همشهری آنلاین: توفان‌ها را اگر از نقطه‌ای امن و از بالا نگاه کنید، صرف‌نظر از تخریبی که روی زمین ممکن است به بار بیاورند، به شکلی خیره‌کننده زیبا هستند.

براساس گزارش لايو‌ساينس، سامانتا كريستوفورتي فضانورد ايتاليايي ساكن ايستگاه فضايي بين‌المللي اين تصاوير بي‌نظير از توفان را در 12 ژانويه و زماني به ثبت رسانيده‌ كه رعد و برق چشم گردباد بانسي را روشن است. ايستگاه فضايي درحال عبور از شرق ماداگاسكار بود كه رعد و برق در زير لايه ابرها و بالاي اقيانوس هند آغاز شد.

حركت ابرهاي تيره‌رنگ در اين تصاوير به خوبي به سمت داخل چشم توفان آشكارند، چشم توفان منطقه بدون ابري است كه در مركز توفان‌ها ايجاد مي‌شود. وسعت چشم توفان بانسي 32 تا 64 كيلومتر بوده‌است.

پيش از ثبت اين تصاوير،  تنها يك آشفتگي حاره‌اي بوده‌است كه به شكل بارش‌هاي خوشه‌اي و رعد‌هاي پي‌در‌پي خود را نمايش مي‌داد. اما از آنجايي كه شرايط منطقه، گرماي آب،رطوبت هوا،‌آشفتگي باد و نوسان فشار، براي ايجاد گردباد مناسب بود، توفان يا سايكلون بانسي ايجاد شد.

اين سايكلون به تدريج به درجه شدت چهار رسيد اما خوشبختانه در اين دوران روي اقيانوس هند قرار داشت و خسارتي براي ساكنان زمين در پي نداشت.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha