همشهری آنلاین: قرار است روز ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ یک ثانیه طولانی‌تر از روزهای دیگر این سال باشد، تا به این شکل ساعت‌های اتمی جهان با ساعت چرخش زمین هماهنگ شوند، اقدامی که علاوه بر شرکت‌های اینترنتی برای هواپیماها و رایانه‌ها نیز دردسرساز خواهد‌شد.

براساس گزارش لايوساينس، چرخش زمين هر روز دو هزارم ثانيه كند‌تر مي‌شود، درحالي كه شتاب ثانيه‌هاي ساعت‌هاي اتمي كه از دقتي برابر كوادريليون ثانيه برخوردارند، تغييري نمي‌كند. اگرچه اين وضعيت مشكلي اضطراري به شمار نمي‌رود،‌اما به تدريج مي‌تواند باعث ناهماهنگي ساعت‌هاي اتمي با ساعت چرخش زمين شود به شكلي كه اين ساعت‌ها در ميانه تاريكي شب ساعت ظهر را نشان دهند.

از اين رو مركز بين‌المللي چرخش زمين (IERS) براي حفظ تطابق ساعت‌هاي اتمي با ساعت چرخش زمين يك ثانيه به زمان اين ساعت‌ها مي‌افزايند و يك ثانيه امسال در روز سي‌ام ماه ژوئن افزوده خواهد‌شد. اين بيست و ششمين‌ باري است كه از سال 1972 تاكنون به زمان سال‌ها افزوده شده‌است. در گذشته افزوده شدن ثانيه باعث مختل شدن سيستم‌هاي رايانه‌اي مي‌شد. سال 2012 آخرين‌باري بود كه ثانيه‌اي به سال افزوده شد و اين افزايش وب‌سايت‌هاي Reddit، ليندكداين، گيزمودو و FourSquare را دچار اختلال كرد.

مشكل آنجايي بروز مي‌كند كه حين افزوده شدن ثانيه به زمان، ساعت رايانه‌ها به جاي اينكه دقيقه بعدي را نشان دهند،‌ثانيه 60 را نشان مي‌دهند و يا ثانيه 59 را دوبار نمايش مي‌دهند. به گفته ديمتريوس متساكيس دانشمند ارشد مركز زمان در رصدخانه نيروي دريايي آمريكا، رايانه‌ها ثانيه افزوده شده را به شكل بازگشت زمان به عقب مي‌بينند. دستگاه اين رويداد را به عنوان يك خطا ثبت كرده و ممكن است CPU دچار بار اضافه شود.

گوگل تاكنون براي رفع اين مشكل راه‌حلي يافته‌ و در طول سال يك ميلي ثانيه به ساعت سرورهاي خود مي‌افزايد و به اين شكل سرورها كه كمي زمانشان كندتر مي‌شود، متوجه افزوده شدن ثانيه افزوده شده نخواهند‌شد. راه حل ديگر از ديد متساكيس اين است كه سيستم‌هار رايانه‌اي را براي يك تا دو ساعت در زمان افزوده شدن ثانيه خاموش كرد.

با اين‌همه بسياري از برنامه‌نويسان نسبت به ثانيه افزوده شده بي‌توجه هستند، و اين مي‌تواند دردسراز باشد. افزودن ثانيه به زمان در يك سال به اندازه‌اي به ندرت و نامنظم رخ مي‌دهد كه كار را براي شركت‌هاي رايانه‌اي براي تطبيق‌دادن خود با تغيير ايجاد شده دشوار مي‌سازد. اگرچه وب‌سايت‌هاي Reddit، لينكداين، گيزمودو و FourSquare احتمالا درسي كه در سال 2012 فراگرفته‌اند را به خاطر سپرده‌اند، ديگر وب‌سايت‌هايي كه در آن سال دچار نقص نشدند، همچنان از اختلالي كه ممكن است برايشان پي‌ش‌آيد بي‌خبرند.

از سويي ديگر، اين ثانيه تنها شركت‌هاي رايانه‌اي را در معرض خطر قرار نمي‌دهد. متساكيس مي‌گويد هيچ علاقه‌اي ندارد كه در زمان افزوده شدن آن ثانيه در يك هواپيماي درحال پرواز باشد، زيرا ثانيه افزوده شده مي‌تواند با مختل سازي سيستم GPS خلبان‌ها را نيز دچار دردسرسازد.

ثانيه اضافي نسبت به سال كبيسه، اقدام تصحيحي بسيار نامحسوس‌تري به نظر ميايد، سالي كه براي همخواني تقويم ميلادي با گذشت دقيق زمان نجومي هر چهار سال يكبار يك روز به آن افزوده مي‌شود. از آنجايي كه زمين عملكرد چندان دقيقي ندارد و بي‌نظمي‌‌هايي در حركت چرخشي آن ديده مي‌شود، هر چندسال يكبار به تنظيمات جزئي نياز خواهد‌داشت كه اين تغييرات معمولا در ماه‌هاي فوريه يا ژوئن ايجاد مي‌شوند، از اين رو است كه ماه ژوئن امسال به جاي 86 هزار 400 ثانيه 86 هزار و 401 ثانيه خواهد‌ داشت.

کد خبر 283630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha