چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری‌انلاین: ۲۰۰ تن از روشنفکران ، هنرمندان و نویسندگان ترکیه در نامه ای به دولت این کشور درباره تحولات اخیر ترکیه هشدار دادند.

Recep-Tayyip-Erdogan

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه طرف چاپ ترکیه ، در این نامه با تاکید بر این‌که نظامی غیر عادی که به موازین اساسی حقوقی بي‌توجه است از مدتی پیش ترکیه را اداره می‌کند ؛ خاطر نشان شده است ، استقلال دستگاه قضایی به بهانه مبارزه با شبکه موازی از میان رفته و نظارت بر اقدامات دولت امکان ناپذیر شده است.

نویسندگان و روشنفکران ترکیه با متهم‌کردن رجب طيب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه به نادیده‌گرفتن موازین حقوقی ، از او به علت شرکت در فعالیت‌های انتخاباتی و نقض قانون اساسی انتقاد کردند.

در این نامه با اشاره به کشته‌شدن صدها هزار نفر در درگیری‌ها در عراق و سوریه تصریح شده است ، در منطقه‌ای که کشتارها و نزاع مذهبی به شدت گسترش یافته است ، استفاده رئیس‌جمهور ترکیه از واژه هایی مانند ، زرتشتی ، علوی ،‌ایزدی درباره برخی سیاستمداران و غیر خودی معرفی کردن آنان ،اوضاع را وخیم تر می‌کند.

در این نامه تاکید شده است :تلاش‌هایی که برای جلوگیری از راهیابی حزب دموکراتیک خلق‌ها به مجلس ترکیه انجام مي‌شودو حمله‌ايی که این حزب با آن مواجه شده ، موجب تشدید نگرانی شده است.

امضاکنندگان نامه هشدار داده‌اند ، در اوضاع کنونی که جنگ‌ها خاورمیانه را به مرداب خون تبدیل کرده است ، ترکیه بیش از هر زمان دیگری به برگزاری انتخابات آزاد نیاز دارد.

نویسندگان و روشنفکران ترکیه از دولت این کشور خواستند ، در مقابل مداخله‌های مغایر با موازین حقوقی ِ اردوغان تسلیم نشود و زمینه برگزاری انتخابات سالم را در فضای امن فراهم کند.

پروفسور گنچای گورسوی ، پروفسور احمد اینسل ، راشد توکَل ، زلفی لیوانَلی ، جواد اونش و شمار دیگری از نویسندگان و روشنفکران سرشناس ترکیه در میان امضاکنندگان این نامه هستند.

کد خبر 296404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha