همشهری آنلاین: بنیانگذار شرکت اسپیس‌ایکس در تلاش است تا با ایجاد شبکه‌ای ماهواره‌ای در مدار زمین، علاوه بر افزایش دادن سرعت اینترنت و قابل دسترس ساختن آن برای جوامع نیازمند، از آن برای استقرار بشر روی مریخ نیز استفاده کند.

اینترنت

براساس گزارش Cnet، الون ماسك،‌ مردي كه تلاش دارد پاي نسل بشر را به مريخ باز كند، در عين حال در تلاش است مشكل اتصال به اينترنت در فضا را نيز رفع كند.

مديرعامل شركت تسلا موتورز و اسپيس‌ايكس به تازگي اعلام كرده‌است كه مي‌خواهد با كمك گروهي از ماهواره‌ها سرعت اينترنت را افزايش داده و دسترسي به آن را براي افرادي درحال حاضر امكان دسترسي به اينترنت را ندارند، ‌فراهم آورد.

اگرچه چنين شبكه‌اي در مرحله اول تنها براي ساكنان زمين سودمند خواهد‌بود،‌ ماسك مي‌گويد براساس اين طرح،‌ نقشه‌اي بزرگتر را در ذهنش متصور شده‌است، او مي‌خواهد از سود اين‌كار شهري در مريخ بنا كند. وي مي‌گويد اين پروژه را به شكل منبع درآمد طولاني‌مدتي براي پروژه اسپيس‌ايكس مي‌داند كه از درآمد آن براي تاسيس شهري روي مريخ استفاده خواهد‌ كرد.

به منظور ايجاد اين شبكه ماهواره‌اي جديد، اسپيس‌ايكس بايد نزديك به چهار هزار ماهواره را ساخته و به ارتفاع هزار و 200 كيلو‌متري از سطح زمين ارسال كند.

ماسك، كه در سال 2002 شركت اسپيس ايكس را با هدف متحول ساختن تكنولوژي فضايي و فراهم آورد شرايط براي زندگي انسان‌ها  روي ديگر سياره‌ها تاسيس كرد، به‌خاطر هدف بلند‌مدتش براي سكونت دادن انسان روي مريخ شهرت زيادي دارد. وي‌مي‌خواهد تا سال 2020 اين برنامه را عملي سازد. اسپيس‌ايكس سال گذشته موفق شد قراردادي به ارزش 2.6 ميليارد دلار را از ناسا بگيرد و به يكي از اولين شركت‌هاي خصوصي تبديل شود كه در كنار بوئينگ و از آغاز سال 2017، مسئوليت ارسال فضانوردان به ايستگاه فضايي بين‌المللي را به عهده دارد.

اين شركت در اولين ماه سال 2015 توانست محموله‌اي باري را با موفقيت به ايستگاه فضايي بين‌المللي ارسال كند، اگرچه راكت فضاپيماي دراگون V2 در حين فرود روي سكوي فرودي شناور روي اقيانوس اطلس، سقوط كرد و از بين رفت.

اكنون به نظر مي‌آيد ماسك پروژه اينترنت فضايي را راهي ديگر براي رساندن خود به مريخ مي‌داند. برقراري اين شبكه دست‌كم به پنج‌سال زمان نياز خواهد‌داشت و هزينه ساخت و توسعه آن 10 ميليارد دلار برآورد شده‌است. به گفته ماسك،‌در اين شبكه به‌جاي اينكه از فيبرهاي نوري براي ارسال اطلاعات استفاده شود، از سيگنال‌هاي ماهواره‌اي استفاده خواهد‌شد. وي قصد دارد روز از اين شبكه اينترنت براي اتصال ساكنان مريخ به شبكه اينترنت نيز استفاده كند.

کد خبر 284532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha