همشهری آنلاین: ابرتوفان ونگفونگ که از روز شنبه سواحل جنوبی ژاپن را در نوردیده‌است، به عنوان قدرتمند‌ترین توفان سال ۲۰۱۴ شناخته شده‌است.

براساس گزارش راشا‌تودي، همزمان با هجوم اين توفان كه سرعت باد‌هاي آن به 250 كيلومتر بر ساعت مي‌رسد، زمين‌لرزه‌اي 6.3 ريشتري سواحل شمالي اين كشور را لرزاند.

اين توفان اكنون به استان جنوبي اوكيناوا رسيده و با قطع برق، 17 هزار خانه مسكوني را از دسترسي به منبع انرژي محروم كرده‌است. انتظار مي‌رود اين توفان به سوي شمال و جزيره هونشو حركت كند و در روز سه‌شنبه به توكيو رسيده و با ايجاد باد‌هايي با سرعت 230 كيلومتر بر ساعت و بارش باران شديد، امواجي به طول 15 متر در آبهاي ژاپن خلق كند.

توفان

ابرتوفان ونگفونگ در صبح روز هفتم اكتبر به سرعت ثابت 250 كيلومتر بر ساعت رسيد. براساس گزارش آژانس هواشناسي ژاپن، فشار مركزي اين توفان كاهشي 905 ميلي‌باري داشته و آن را به شديد‌ترين توفان سال 2014 تبديل كرده‌است.

اين توفان پنجمين توفاني است كه امسال اقيانوس آرام را تهديد مي‌كند. در سال‌هاي 2012 و 2013 نيز پنج توفان ديگر از جمله ابرتوفان هايان  كه يكي از شديد‌ترين توفان‌هاي گرمسيريي بود كه تاكنون در تاريخ به ثبت رسيده‌بود،‌در اين منطقه رخ دادند. اواخر ماه جولاي تا پايان اكتبر فصل اوج توفان‌هاي غرب اقيانوس آرام به‌شمار مي‌رود.

ونگفونگ درحال حاضر توفاني با شدت چهار است اما ممكن است تا روز چهارشنبه شدت بيشتري گرفته و به توفان گروه پنج تبديل شود.

شدت اين توفان از فضا نيز قابل مشاهده است،‌به طوري كه فضانورد ريد وايزمن كه هم‌اكنون در ايستگاه فضايي سكونت دارد، تصويري از توفان به ثبت رسانده و در توئيتر منتشر كرد. وايزمن مي‌گويد از اين ارتفاع،‌ توفان‌هاي زيادي را شاهد بوده‌است،‌ اما هيچ‌يك به بزرگي ونگفونگ نبوده‌اند.

کد خبر 274509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha