همشهری آنلاین: اگر فکر می‌کنید هیچ‌کس به اندازه مادرتان شما را خوب نمی شناسد، بهتر است دقیق‌تر فکر کنید، و در حین فکر کردن شبکه اجتماعی فیس‌بوک و هوش مصنوعی آن را نیز مد نظر قرار دهید.

facebook like

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان در دانشگاه استنفورد و كمبريج دريافته‌اند هوش مصنوعي مي‌تواند به دقت يكي از نزديك‌ترين افراد زندگي‌تان، گاه حتي دقيق‌تر، شخصيت شما را شناسايي كرده و درباره آن قضاوت كند.

محققان از سال 2007 تا 2011 به جمع‌آوري و مطالعه پرسشنامه‌هاي شخصيتي آنلايني پرداختند كه 86 هزار و 220 آمريكايي به آنها پاسخ داده بودند. اين پرسشنامه 100 پرسشي افراد را براساس پنج صفت اوليه: روشن‌فكري، وظيفه‌شناسي، برون‌گرايي، سازگاري و روان‌پريشي ارزيابي مي‌كرد.

در هر پرسش از افراد خواسته مي‌شد تا پاسخي را از ميان پنج حالت كاملا موافق تا كاملا مخالف انتخاب كنند. شركت‌كنندگان همچنين به محققان اجازه داده بودند تا به بخشي از فيس‌بوك آنها، لايك‌هايي كه زير مطالبي شامل ويديو‌ها، متن‌ها،‌فيلم‌ها و هنرمندان مي‌زنند، دسترسي داشته باشند.

به گفته مايكل كازينسكي، ابتدا رايانه به شكلي آموزش داده شد تا بتواند هر لايك را با صفت شخصيتي خاصي انطباق دهد. براي مثال اگر فردي فيلم داستان عامه‌پسند را لايك مي‌كرد، رايانه اين عمل را با صفت روشنفكري انطباق مي‌داد.

جدا از اين، اعضاي خانواده شركت‌كنندگان نيز پرسشنامه‌اي 10 بخشي را درباره همان صفات شخصيتي درباره شركت‌كننده پاسخ مي‌دادند. با استفاده از تركيبي از اطلاعات به دست آمده، محققان الگوريتمي ايجاد كردند تا دريابند يك الگوريتم رايانه‌اي، در مقايسه با ارزيابي پرسشنامه‌ها و اعضاي خانواده تا چه اندازه دقيق مي‌تواند شخصيت فرد را حدس بزند.

نتيجه نشان داد الگوريتم، كه 10 لايك هر پاسخگو را در فيس‌بوك ارزيابي كرده‌بود، توانسته نسبت به نزديكان فرد، شخصيتي نزديك‌تر و دقيقتر از فرد را ارائه دهد. قضاوت افراد براساس رابطه خانوادگي آنها با فرد مورد قضاوت بود درحاليكه رايانه از سيگنال‌ها و ردپاهاي ديجيتالي فرد براي قضاوت او بهره مي‌برد.

به گفته كازينسكي، اين نتايج نشان مي‌دهند شناخت رايانه‌ها از ما بسيار بيشتر از آني است كه تصور مي‌كرديم. وي معتقد است اين تحقيق در آينده مي‌تواند به توسعه رايانه‌هاي هوشمند احساسي منجر شود.

با اين‌همه كازينسكي معتقد است هنوز تشخيص صفات شخصيتي مرتبط با احساسات، مانند بينش و نگرش، از توانايي‌هاي منحصر به انسان است. وي مي‌گويد شايد دقت بالاي اين الگوريتم جالب توجه باشد، اما مي‌تواند در زمينه حريم خصوصي نيز نگراني‌هايي ايجاد كند. فريب‌دادن ديگران با وجود چنين الگوريتمي كار بسيار دشواري خواهد‌بود، زيرا هيچ‌كس نمي‌تواند ردپاي ديجيتال خود را جعل كند و يا آن را متفاوت جلوه دهد.

کد خبر 284028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha