به‌زودی طرح LEZ (مناطق کم‌انتشار آلایندگی) جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و خودروها براساس ۳ آیتم سطح تکنولوژی تولید، معاینه فنی و سن خودرو مجوز تردد در مناطق پایتخت را خواهند داشت.

آلودگی هوا ریزگرد

با توجه به ناكارآمدي بودن طرح زوج و فرد در كاهش آلودگي هوا براساس مطالعات انجام شده و با استفاده از تجربيات ساير كشورهاي موفق در اين زمينه، خودروها بايد هرچه سريع‌تر به مراكز معاينه فني مراجعه كنند.به گفته ولي آذروش، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، در اين طرح خودروها به 4دسته قرمز، زرد، سبز و آبي تقسيم مي‌شوند.

خودروهاي قرمز شامل خودروهايي مي‌شوند كه عمر مفيد آنها تمام‌شده و يا قادر به پاس كردن معاينه فني نيستند. براي اين دسته از خودروها بيشترين محدوديت‌هاي تردد در پايتخت اعمال خواهد شد و مجوز فعاليت در تهران را نخواهند داشت. خودروهاي زرد وسايلي با استاندارد آلايندگي پايين‌تر از يورو 2(خودروهاي توليدي يا وارداتي 1381و قبل از آن) داراي معاينه فني هستند كه در روزهاي آلوده از تردد اين خودروها در مناطق كم انتشار آلايندگي (هسته مركزي شهر و محدوده طرح ترافيك) ممانعت به عمل خواهد آمد.

خودروهاي سبز داراي استاندارد بيش از يورو 2هستند كه درصورت داشتن معاينه فني و يا نو‌بودن(معاف از معاينه فني) قطعاً براي تردد در روزهاي آلودگي براي اين دسته از خودروها محدوديت‌هاي كمتري درنظر گرفته مي‌شود و در نهايت خودروهاي آبي كه اين خودروها داراي سطح تكنولوژي بالا، برقي و داراي استاندارد بيش از يورو5هستند و محدوديت‌هاي كمي براي تردد آنها در مواقع حساس آلودگي هوا درنظر گرفته مي‌شود.

وي با اشاره به بررسي اين طرح در شوراي‌عالي ترافيك كشور و شهر تهران و طي مراحل پاياني آن گفت: با توجه به اينكه اين طرح مي‌تواند در بحث كاهش آلودگي هوا به‌عنوان يك راهكار مؤثر درتهران اجرا شود و به‌زودي تمامي زيرساخت‌هاي آن آماده‌سازي‌ خواهد شد بدون ترديد اجراي اين طرح مستلزم همكاري شهروندان نيز است. از آنجايي كه انجام معاينه فني در اين مكانيسم و طرح اصلي‌ترين محور برنامه‌ريزي است شهروندان بايستي درخصوص مراجعه به مراكز معاينه فني در طول سال همكاري كنند.

با توجه به خلوتي مراكز در اين ايام، شهروندان با صرف زمان كمتر از 15دقيقه درصورت سلامت خودرو مي‌توانند نسبت به اخذ معاينه فني اقدام كنند. وي در پايان گفت: ظرفيت روزانه مراكز 6هزار دستگاه خودرو است و قطعاً درصورت افزايش مراجعات ستاد معاينه فني آمادگي دارد همچون سنوات گذشته جهت ارائه خدمات كيفي و كمي مطلوب نسبت به افزايش ظرفيت اقدام كند.

کد خبر 299725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha