مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی روسیه برای مهار فضاپیمای باربری پروگرس ۵۹ خود که کمی پس از پرتاب به مدار زمین دچار نقص فنی شد، در تلاش است.

براساس گزارش اسپيس، تصاوير به دست آمده از اين كپسول باري نشان از چرخش شديد بدون كنترل آن را دارد و مركز كنترل روسيه اكنون تمامي تلاش خود را بر مهار و هدايت كپسول به سوي ايستگاه فضايي متمركز كرده‌است. بر اساس برنامه اوليه كپسول بايد در 29 آوريل به ايستگاه متصل مي‌شد اما اكنون اين تاريخ به 30 آوريل موكول شده‌است، اما احتمال به تاخير افتادن دوباره اين عمليات وجود دارد.

مشكل كمي پس از پرتاب پروگرس 59 به همراه راكت سايوز از پايگاه فضايي بيكنور به فضا آغاز شد. اين كپسول باري حاوي سه تن مواد غذايي، سوخت و ديگر تجهيزات بوده‌است. درست بلافاصله پس از جداشدن فضاپيما، مجموعه‌اي از مشكلات دورسنجي در آن رديابي شد كه منجر به سرگرداني فضاپيما شده و آن را از كنترل خارج كرد.

متخصصان در مركز كنترل پرواز تلاش كردند كنترل فضاپيما را دوباره به دست آورند، اما موفق نشدند زيرا به ظاهر اين كپسول هنوز نتوانسته آنتن خود را براي برقراري ارتباط با مركز كنترل در زمين فعال سازد. پروگرس 59 تاكنون چهاربار به دور مدار زمين چرخيده و مركز كنترل در تلاش است تلاش خود را براي مهار آن باري ديگر از سر بگيرند. اين فضاپيما كپسول باري روباتيكي يكبار مصرف است كه سال‌ها است به عنوان واحد باربري ايستگاه فضايي بين‌المللي مورد استفاده قرار گرفته‌است. اين كپسول‌ها از سال 2000 تاكنون مشغول تامين تجهيزات و ملزومات ايستگاه بوده‌اند و ركوردي طولاني در پروازهاي موفقيت‌آميز دارند، اما در سال 2011 بروز نقص در هنگام پرتاب منجر به سقوط پروگرس 44 شد.

كپسول‌هاي پروگرس داراي سيستم رديابي خوكار Kurs هستند كه به آنها امكان مي‌دهد به صورت خودكار به ايستگاه فضايي متصل شوند. واحد پشتيباني مجزايي به نام واحد TORU نيز به فضانوردان امكان مي‌دهد تا از راه دور بتوانند اين كپسول‌ها را در زمان نقص سيستم Kurs هدايت كنند.

پروگرس‌ها مانند كپسول‌هاي سايوز ظاهري سه بخشي دارند اما به جاي كپسول ويژه سرنشين‌ها، پروگرس مخزني مملو از سوخت به همراه دارد كه از آن براي تنظيم مدار با ايستگاه استفاده مي‌كند.

پس از وقوع اين نقص و سرگرداني پروگرس 59 در فضا، ناسا اعلام كرد در انتظار اقدام روسيه براي كنترل اين كپسول باري خواهد ماند زيرا سرنشينان ايستگاه فضايي براي چهار ماه آينده از ذخيره كافي غذا برخوردارند. به گفته مارك سافرديني مدير برنامه ايستگاه فضايي بين‌المللي، محدود‌ترين مصرف‌شدني ايستگاه فضايي غذا است، كه ساكنان ايستگاه تا چهار‌ماه آينده به آن نيازي نخواهند‌داشت. علاوه براين قرار است در اين مدت چند فضاپيماي ديگر از جمله كپسول سايوز، فضاپيماي دراگون اسپيس‌ايكس و يك كپسول پروگرس ديگر به سوي ايستگاه پرواز كنند.

کد خبر 293671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha