همشهری آنلاین: مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر به وضعیت تالاب‌های کشور رسیدگی نشود و در روند تامین حقابه آن‌ها اختلال ایجاد شود در کوتاه‌مدت به منشاء ریزگرد تبدیل می‌شوند.

تالاب‌های کشور در صورت عدم تامین حقابه به منشا ریزگرد تبدیل می‌شوند

به گزارش ايرنا، فریبرز جمالزاده روز پنجشنبه گفت: ایران در کمربند خشکی قرار دارد بنابر این خشکسالی بر روی حوضه‌های آبی تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: کم آبی و عدم تامین حقابه حوضه‌های آبی مانند تالاب‌ها به مرور مشکلات محیط زیستی را به همراه خواهد داشت و با گذشت زمان تالاب‌ها به منشا ریزگردهای داخلی تبدیل می‌شوند.

وی درباره اظهار نظر یکی از مسئولان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور مبنی بر این که 15 درصد از ریزگردهای دنیا از ایران سرچشمه می‌گیرد گفت: نحوه محاسبه این درصد را نمی‌دانم اما واضح است اگر به تالاب‌ها آب کافی نرسد به مرور به منشاء ریزگرد تبدیل خواهند شد.

جمالزاده با بیان این که چند سالی است چندین استان کشور درگیر معضل ریزگردها شده است افزود: در مدت یک تا دو سال گذشته بیش‌تر منشا ریزگردها داخلی بود در حالی که تا چند سال قبل منشا ریزگردها کشورهایی مانند عراق، عربستان، عمان و بخشی از آفریقا بوده است.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال بخش زیادی از تالاب هورالعظیم بیش از 5 سال بدون آب بود که به کانون ریزگرد تبدیل شده بود اما سال گذشته با همکاری وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست تالاب دوباره احیا شد.

جمالزاده تاکید کرد: اگر روند کم آبی تالاب‌ها همین گونه ادامه یابد این حوضه‌های آبی به کانون ریزگرد تبدیل می‌شوند.

وی گفت: در اسفند ماه 93 که استان خوزستان درگیر پدیده ریزگرد شده بود بررسی‌ها نشان داد منشا اصلی بروز آن داخلی بوده است و عکس‌های ماهواره‌ای تالاب هورالعظیم را به عنوان کانون این پدیده نشان داد.

جمالزاده با بیان این که تالاب‌هایی که استعداد تولید ریزگرد دارند قابل شناسایی هستند اظهار کرد: در این خصوص اقدامات خوبی در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است و تهیه برنامه عمل حفاظت از تالاب‌ها یکی از این برنامه‌هاست که در دست اقدام است.

حدود250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.

ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، سموم شیمیایی و برداشت بی‌رویه از منابع بالادستی تالاب‌ها تهدیداتی است که این حوضه‌های آبی را تهدید می‌کند.

اکنون تالاب‌های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب‌هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته‌اند.

تالاب‌هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب‌ها است، قرار می‌گیرند.

کد خبر 299989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha