رییس جمهوری سابق ترکیه بر این مساله تاکید کرد که باید جوانب احتیاط درباره پیشنهاد تغییر از مدل پارلمانی به سیستم کامل ریاست جمهوری در نظر گرفته شود. وی هم‌چنین پیش بینی کرد حزب حاکم در انتخابات آتی پیروز می‌شود اما تعدادی از کرسی‌هایش را در پارلمان از دست خواهد داد.

هشدار عبدالله گل درباره اجرای سیستم کامل ریاست جمهوری در ترکیه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل، رییس جمهوری سابق ترکیه در جریان خطابه پایانی در نشست رخدادهای اقتصادی در استانبول گفت: اگر سیستم ریاست جمهوری به مساله‌ای برای بحث بدل شود، ما باید درباره آن جوانب احتیاط را در نظر بگیریم. باید توازن و تعادل مربوط به این سیستم را به صورت واضح و شفاف روی کاغذ بیاوریم.

چند ساعت پیش از آنکه عبدالله گل، رییس جمهوری سابق ترکیه در استانبول سخنرانی کند، حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا اعلام کرد که مانیفست خود را برای انتخابات پارلمانی 7 ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرده و متعهد شد تا سیستم دولت در کشور را به یک سیستم ریاست جمهوری با توجه به درخواست‌های مکرر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه تغییر دهد.

احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه نیز در خطابه‌ای برای اعضای حزب حاکم گفت: ما سیستم ریاست جمهوری را به عنوان مدلی از کشورداری می‌دانیم که در چارچوب قانون اساسی آزاد است و در آن قوه مجریه و قوه مقننه به صورت موثری مستقل هستند و مکانیسم‌های توازن و تعادل دموکراتیک و تفاوت‌های اجتماعی نیز وجود دارند.

داووداوغلو به این مساله اشاره نکرد که سیستم مذکور چگونه است.

در همین حال عبدالله گل گرچه گفت "اگر ما سیستم ریاست جمهوری به شکلی که در کشورهای دارای دموکراسی پیشرفته وجود دارد، داشته باشیم، نمی‌توانیم آن سیستم را غیردموکراتیک بنامیم" با این حال تاکید کرد سیستم پارلمانی برای ترکیه بهتر است.

رییس جمهوری سابق ترکیه همچنین از 12 سال حکومت حزب حاکم در کشور حمایت کرد اما به این مساله اشاره کرد که امروز باید بهتر عمل کرد چون تحرکات رفورمیست، عملگرا و پویای ترکیه در دو و سه سال گذشته متوقف شده‌اند.

عبدالله گل با اشاره مستقیم به لفاظی‌های اردوغان ادامه داد: قطبی‌گرایی باید متوقف شود. جو و اوضاع موجود در کشور باید عادی شود و دستیابی به این موارد آنچنان که باید دشوار نیست.

کد خبر 292412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha