همشهری آنلاین: کتاب «جغرافیای طبیعی تاریخی سیستان» بر اساس نوشته های تاریخی و بررسی های میدانی از سوی دکتر حسن احمدی کرویق و از سوی انتشارات مازیار راهی بازار کتاب شد.

کتاب جغرافیای سیستان

به گزارش همشهري آنلاين: این کتاب ماحصل بیش از دو دهه بررسی های میدانی نويسنده در سیستان ایران و افغانستان، مطالعه کلیه آثار و نوشته های قدیمی در باب سیستان، از اوستا، متون پهلوی و کتیبه ها گرفته تا آثار جغرافیا و تاریخ نگاران اسلامی و نوشته های سیاحان و جغرافیانگاران غربی و جمع بندی و تحلیل نتایج کاوش های باستان شناسی تمام تیم های کاوشگر قرن اخیر است.

جغرافیای تطبیقی متون مهم مانند دو یشت از اوستا، فتوح البلدان، مسالک و ممالک و احیا الملوک ذکر و در نقشه‌ها نشان داده شده است. نظریه‌های جدیدی مانند ظهور زرتشت در سیستان، چرایی و چگونگی کشتیرانی تجارتی از قلعه بُست تا زرنج، فقط در چند قرن اولیه بعد از اسلام، تغییرات محتمل آتی در جغرافیای سیستان و غیره، عرضه شده‌اند.

این کتاب در ۱۴ فصل موضوعاتی مانند ریخت شناسی کاسه سیستان، زمین شناسی این خطه، سیلاب ها و خشک آبی های تاریخی هیرمند، دشت ها و نواحی قدیمی سیستان، انهار بزرگ قدیمی سیستان، بندها و سدهای قدیمی هیرمند و ... را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

کتاب ۶۲۴ صصفحه ای «جغرافیای طبیعی تاریخی سیستان» در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با بهای ۳۷ هزار تومان از سوی انتشارات مازیار راهی بازار نشر شده است.

کد خبر 298944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha