همشهری آنلاین: سازمان عفو بین الملل نیروهای اوکراین و جدایی طلبان این کشور را به ارتکاب جنایت جنگی از جمله اعدام‌های فراقانونی پیش و پس از توافق مینسک متهم کرد.

 عفو بین الملل طرفین درگیر در اوکراین را به جنایت جنگی متهم کرد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از کی یف، گزارش عفو بین الملل حاکی از آن است که 'زندانی های آزادشده از ضرب و شتم، شکستن استخوان ها، شکنجه با شوک های الکتریکی، آویزان شدن از سقف، محرومیت از خواب برای چندین روز، تهدید به مرگ و دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی خبر داده اند.'

از زمان آغاز این درگیری ها در 13 ماه گذشته در شرق اوکراین بین نیروهای کی یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه شش هزار و 250 نفر کشته و نزدیک به دو میلیون نفر آواره شده اند.

نویسندگان این گزارش عفو بین الملل تایید کرده اند 32 نفر از مجموع 33 نفری که پیش از این در دست نیروهای اوکراین یا جدایی طلبان اسیر بوده اند و آنها توانسته اند با این اسرا مصاحبه کنند، از ضرب و شتم شدید یا نوع دیگری از بدرفتاری جدی خبر داده و شکایت کرده اند.

'جان دالهیسن' مدیر برنامه آسیای میانه و اروپای عفو بین الملل گفت: گزارش های بازداشت شدگان از شکنجه هایی که تحمل کرده اند، به شدت تکان دهنده است. زندانیان هر دو طرف با ضرب و شتم و اعدام مصنوعی مواجه بوده اند. ما همچنین موارد اعدام فراقانونی را در میان زندانیان در دست جدایی طلبان ثبت کرده ایم. این موارد از جمله موارد جنایت جنگی به شمار می آید.

برکناری 'ویکتور یانوکوویچ' رییس جمهوری پیشین اوکراین در فوریه 2014 (بهمن 1392) به دلیل مخالفت او با امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا تبعات گسترده ای از جمله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و درگیری جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرق و صنعتی اوکراین را با نیروهای کی یف در پی داشت.

اوکراین و جدایی طلبان به میانجی گری فرانسه و آلمان و در حضور روسیه اواسط ماه فوریه 2015 (اسفند/فروردین) به توافقی برای آتش بس دست یافتند که تاکنون بارها توسط هر دو طرف نقض شده است.

کد خبر 295949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha