همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور گفت: ۱۵ درصد از ریزگردهای دنیا در ایران تولید می‌شود.

پانزده درصد از ریزگردهای دنیا در ایران تولید می‌شود

به گزارش ایسنا، دکتر راضیه لک با بیان این‌که کویر و تالاب‌های خشک شده از عوامل بروز این پدیده در کشور است، افزود: خوزستان، سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان، جازموریان، دریاچه‌های خشک شده کشور مثل هامون، هلمند و بختگان، عامل اصلی بروز ریزگردها در کشور هستند.

به گفته وی عراق، سوریه و اردن نیز از دیگر منشاءهای ریزگرد در ایران محسوب می‌شوند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: افزایش سدسازی، تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های کشاورزی و پرداخت نشدن حق‌آبه تالاب‌ها باعث شده است همه استان‌ها در بروز پدیده ریزگرد در کشور موثر باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران با همکاری سازمان زمین‌شناسی و دانشگاه بلژیک، مطالعه درباره بروز پدیده ریزگرد در تالاب شادگان و با همکاری دانشمندان و اکیپ‌های زمین‌شناسی کشورهای آلمان و هند مطالعه روی دریاچه گهر و جازموریان برای بررسی پدیده ریزگرد را آغاز کرده است.

به گفته وی، مالچ‌پاشی تنها راهکار مهار ریزگردها نیست، بلکه اگر حق‌آبه آبراه‌ها داده شود؛ بخش اعظمی از علل بروز پدیده ریزگرد رفع می‌شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به این‌که مشکل ریزگردها از دید زمین‌شناسی و منشأ ایجاد آن در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بررسی شده، چندی پیش تفاهم‌نامه مهار ریزگردها میان ایران و عراق در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به عراق به امضا رسید تا از دستاوردهای این سازمان در مهار این بحران استفاده شود.

کد خبر 299388

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha