شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزارت امور خارجه ترکیه با رد اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره نسل کشی ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در سال ۱۹۱۵، این سخنان را «مشکل آفرین» توصیف کرد.

قتل عام ارمنی ها

باراك اوباما ،رئيس‌جمهور آمريكا یک روز قبل از انتشار بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، در سخنانی به مناسبت صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در سال 1915 گفت: این رویدادها نخستین «قساوت‌ها» در قرن گذشته بود.

او از اشاره به رویدادهای آن سال به عنوان «نسل‌کشی» خودداری کرد.

وزارت امور خارجه تركيه اعلام کرد اظهارات اوباما «یک جانبه و بر خلاف واقعیت» است.

در بیانیه اين وزارت‌خانه آمده است: پیام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سال 2014، و پیام احمد داوداوغلو، نخست وزیر این کشور در سال 2015 برای ارمنی‌ها « نشان‌دهنده دیدگاه دقیق ترکیه» در قبال این رویدادهاست. 

اين وزارت‌خانه افزود: «در این پیام‌ها، بی آن‌که حوادث دردناک گذشته رد شود، تعاریف و نگرش‌های درستی درباره رویدادهای آن سال ارائه شده است. علاوه بر این، در این پیام‌ها، درخواست صادقانه برای ساختن آینده مشترک دو طرف مطرح شده است.»

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی از آنکارا، اوباما در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفته بود: «امسال صدمین سال‌گرد نخستین قساوت گسترده در قرن بیستم است.»

او افزود: « در سال 1915 ، ارامنه امپراطوری عثمانی از خانه‌هایشان بیرون رانده، و قتل‌عام شدند. فرهنگ و میراث تاریخی‌شان از بین رفت. در خشونت‌های هولناکی که همه طرف‌ها متحمل شدند، یک میلیون و 500 هزار ارمنی جان خود را از دست دادند.»

کد خبر 293207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha