همشهری آنلاین: فروش ماسک‌های محافظ در کره جنوبی به علت وحشت مردم از شیوع یک ویروس مرگبار کمتر شناخته‌شده اوج گرفته است. خطوط هوایی «اقدامات تشدید شده ضدعفونی‌سازی» را اعلام کرده‌اند. بیش از ۱۰۰۰ مدرسه تعطیل- و ۱۶۰۰ نفر- و ۱۷ شتر در باغ‌وحش- قرنطینه شده‌اند.

south korea

به گزارش آسوشيتدپرس وحشتزدگي فعلي در كره جنوبي بر سر نشانگان تنفسي خاورميانه (مرس) است كه يادآور ساير بيماري‌هاي بيم‌آفرين ديگري است كه در دهه گذشته در آسيا شيوع يافته‌اند- نشانگان حاد تنفسي شديد (سارس) كه باعث مرگ صدها نفر شد، و آنفلوآنزاي پرندگان.

در آن موارد پيشين نيز، مانند اكنون، رسانه به طور مداوم از وحشت عمومي فزاينده حرف مي‌زدند، و كاركنان مراقبت بهداشتي و مقامات دولتي براي درك و مهار اين بيماري‌ها به تقلا افتاده بودند، گاهي خطر را كمتراز واحد واقعي جلوه مي‌دادند، و گاهي ناخواسته باعث جاروجنجال مي‌شدند.

با اينكه هنوز زود است درباره شيوع فعلي داوري كرد و مرس بيماري هولناكي است كه واكسني ندارد، در حال حاضر دلايل بيشتري براي آرامشي احتياط‌آميز وجود دارد تا وحشتزدگي.

در اينجا نگاهي مي‌كنيم به وقايعي كه در كره جنوبي دارد رخ مي‌دهد:

  • موارد مرس در حال افزايش است

كره جنوبي تا به حال 36 مورد مرس و سه مورد مرگ ناشي از آن را داشته است، يعني بزرگترين شيوع اين بيماري در خارج عربستان سعودي. اغلب بيش از 1100 مورد بيماري در عربستان سعودي رخ داده است و بيماري براي نخستين بار در سال 2012 در آن ظهور كرد.

سازمان بهداشت جهاني اين هفته اعلام كرد كه موارد بيماري در كره جنوبي به يك مرد 68 ساله مربوط است كه به خاورميانه سفر كرده بود. هنگامي كه اين مرد ماه قبل از سفر بازگشت و بيمار شد، به دو بيمارستان و به دو درمانگاه سرپايي مراجعه كرد، و به گفته سازمان جهاني بهداشت «فرصت‌هاي متعددي براي قرارگيري كاركنان مراقبت‌هاي بهداشتي و ساير بيماران به ويروس بيماري به وجود آمد.»

اين مرد به اين علت ايزوله نشده بود كه در ابتدا تصور نمي‌رفت در معرض كوروناويروس عامل مرس قرار گرفته باشد كه از همان خانواده ويروس‌هاي عامل سرماخوردگي و سارس است.

اين آژانس بهداشتي سازمان ملل گفت:«مي‌توان انتظار داشت كه موارد بيشتري از بيماري رخ دهد.»

به گفه نيكولاس لاكر، كارشناس ويروس‌شناسي در دانشگاه سوري، تخمين زده مي‌شود كه ميزان مرگ و مير مرس 30 تا 40 درصد باشد.

علائم مرس شامل تب، سرفه و تنگ‌نفس است و ميانگين دوره پنهاني آن 5 تا 6 درصد است. انتقال از طريق تماس نزديك با افراد انجام مي‌گيرد- براي مثال زندگي كردن يا مراقبت از كسي- اما تصور مي‌رود كه شترها هم ويروس را منتشر كنند.

كريستوفر اولسن، كارشناس ويروس‌شناسي در دانشگاه ويسكانسين-مديسن، در اين باره گفت: «ويروس‌هايي مانند مرس به ما يادآور مي‌شوند كه هنگامي كه موضوع سرعت بالاي حركت افراد آلوده بر فراز مناطق جغرافيايي مطرح است، جهاني جايي كوچك است.»

  • اين ويروس جامعه را فرا نمي‌گيرد

سازمان جهاني بهداشت گزارش مي‌دهد، با وجود هشدارهاي رسانه‌ها درباره اينكه ويروس «در حال انتشار يافتن» در كره جنوبي است، 30 مورد از 36 مورد بيماري به يك بيمارستان منفرد مربوط است كه بيماري مرد كره‌اي در آن تشخيص داده است. به گزارش سازمان جهاني بهداشت شواهدي وجود ندارد كه در كره جنوبي انتقال مداوم بيماري در جامعه در حال رخ دادن باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت كره جنوبي كه سه نفري كه مرده‌اند، شامل يك زن 58 ساله، يك مرد 71 ساله و يك مرد 82 ساله مي‌شوند- مشكلات تنفسي قبلي داشته‌اند.

لاكر گفت كه كره جنوبي يك سيستم پاسخ اور‍ژانس كارآمد دارد و از شيوع‌‌هاي هراسان‌كننده پيشين به خصوص پاندمي سازي در سال 2003 بسيار آموخته است.

به گفته كره جنوبي مراكز مهار كنترلي براي غربالگري بيماري‌هاي تنفسي در فرودگاه‌ها دارد، و 16 بيمارستان با واحدهاي مهار بيولوژيك براي بيماران و كاركنان مجهز شده‌اند، و از جمله داراي 600 تخت در واحدهاي فشار منفي براي ايزوله و درمان كردن هستند.

كارشناسان مي‌گويند شستن دست‌ها، پوشاندن دهان و بيني هنگام سرفه و عطسه، و لمس نكردن صورت با دست‌هاي ناپاك- همه‌شان به پيشگيري از مرس كمك مي‌كنند.

كانگ چئول-اين، كارشناس بيماري‌هاي عفوني در مركز پزشكي سامسونگ در سئول پايتخت كره جنوبي گفت، از آنجايي كه ويروس مرس هوابرد نيست و فقط از طريق تماس نزديك منتقل مي‌شود، احتمال اينكه فردي در مكان‌هاي شلوغ مانند پارك يا مدارس بيماري را بگيرد، بسيار نامحتمل است.

او بستن صدها مدرسه در واكنش به اين واقعه را كاري غيرمعقول خواند.

  • ترس‌ها رسانه‌ها و مردم بيش از حد است

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت باید خیلی زودتر مردم را قانع می‌کرد که بسیاری از ترس‌های آن‌ها بی‌پایه است.

اما بسیاری از افراد در حال و هوایی قرار دارند که به مقامات دولتی‌شان اعتمادی ندارند. هراس از مرس به دنبال واقعه غرق شدن یک فری (کشتی مسافربر و باربر) در سال گذشته است که به مرگ بیش از 300 نفر انجامید و به‌طور گسترده‌ای بی‌کفایتی مقامات در آن مقصر دانسته شدند.

برخی از کارشناسان از قرنطینه گسترده برای توقف مرس پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر در تأثیربخشی این کار تردید دارند.

کیم سونگ-هان استاد مرکز پزشکی آسا در سئول گفت ایزوله کردن هر فردی که در تماس با بیماران مرس بوده است، حتی در مواردی که آنان علائمی نشان نمی‌دهند، کار بی‌حاصلی است، زیرا هیچ بررسی نشان نداده است که ویروس مرس می‌تواند در دوره پنهانی‌اش انتشار یابد.

او می‌گوید البته احتمال انتشار مرس در کره جنوبی نگران‌کننده است، اما کیم معتقد است که بعید است چنین واقعه‌ای رخ دهد، چراکه بیماری معمولاً به آهستگی منتشر می‌شود و نیاز به تماس نزدیک دارد.

کانگ، متخصص بیماری‌های عفونی، نیز گفت پاسخ ابتدایی دولت ناکافی بود، «اما نگاه مردم هم به این وقایع نامعقول است.»

کد خبر 297155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha