همشهری آنلاین: مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: تهیه سند ملی منشاء ریزگردها در دستور کار این ستاد قرار دارد و تاکنون بیش از ۵۰ درصد کارهای مطالعاتی آن انجام شده است.

سند ملی منشاء ریزگردها و استانی خوزستان تهیه می‌شود

به گزارش ايرنا، ضیاء‌الدین شعاعی روز سه‌شنبه گفت: تاکنون برای شناسایی کانون‌ها و منشاء ریزگردها مطالعاتی در حد دانشجویی و مراکز علمی و پژوهشی انجام شده است و تا حدودی منشاء‌ها شناخته شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مقابله و مهار ریزگردها، به یک سند ملی جامع برای برقراری تفاهم و همکاری میان دستگاه‌ها نیاز داریم که در صدد تهیه آن هستیم.

شعاعی تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف در نظر داریم ابتدا اسناد استانی را تهیه و بعد از تجمیع در قالب یک سند ملی ارایه دهیم که بر این اساس تا دو ماه آینده سند استانی منشاء ریزگردهای استان خوزستان آماده می‌شود.

وی گفت: در این سند به کانون‌هایی که در گذشته منشاء ریزگردها بودند و در سال‌های اخیر نیز همچنان فعال بودند اشاره می‌شود، همچنین در مورد این که ممکن است نقطه‌ای در صورت فعال شدن و بروز ریزگرد گسترش یابد نیز هشدار می‌دهد.

شعاعی افزود: تکلیف ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست، هماهنگی میان دستگاه‌ها است یعنی به طور مستقیم وارد اجرا و مقابله با منشاء ریزگردها نمی‌شویم بلکه دستگاه‌های متعدد متولی این امر هستند.

وی ادامه داد: وظیفه ما این است بر اساس مشکلاتی که بروز می‌کند برنامه دستگاه‌ها را دریافت، هماهنگ و در دولت مطرح کنیم، اکنون بحث نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان‌های هواشناسی و جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری در مصوبه دولت وجود دارد و بر اساس آن تکلیف دستگاه‌ها مشخص شده است.

شعاعی درباره تخصیص اعتبار برای مقابله با ریزگردها گفت: به علت یک سری محدودیت‌های بودجه‌ای، اعتبار قابل توجهی به این بخش اختصاص داده نشد اما در بودجه 94 اعتباری در نظر گرفته شده است که از میزان دقیق آن اطلاعی ندارم.

وی اظهار کرد: البته یک سری اقدامات نیز باید با توجه به فصل خاصی انجام شود به عنوان مثال کاشت نهال باید در فصل مشخص خود که زمین تا حدودی رطوبت دارد انجام شود و اگر در این فاصله اعتبار مورد نیاز تامین نشود زمان از دست می‌رود.

کد خبر 294865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha