یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

ارزیابی هفتگی شاخص کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که در فاصله ۳۰ خرداد تا ۵ تیر، پایتخت ۴ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز سالم از نظر کیفیت هوا را پشت سر گذاشته است.

الودگی

اين آلوده‌ترين هفته تهران از نظر هوا بوده است. در هفته اخير نيز اعداد 102 و 124 و هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس رقم خورد. واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا در گزارش هفتگي وضعيت هواي تهران اعلام كرد كه بررسي ميانگين تغييرات ساعتي غلظت ذرات معلق كمتر از 10 و 2.5ميكرون اندازه‌گيري شده در ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي تهران و پارامترهاي هواشناسي مربوط به روزهاي 30خرداد تا 5تير نشان مي‌دهد اگر چه باد نسبت به هفته‌هاي پيشين از سرعت پايين‌تري برخوردار بوده است اما جهت آن در چگونگي شاخص كيفيت هوا مؤثر بوده است و در بعضي روزها موجب پاكسازي هواي تهران و در روزهاي ديگري موجب ورود گردوغبار شده است. مريم نادري، مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هوا در اين‌باره گفت:

بررسي وضعيت گلبادها نشان مي‌دهد در هفته گذشته بادي كه در تهران وزيده از سرعت نسبتاً متوسطي برخوردار بوده و جهت متغيري داشته است. براي مثال در بيشتر ساعات روز شنبه و يكشنبه سرعت باد بين 3 تا 4متر بر ثانيه متغير بوده و شرايط مطلوبي از نظر كيفيت هوا در اين دو روز به‌وجود آورده است. البته در برخي ساعات افزايش لحظه‌اي سرعت باد به بيش از 5متر بر ثانيه نيز به كاهش غلظت آلاينده‌ها كمك كرده است.

او ادامه داد: روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه اگرچه سرعت باد نسبت به 2روز قبل تغيير چنداني نداشته است اما دوشنبه با جهت غالب جنوب‌غربي و جنوب‌شرقي و سه‌شنبه با جهت متغير بين شمال‌غرب تا جنوب‌شرق باعث انتقال و تجمع آلاينده‌ها در شهر شده و شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس را به‌وجود آورده است.

به گفته نادري، روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه نيز سرعت باد بين 3 تا 4متر بر ثانيه متغير بوده و جهت غالب آن جنوب‌شرقي بوده و باعث تجمع آلاينده‌ها در سطح شهر شده كه شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس را در پي داشته است. روز جمعه نيز جريان باد از تمام جهات باعث پراكنش آلاينده‌ها شده و شرايط سالمي از نظر شاخص كيفيت هوا به‌وجود آمده است. اطلاعات غلظت آلاينده‌ها براساس داده ايستگاه‌هاي شركت كنترل كيفيت هوا و اطلاعات هواشناسي اندازه‌گيري شده در ايستگاه مهرآباد از پايگاه اطلاعات دانشگاه وايومينگ تهيه شده است.

کد خبر 299497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha