مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معمای توده‌ای از ابر یا مه که در سال ۲۰۱۲ توسط ستاره‌شناسی آماتور در مریخ رصد شد، مدتها است که دانشمندان را دچار سردرگمی کرده‌ و آنها را از یافتن پاسخ عاجز ساخته‌است.

مریخ

براساس گزارش BBC، اين توده مرموز از غبار و ابر در سال 2012 رصد شد و پيش از اينكه ناپديد شود، دوبار ديگر ديده شد. دانشمندان اكنون با بررسي تصاوير به ثبت رسيده از اين پديده مي‌گويند توده ايجاد شده وسعتي برابر هزار كيلومتر داشته و بزرگترين توده‌اي است كه تاكنون روي مريخ مشاهده شده‌است.

مریخ

در مقاله اين تحقيق كه در مجله نيچر منتشر شده‌است، محققان اعلام كرده‌اند اين توده بزرگ مي‌تواند ابري وسيع يا شفق قطبي به شدت درخشاني باشد.

با اين‌همه دانشمندان هنوز نمي‌دانند اين توده ابري چگونه توانسته در لايه‌هاي بالاي اتمسفر رقيق مريخ شكل بگيرد. آنتونيو گارسيا مانوز سياره‌شناس آژانس فضايي اروپا مي‌گويد اين تصاوير بيش از آنكه پاسخي ارائه دهند، پرسش‌انگيزند.

ستاره‌شناسان آماتور در گوشه و كنار جهان تلسكوپ‌هاي خود را به سوي سياره سرخ نشانه رفته‌اند. اين توده ابر اولين بار در مارچ 2012 توسط ستاره‌شناسي به نام داميان پيچ و در نيمكره جنوبي مريخ رصد شد.

اين هاله درخشان و وسيع براي 10 روز برفراز نيمكره جنوبي مريخ باقي‌ماند. سپس ناپديد شد و يك ماه بعد دوباره آشكار شد و حضورش براي 10 روز ادامه يافت. اما از آن زمان تاكنون ديگر مشاهده نشده‌است. اكنون گروهي بين‌المللي از دانشمندان اين كشف را تاييد كرده‌اند، اما هنوز براي يافتن توضيحي علمي براي وقوع اين رويداد در تقلا هستند.

يكي از نظريه‌هاي ارائه شده بر اين اساس است كه توده يا هاله، تشكيل ابري از دي‌اكسيد كربن و يا ذرات آب است. به گفته گارسيا مانوز، وجود ابرها در مريخ امري تاييد شده‌است، اما ابري با چنين ابعاد، معمولا تنها در ارتفاع 100 كيلومتري مشاهده شده‌است. اما اين توده در ارتفاع 200 كيلومتري واقع شده‌است، و در اين ارتفاع، نبايد هيچ ابري وجود داشته‌باشد زيرا در اين منطقه اتمسفر بسيار رقيق است از اين رو وجود توده‌اي ابر براي 20 روز در اين بخش از اتمسفر بسيار شگفت‌انگيز است.

توضيح ديگر، نسخه‌اي مريخي از شفق قطبي است. به گفته گارسيا مانوز، مريخ سابقه شفق‌هاي قطبي را داشته‌است، اما در اين مورد خاص، شدت درخشاني بسيار بالاتر از تمامي شفق‌هايي است كه تاكنون در اين منطقه و يا حتي بر روي زمين مشاهده شده‌است. در واقع شدت اين شفق،‌در صورتي كه شفق باشد، هزار بار بيشتر از قدرتمند‌ترين شفق‌هاي قطبي است كه تاكنون مشاهده شده‌است.

به گفته دانشمندان در صورتي كه يكي از اين دو نظريه اثبات شوند، اين به آن معني است كه درك دانشمندان از لايه‌هاي بالايي اتمسفر مريخ به كلي نادرست است و به تجديد نظر نياز دارد.

کد خبر 287451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha