سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: کمپ‌دیوید استراحتگاه جنگلی روسای جمهوری آمریکاست اما بیشتر از آنکه برای آمریکایی‌ها مهم باشد، برای خاورمیانه تاریخی بوده ‌است.

مذاكرات سياسي و توافق‌هايي كه طي نيم قرن گذشته در اين مكان صورت گرفته، به‌عنوان فصلي از تاريخ خاورميانه به ثبت رسيده ‌است. اين هفته، كمپ‌ديويد در تاريخ روابط آمريكا و خاورميانه يك فصل ديگر را رقم مي‌زند؛ فصل جدايي.باراك اوباما اين هفته در كمپ‌ديويد ميزبان سران و مقامات ارشد 6كشور عربي حاشيه خليج‌فارس خواهد بود.

اين ديدار در ششمين سال دوران كاري رئيس‌جمهوري انجام مي‌شود كه متفاوت‌ترين رابطه را با 2ستون اصلي سياست آمريكا در خاورميانه يعني اعراب و اسرائيل داشته ‌است. از نشانه‌هاي اين رابطه متفاوت مي‌توان به جنگ لفظي بي‌سابقه و علني رئيس‌جمهور و مقامات ارشد دولت آمريكا با نخست‌وزير اسرائيل و انتقاد صريح واشنگتن از فرافكني سران عرب و ناديده گرفتن مشكلات داخلي خودشان آن هم در همين يك سال گذشته اشاره كرد. نشست اين هفته در كمپ‌ديويد، اوج نمايش اين رابطه متفاوت است.

آنچه رابطه آمريكا با اعراب خليج‌فارس را به اينجا رساند از سال‌2011 و وقتي شروع شد كه از قاهره تا طرابلس و از منامه تا مسقط، صداي اعتراض عليه حاكمان عرب بلند شد. در اين طوفان، نه حسني مبارك كه يار و رفيق گرمابه وگلستان آمريكايي‌ها بود دوام آورد نه معمر قذافي كه دشمن غيرقابل پيش‌بيني آنها بود. اوباما در سال‌2011 درباره وقايع جهان عرب گفت: استراتژي سركوب و فرافكني ديگر جواب نمي‌دهد، نسل جديدي سربرآورده و تغيير را نمي‌توان انكار كرد.‌ماه گذشته او باتكرار همين سخنان در مصاحبه‌اي به نيويورك‌تايمز گفت: مشكل جهان عرب، ايران يا دشمن خارجي ديگري نيست، مشكل آنها درون خودشان، جمعيت خودشان و تئوري نفرت‌پراكني و افراط است.

اين سخنان براي حاكمان عربي كه از زمان تاسيس حكومت‌هايشان همواره چشم به حمايت آمريكا و انگليس داشته‌اند معناي ناگواري دارد. غرب همچنان براي چرخيدن اقتصادش به اعراب سلاح مي‌فروشد اما ديگر حاضر نيست خود را درگير «مشكلات داخلي» آنها كند. به نوشته يك تحليلگر آمريكايي، ديگر از آن كابوي نجات‌بخشي كه در بزنگاه بحران از افق دور به ميدان مي‌آمد، خبري نيست.
بهار عربي، ماجراي سوريه، توافق هسته‌اي با ايران و مناقشاتي چون يمن كه اكنون در جريان است، نمونه‌هاي ديگري هستند كه تغيير مسير آمريكا را براي حاكمان عرب مسلم كرده‌اند. اين نااميدي و نارضايتي باعث شده كه سران عرب حتي ديگر به دعوت اوباما به كمپ‌ديويد هم نروند.

فصل جدايي در رابطه ميان آمريكا و اعراب، به‌معناي پايان قراردادهاي ميلياردي فروش سلاح يا تغيير رفتار دوگانه در مقابل نقض حقوق بشر و سركوب در اين كشورها نيست. اما سياست آمريكا در خاورميانه ديگر متكي به حاكمان عرب حاشيه خليج‌فارس نيست.

کد خبر 294954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha