جوري‌اش را تا به حال نديده بوديم.
بعد از گرفتن اطلاعات بايد بنشينم و اطلاعاتم را به هم ببافم. بعد از گزارش هي مي‌گويم يك روز سر فرصت مي‌آيم كتاب مي‌خرم. كاش آن سر فرصت يك روز بيايد!

دوچرخه


فرهنگ‌سراي كتاب
شهرداري تهران  امسال در نمايشگاه، فرهنگ‌سراي كتاب را برپا كرده است و هر‌روز يك بازيگر و يك چهره‌ي معروف براي حاضران كتاب مي‌خواند. امروز (پنج‌شنبه 24 ارديبهشت) ساعت11، هوشنگ مرادي‌كرماني و ساعت‌16بهرام شاه‌محمدلو كتاب مي‌خوانند. فردا صبح (جمعه) هم نيكي كريمي و بعد ازظهر داريوش مهرجويي كتاب خواهند خواند. روزهاي قبل هم كلي از چهر‌ه‌ها  كتاب خوانده‌اند.

در فرهنگ‌‌سراي كتاب يك مسابقه‌ي خاطره‌‌نويسي هم برگزار مي‌شود و شما مي‌توانيد خاطره‌ي خود را از نمايشگاه بنويسيد وجايزه بگيريد. كارگاه‌ قصه ‌هم هست و كارگاه «اين‌جوري بخون»! در اين كارگاه استادان كتابدار و كارشناسان حوزه‌ي كتاب به علاقه‌مندان درباره‌ي مطالعه، خلاصه‌نويسي و تكنيك‌هاي يادداشت‌برداري مشاوره
مي‌دهند.
 
امانت كتاب


در نمايشگاه معمولاً كتاب مي‌خريم. اما امسال، نشر فردين تصميم گرفته به كودكان و نوجوانان علاقه‌مند، كتاب هم ‌امانت بدهد. اگر آن‌ها دوست داشتندكتاب را بخرند و هزينه‌ي كتاب را ازطريق كارت بانكي بپردازند. اگر هم دوست نداشتند كتاب را پس بدهند. اين هم فكر جالبي است.

 دوچرخه


كتاب وحشتناك، نه!  كتاب آشپزي، آري!
هم‌چنان ژانر وحشت در نمايشگاه طرفداران خود را دارد؛ يعني تنوع كتاب‌هاي ترسناك در نمايشگاه بسيار به چشم مي‌آيد. اما جالب اين‌كه با يك نوجوان به نام محمد‌حسين صحبت كرديم و فكر كرديم كه او آمده است تا كتاب‌هاي وحشتناك بخرد. اما او با خونسردي گفت از كتاب‌هاي آشپزي خوشش مي‌آيد و قرار است فقط اگر كتاب آشپزي خوبي ديد، بخرد. قابل توجه ناشران: تنها كتاب‌ها‌ي ترسناك مورد علاقه‌ي نوجوانان نيست!

در غرفه‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم علاوه بر عرضه‌ي كتاب و محصولات فرهنگي، برنامه‌هايي جنبي مثل ديدار و گفت‌و‌گو با نويسندگان، قصه‌گويي، مسابقه و... اجرا مي‌شود. مربیان کانون پرورش فكري در بخش جنبی با ارائه‌ي فعالیت‌های فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان، سعي در ترويج  فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی دارند.

کد خبر 295063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha