همشهری‌آنلاین: کارگاه آموزشی کودک و طبیعت در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

کارگاه آموزشی کودک و طبیعت

مدرسه طبیعت فعالیت جدیدی است که از حدود یک سال پیش از سوی عبدالحسین وهاب‌زاده معرفی شده است.

طی این مدت چند مدرسه به این رویکرد گرایش نشان داده‌اند و تجربه‌های نو و دستاوردهای جدیدی در اختیار مدارس و والدین کودکان 5 تا 12 ساله قرار داده‌اند.

سال گذشته کتاب کودک و طبیعت با همین عنوان با ترجمه مشترک عبدالحسین وهاب‌زاده و آرش حسینیان منتشر شد. این کتاب به گفته فعالان این رویه منبع ارزشمندی برای اجرای این ایده و آشنایی با روش کار و تجربه‌های جهانی و دیدگاه‌های روانشناسان کودک به حساب می‌آید. پس از انتشار کتاب، وهاب‌زاده چند مصاحبه و سخنرانی در همین زمینه داشت و فیلم مستندی از حضور کودکان در طبیعت و نحوه ارتباط با آن‌ها به همراه توصیه‌های وهاب‌زاده به نمایش گذاشته شد.

پیرو این رویدادها و جلب توجه و کنجکاوی بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش کودکان و معلمان و مدیران مدارس ابتدایی مدرسه کنجکاوی در مشهد با این رویه شروع به کار کرد و در چند شهر دیگر نیز با درخواست‌هایی برای ایجاد چنین فعالیت و روشی به وهاب‌زاده رسید.

این بار با هماهنگی بهمن عظیمی فعال محیط زیست و پژوهشگر حوزه آموزش محیط‌زیست، کارگاه کودک و طبیعت در دانشگاه ترببت دبیر شهید رجایی روز پنج‌شنبه 17 اردیبهشت 94 برگزار شد. در این برنامه ابتدا روایت جدید فیلم مستند مدرسه طبیعت را نمایش دادند. سپس دو مربی مدرسه کاوی کنج مشهد سیمین کاظمی و هانیه زحمتکش بار دیگر مفهوم مدرسه طبیعت و چگونگی اجرای آن و تجربه‌های مدرسه کاوی کنج مشهد را شرح دادند.

بنا به تئوری مدرسه طبیعت و توضیح‌های وهاب‌زاده و این دو مربی، کودکان در سنین 5 تا 12 سال نیاز مبرم به حضور در طبیعت و لمس کردن و حس کردن بدون واسطه طبیعت دارند. بنابراین در مدرسه طبیعت بچه‌ها تحت نظر والدین و مربی‌ها در طبیعت رها می‌شوند تا آزادانه با اجسام و پدیده‌های طبیعی ارتباط و تماس پیدا کنند. درخت و گیاه و جانور را ببینند و لمس کنند و با آب و خاک و گل بازی کنند.

بدین ترتیب و بنا به تئوری مدرسه طبیعت انواع مهارت‌های بچه‌ها در چنین فرایند رشد می‌کند مثل مهارت حل مسئله، خلاقیت، و طبیعت شناسی و غیره. در ضمن زمینه‌های حفاظت از طبیعت نیز در آنها به وجود می‌آید.

وهاب‌زاده تاکید می‌کند که در این دوره سنی آموزش مستقیم حفظ محیط زیست به کودکان نباید داده شود. نباید آسیب‌ها و اتفاق‌های ناخوشایند و تخریب‌ها بیان شوند.

این گونه مطالب و مسایل باید در آموزش‌های محیط‌زیست که پس از 12 سالگی صورت می گیرد بیان شوند.

در ادامه این کارگاه استاد وهاب‌زاده به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت. وی بار دیگر خاطرنشان کرد که بازی در طبیعت حق طبیعی کودکان است و زندگی شهری این حق را از کودکان سلب کرده است. بنابراین در شرایط موجود زندگی شهری، مدارس و خانواده‌ها تا آنجا که ممکن است با استفاده از محیط‌های خالی و طبیعی اطراف مدارس یا شهر باید فرصت هم‌جوشی با طبیعت را در اختیار کودکان قرار دهند.

وهاب‌زاده گفت: امیدوارم که این رویه و مفهوم در آموزش و پرورش ناکارآمد کنونی از آسیب‌های متداول و کژروی مصون بماند و راه درستی طی کند..

منبع: دنیای سبزتر

کد خبر 296111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha