جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

همشهری آنلاین: تصویری از خوشه ستاره ای وسترلاند در صورت فلکی کارینا در فاصله ۲۰ هزار سال نوری از زمین، هدیه‌ای است که ناسا و آژانس فضایی اروپا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تولد هابل، منتشر ساخته‌اند.

هابل

شاتل فضایی دیسکاوری دقیقا 25 سال پیش یکی از تاریخی‌ترین ماموریت‌های خود را آغاز کرد، در 24 آوریل 1990 این شاتل به همراه یکی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین و محبوب‌ترین تلسکوپ‌های فضایی جهان به فضا رفت و آن را در موقعیتی تعیین شده قرار داده و به زمین بازگشت.

خوشه وستلاند ۲

در همان روز تلسکوپ فضایی هابل در فضا معلق، خود را برای چشم دوختن به بیکران فضا آماده می‌کرد و از همان لحظه‌ای که چشم این سازه نقره‌فام به روی فضا گشوده شد، توانست درک و دانش بشر را از کائنات بهبود بخشده و متحول سازد و پرده از چهره جهانی بردارد که در آن تقریبا هرچیزی تحت لوای قوانین فیزیکی امکان‌پذیر بود.

هابل خواصی از فضا و زمان را آشکار ساخت که بشر در بیشترین مدت تاریخ حیات خود تنها در تخیلات و تصوراتش می‌توانست به آنها بیاندیشد. هابل همچنان به رمزگشایی از شگفتی‌های جهان ادامه می‌دهد، شگفتی‌هایی که تا پیش از این دیدن آنها غیرقابل تصور بود و کشف آنها زمینه‌ساز بسیاری از کشفیات نجومی و فیزیکی شده‌است.

پیش از هابل، اخترشناسان نمی‌دانستند که سن جهان 10 میلیارد سال است یا 20 میلیارد سال؛ تحقیقات هابل اما توانست این تردید را برطرف کرده و سن نسبتا دقیق جهان را تعیین کند: 13.8 میلیارد سال. هابل همچنین در کشف سرعت انبساط جهان نیز نقش داشت و توانست شواهد و مدارکی قابل استناد را درمورد وجود سیاهچاله‌های غول‌پیکر در مرکز کهکشان‌های بزرگ گرد‌آوری کند.

از دیگر کشفیات بزرگ این تلسکوپ، رصد دورافتاده‌ترین کهکشان‌های جهان است که پس از روزها رصد بخش تاریک از فضا که به نظر خالی می‌آمد، موفق به انجام آن شد.

کمی پس از آنکه هابل در سال 1990 سفر پرماجرای خود را آغاز کرد، آینه اصلی آن دچار نقص شد به شکلی که برروی وضوح تصاویر آن اثرگذاشت و همین نقص زمینه‌ساز آغاز یکی از هیجان‌انگیز‌ترین ماموریت‌های فضایی شد، در سال 1993 پنج فضانورد به سوی هابل سفر کرده و نقص‌های آن را برطرف ساختند. اولین ماموریت تعمیر هابل دوم تا 13 دسامبر 1993 انجام گرفت، پس از آن ماموریت‌های دیگری در سال‌های 1997، 1999، 2002 و 2009 نیز انجام گرفتند که طی این ماموریت ها بخشهای مختلفی از این تلسکوپ، از جمله دوربین پیشرفته تجسسی و طیف نگار تصویربرداری تلسکوپ تعمیر شدند و دو قطعه جدید به منظور طیف نگاری و تصویربرداری به این تلسکوپ افزوده شدند.

درکنار دستاورد‌های علمی هابل که با مشارکت بین‌المللی سازمان‌هایی از قبیل ناسا، مرکز فضایی گودارد و آژانس فضایی اروپا محقق شده‌اند، این تلسکوپ با ثبت تصاویری جادویی و بهت‌آور از جهان، به انسان‌ها یادآوری می‌کند که آنچه به عنوان خانه می‌شناسند و برای دستیابی به قدرت و ثروت در آن به جنگ و جدل و جنایت و تخریب دست می‌زنند، در برابر وسعت جهانی که آن خانه را در برگرفته هیچ است، نشان می‌دهد که شاید امروز بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشریت حضور و فعالیت‌های انسان از زیبایی‌های سیاره مهربان زمین بکاهد، اما کمی آن طرف‌تر، در آنسوی زمین، جهانی زیبا و خارق‌العاده وجود دارد که بدون وجود هابل، خیلی‌ها از وجود آن غافل می‌ماندند، هابل پنجره‌ای شد که همه انسان‌ها، نه فقط دانشمندان و محققان، از میان آن توانستند حقیقت جهان هستی را لمس کنند، ببینند.