دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

در دامن پدر و مادری بزرگ شده که هر دو معلم و عاشق طبیعت بودند و حتی دورهمی‌های خانوادگی را در دامن طبیعت برگزار می‌کردند. احترام به طبیعت، جمع‌آوری زباله‌ها و مراقبت از گیاهان و فضای سبز از قوانین این پیک نیک‌های شاد و لذت‌بخش خانوادگی بود که فرزندان خانواده «جواهری پور» را با اهمیت محیط‌زیست آشنا می‌کرد.

تیموری معلم

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:همین دورهمی‌های پرخاطره محیط‌زیستی سبب شد «ژما جواهری پور» وقتی به عنوان معلم به کلاس درس پا می‌گذارد، دغدغه آشنایی نسل نو با طبیعت را داشته باشد.

جواهری پور از معلمان و فعالان اجتماعی شهر ری است که با طرح‌های آموزشی خلاقانه‌ای برای تربیت نسل دوستدار محیط‌زیست قدم برمی دارد. اوکارشناس ارشد رشته اقتصاد انرژی است و تا مقطع دکترای حرفه‌ای در رشته مدیریت و استراتژی پروژه‌های انرژی تحصیل کرده است.

جواهری پور با همکاری عده‌ای از فعالان محیط‌زیست گروه مردم‌نهاد « چراغ راگا» را تاسیس کرده است.

حفظ طبیعت شاق و پرهزینه نیست


جواهری پور خوب می‌داند طبیعت گردی‌های شاد دسته‌جمعی چقدر بر روحیه شاگردان نوجوان تاثیر می‌گذارد و پیش از شیوع ویروس کرونا با تدارک برنامه‌های مختلف تلاش می‌کرد شاگردان نوجوانش را متقاعد کند بدون هزینه‌های گزاف و کارهای شاق هم می‌توان از طبیعت حفاظت کرد.

او می‌گوید : «بسیاری از برنامه‌های زیست محیطی نه تنها هزینه بر نیستند، بلکه قابلیت کارآفرینی و تولید ثروت دارند. مثلا٣ سال پیش در مدرسه حجاب که از مدارس محله دولت آباد شهر ری است، بوفه گل و گیاه دایر کردیم و بچه‌ها گل‌هایی را که پرورش داده بودند به فروش رساندند. تولید کود کم‌پوست هم طرح دیگری بود که بدون هزینه و با استفاده از پسماندهای‌تر منزل دانش‌آموزان اجرا شد. »

ساخت نیروگاه با کمک دانش‌آموزان | امهمانان خورشید


افطار میهمان خورشید


طرح‌های آموزشی جواهری پور از خلاقیت و جذابیت‌های خاصی برخوردار است.

او تعریف می‌کند : «ماه رمضان چند سال پیش به دانش‌آموزانم پیشنهاد کردم خانواده‌هایشان را برای صرف افطار دعوت کنند، همه فکر می‌کردند قرار است غذاها و مخلفات افطاری را روی اجاق گاز و به همان شیوه معمول بپزند، اما آنها با جعبه مقوایی، رنگ، طلق و مواد بازیافتی اجاق خورشیدی ساختند و روی اجاقی که با انرژی خورشید گرم شده بود غذاهای خوشمزه پختند. دم افطار پدر و مادرها که به جمع بچه‌ها آمدند، تصور نمی‌کردند فرزندانشان با انرژی خورشید این سفره پر طعم و رنگ را تدارک دیده‌اند.»


فعالیت اعضای «چراغ راگا» در مدارس


بانوی دوستدار طبیعت با راه اندازی گروه مردمی «چراغ راگا» تلاش می‌کند همکارانش را به ترویج فعالیت‌های محیط‌زیستی دعوت کند.

او می‌گوید : «مراکز آموزشی و به‌ویژه مدارس در تربیت نسل دوستدار محیط‌زیست نقش قابل توجهی دارند. فعالان محیط‌زیست چراغ راگا که داوطلبانه در طرح «بهینه‌سازی مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر» شرکت می‌کنند، پیش از شیوع ویروس کرونا به مدارس می‌رفتند و با برنامه‌های آموزشی مختلف دانش‌آموزان را تشویق می‌کردند از سرویس مدارس به صورت گروهی استفاده کنند تا تعداد خودروهای تک سرنشین کمتر شود. بازچرخانی و استفاده از آب‌های مصرفی آبخوری‌ها برای پرورش فضای سبز از موارد دیگری بودکه آموزش می‌دادیم. در این طرح مسئولان را دعوت می‌کردیم با کمک دانش‌آموزان ودر قالب تعاونی به ساخت نیروگاه خورشیدی بپردازند تا در کنار استفاده از مزایای آن با فروش برق به دولت درآمدزایی کنند. »

ساخت نیروگاه با کمک دانش‌آموزان | امهمانان خورشید


اضافه شدن کتاب « انسان و محیط‌زیست» به محتوای آموزشی دوره متوسطه


بانوی پرتلاش ری در دولت یازدهم سمت مشاور معاون سازمان محیط‌زیست را بر عهده داشته است.

او می‌گوید : «کمبود محتوای آموزشی بومی از مشکلات حوزه محیط‌زیست کشور است. برای رفع این کمبود اقداماتی انجام دادیم که اضافه شدن کتاب « انسان و محیط‌زیست» به محتوای آموزشی دانش‌آموزان دوره متوسطه یکی از نتایج آن بود. ما با تربیت آموزشگران و فعالان اجتماعی شرایط آموزش فراگیر و موثر اقشار مختلف را به وجود آوردیم و مطالبه‌گری من و سایر فعالان اجتماعی سبب شد دولت برای ایجاد شرکت‌های محیط‌زیستی اعتبارات مناسبی در نظر بگیرد. »

جواهری پور از کم‌توجهی به محیط‌زیست شهر ری دلگیر است و می‌گوید : «این شهر کهن و تاریخی با انواع مشکلات زیست محیطی دست‌وپنجه نرم می‌کند و متاسفانه مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار گرفته است. »

 

کد خبر 663840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha