همشهری آنلاین: عشق و جنگ مجموعه‌ای از شعرهای افشین شاهرودی است که به همراه لوح فشرده‌ای با تصاویر گرافیکی و همراه با صدای شاعر منتشر شده است.

کتاب عشق و جنگ

اين كتاب شعر از دو دفتر مجزا تشكيل شده است كه بخش اول آن به عشق اختصاص دارد و در دومين بخش به جنگ پرداخته شده است.

شعرهاي اين مجموعه بسيار كوتاه است و همراه هر شعر از عناصر و طرح‌هاي گرافيكي استفاد شده است. شاعر در اين كتاب 61 شعر خود را كه به اين دو موضوع مي‌پردازد، منتشر كرده است.

اگر چه نام كتاب "عشق و جنگ" است اما بدان معني نيست كه شاعر به صورت مستقيم به اين موضوعات پرداخته باشد. مثلا در قطعه "گفت‌وگوي ما" شاعر چنين سروده است:

در گفتگوي ما

باران مي‌بارد

ما در باران گم شده‌ايم

شعفي عاشقانه

علف‌ها را خيس كرده است.

عناوین اشعار دفتر اول عشق- به این ترتیب است:

در دوستی تو، یک گله آهوی رام، صورتم شسته می شود، در این بعد از ظهر خط خطی، خواب دیدم بیدارم، ما روی دریا صبحانه می خوردیم، امشب زیر آن درخت توت، در خواب های من، آن گیاه لاغر را، در اتفاق سیاسی چشم هایت، می گفت، بی ابرهای تو، در گفتگوی ما، صدایت می کنم، خواب دیدم درختی از شانه هایم، خواب دیدم در پاییزی عاشقانه، نمی دانم جنون آبی ست، در باغ نارنجی پیراهن بهاری ات، من به هوای سیب، پیاده رو راهش را، خواب دیدم در ابرها شنا می کنم، خواب دیدم از چهار سو باد می وزد، من دوستی داشتم، ابرای از بالاسر خانه می گذرد، تو پای درخت من نشسته بودی، در آسمان دیشب من، من پاسخی برای چشم های دیوانه ات ندارم، باغچه ای از پیراهنت در آوردی، دیشب تا صبح، دوستی تو، با چمدانی قرمز.

عناوین شعرهای دفتر جنگ نیز به این ترتیب است:

امروز یک زیبایی وحشتناک اتفاق افتاد، آن وقت من یک معنای تازه کشف کردم، امروز شهر یه وری شد، مردم داد می زدند، دیشب خواب دیدم، دیروز چاه گرفته بود، در باغچه ی ما گلی متولد شده است، پدرم می گوید ما روزهای سختی داریم، امروز ماه به سربازی رفت، امروز جنگ شد، پدرم علامت محاسبه ای را...، توجه! توجه!، امروز آسمان هم جیره بندی شد، امروز وضعیت باغچه زرد بود، امروز هم نبرد ادامه داشت، امروز هواپیمایی، دیشب باز، چند نقطه ی سیاه، امروز آسمان پر بود از گنجشک، امروز باز هواپیما، دیروز پسر همسایه، پسر آقای لطفی، پسر همسایه امروز، دیگر تمام میوه ها باریده اند، جنگ تمام شد، خواب دیدم پشت همین پنجره، فردا روز شصت و هفتم پاییزه است، امسال ما هم در انتخابات شرکت کردیم، از مادرم پرسیدم، آن روز هوا مجانی بود.

افشین شاهرودی متولد سال ۱۳۲۹ در دامغان و فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر تهران است. او ابتدا با شعر شروع کرد و سپس کار هنری را با عکاسی ادامه داد. از شاهرودی اشعار مختلفی در مطبوعات به چاپ رسید و ۱۰ کتاب که ۵ عنوان از آن ها در حوزه شعر و ۵ عنوان دیگر در حوزه عکاسی بودند، به چاپ رساند. شاهرودی را بیشتر به واسطه اشعارش می شناسند اما در میان شعردوستان نیز طرفدارانی دارد. «عشق و جنگ» تازه ترین دفترشعر اوست.

كتاب شعر " جنگ و عشق" اثر افشين شاهرودي از سوي انتشارات بامداد نو به قيمت  120 هزار ريال همراه با لوح فشرده آن منتشر شده است.

کد خبر 296955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha