مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کپسول باری پروگرس روسیه که کمی پس از پرتاب به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی به همراه سه تن بار و تجهیزات در فضا سرگردان شد، اوایل هفته آینده در اتمسفر زمین سوخته و نابود خواهد‌شد.

براساس گزارش ديسكاوري، مركز كنترل زميني كمي پس از پرتاب اين كپسول در روز سه‌شنبه هفته گذشته، ارتباط خود را با آن از دست دادند. مهندسان بيش از يك روز براي نجات و تحت كنترل درآوردن كپسول تلاش كردند اما تلاش آنها بي‌نتيجه ماند و اكنون احتمال داده مي‌شود سرنوشت پروگرس سوختن در اتمسفر زمين باشد.

كپسول پروگرس 59 به جاي اينكه در ايستگاه فضايي بين‌المللي، جايي كه 6 فضانورد در انتظار دريافت مايحتاج و تجهيزات خود بودند، كناره گرفته و بار خود را تخليه كند، به يك تكه زباله فضايي گران‌قيمت سرگردان در فضا تبديل شد، يكي از 500 هزار اقلام دست ساز بشر كه در مدار زمين در پروازند و به اندازه‌اي بزرگ هستند كه بتوان آنها را با رادارهاي نيروي هوايي رديابي كرد.

بررسي دلايل وقوع نقص فني و سرگرداني اين كپسول باري همچنان ادامه دارد، اما با توجه به تكه‌هاي شناور در كنار كپسول به نظر مي‌آيد بروز مشكلي در مرحله جداسازي كپسول از پرتاب‌كننده ويه‌جر منجر به وقوع اين رويداد شده‌است. ارتباط اين كپسول دقيقا يك و نيم ثانيه پيش از جدا شدن از مرحله سوم پرتاب‌كننده‌اش با زمين قطع شد.

مدار بيضوي حركت اين كپسول سرگردان در روز جمعه به نزديكترين فاصله‌ يعني 189 كيلومتري از سطح زمين رسيد و انتظار مي‌رود اين پروگرس 59 اوايل اين هفته به اتمسفر زمين رسيده و نابود شود. اطلاعات رديابي مستقيم اين كپسول را مي‌توان برروي وب‌سايت n2yo.com مشاهده كرد.

کد خبر 294038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha