دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

دکتر علیرضا مجیدی: ظاهراً کسانی که سودای رسیدن به کاخ سفید را دارند، بایستی برنامه‌هایی درباره بهداشت و سلامت داشته باشند.

در دنیای اینترنت هم دو نامزد عمده برای رهبری وب یعنی گوگل و مایکروسافت روی برنامه‌هایی برای ارتقای بهداشت جامعه کار می‌کنند.

آنها می‌کوشند با فراهم آوردن ابزارهای جستجوی اینترنتی بهتر، منابع آنلاین غنی در مورد بهداشت و سلامت و ایجاد سرویس‌هایی برای ضبط اطلاعات بهداشت و سلامت شخصی، به مردم این امکان را بدهند که تصمیمات هوشمندانه‌تری در مورد عادات بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی خود اتخاذ کنند.

در شرایطی که سیستم عامل ویندوز مایکروسافت در بیشتر از 90 درصد کامپیوترهای خانگی وجود دارد و گوگل هم مدت‌هاست مبدل به صفحه آغازین وب‌گردی کاربران اینترنتی شده است، این دو می‌توانند نقش زیادی در تحول دنیای پزشکی داشته باشند.

بر طبق یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده، 52 درصد مردم آمریکا به صورت گاه به گاه یا مرتب از اطلاعات پزشکی سایت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، در صورتی که درصد استفاده کاربران در سال 2001 از اطلاعات پزشکی آنلاین تنها 29 درصد بوده است.

این آمار جالب می‌تواند نشان‌دهنده نقش اینترنت و منابع آنلاین، در ارتقای دانش سلامت مردم در دنیای امروز باشد. در آمریکا 20 درصد بیماران پرونده‌های پزشکی کامپیوتری دارند و دولت برنامه‌هایی برای دیجیتالی کردن هر چه بیشتر پرونده‌های پزشکی دارد.

پروژه Google Health با نام رمز Weaver، برنامه گوگل برای ذخیره کردن آنلاین اطلاعات بهداشت و سلامت است. به تازگی عکس‌هایی از نسخه‌های ابتدایی Google Health روی وب قرار گرفته است و این سرویس برای تست کردن در اختیار متخصصان و کارشناسان قرار گرفته است.

بعد از ورود به سیستم، هر شخص باید پروفایل سلامت خودش را ایجاد کند و در آن اطلاعات مربوط به علایم و مشکلات بهداشتی، داروهای مصرفی، سابقه آلرژی‌های مختلف، جراحی‌ها، آزمایشها، واکسیناسیون، سن، جنس، قد و سابقه فامیلی بیماری‌ها را وارد کند.

مایکروسافت هم روی برنامه‌هایی کار می‌کند که اطلاعات پزشکی اشخاص را گردآوری می‌کنند و به نمایش می‌گذارند. در حقیقت نرم‌افزارهای مایکروسافت مدتهاست که در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و 3 تا از محبوب‌ترین برنامه‌های مورد استفاده در این اماکن به وسیله مایکروسافت ساخته شده‌اند.

در عین حال مایکروسافت روی برنامه‌هایی کار می‌کند که به یاری آنها هر شخص بتواند اطلاعات پزشکی‌اش را روی کامپیوتر شخصی، گوشی موبایل و حتی یک ساعت مچی ذخیره کند. این روزها در دنیای اینترنت، رقابت زیادی در زمینه سرویس‌های اینترنتی سلامت وجود دارد و گوگل و مایکروسافت در این عرصه تنها نیستند.

دو سرویس بسیار جالب پربازدیدشونده در اینترنت، سایت‌های Revolution Health و Web MD هستند که انبوهی از اطلاعات مربوط به بهداشت و سلامت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

تحولات مربوط به پزشکی و فناوری اطلاعات به خصوص در یک سال اخیر بسیار گسترده است. شاید برای کاربران ایرانی به لحاظ عدم گسترش شبکه اینترنت، کیفیت بد آن، نبود سرویس‌های بومی مشابه به زبان فارسی، عدم تسلط به زبان انگلیسی این امر اصلا محسوس نباشد، ولی مجموعه این دگرگونی‌ها و پیشرفت‌ها سرو صدا و بازتاب زیادی در میان کاربران و پزشکان غربی داشته است.

کد خبر 29410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز