همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: دیگر شرایط جغرافیایی و زبان‌های مختلف افراد مانع ارتباط آنان با یکدیگر در سراسر جهان نخواهد شد.

اسکایپ برای بسیاری از مردم برندی معروف و نسبتاً موفق است. این شرکت که در سال 2003 تأسیس شده است تا قبل از فروش سهام خود 860 میلیون دلار درآمد و 264 میلیون دلار سود داشته است با اين وجود، این شرکت تا پایان دسامبر 2010 نزدیک به 686 میلیون دلار بدهكار نيز شده است.

افرادي که عضو مترجم اسکایپ (Skype Translator) شده باشند، هم‌اکنون ترجمه همزمان پیغام‌های متنی به ۴۰ زبان را در دسترس دارند. ولي مایکروسافت یک نسخه آزمایشی از مترجم هم‌زمان راه‌اندازی کرده که گفتگوهای بین کاربران را هم‌زمان و آنلاين ترجمه می‌کند.

از زماني كه شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۱۱ با پرداخت هشت و نیم میلیارد دلار، اسکایپ را خریده تا كنون تغيير و تحولات بسياري در اسكايپ رخ داده است. يكي از اين تغييرات، ايجاد مترجم هم‌زمان و آنلاين در اين برنامه است.

البته مترجم هم‌زمان و آنلاين اسکایپ تنها بین دو زبان انگلیسی و اسپانیایی کار می‌کند اما مایکروسافت گفته است كه تلاش مي‌كنند تا امکان گفتگو به زبان‌های دیگر را هم به زودي براي كاربران فراهم كنند.

به گفته اين شركت هر ماه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از اسکایپ استفاده می‌کنند و هر روز کاربران این نرم‌افزار به مدت 2 میلیارد دقیقه از نرم‌افزار صوتي استفاده كرده و با دوستان و آشنايان خود در سراسر جهان صحبت می‌کنند.

اسکایپ اين امكان را به كاربرانش مي‌دهد كه با دسترسی به اینترنت به طور رایگان با یکدیگر ارتباط متنی، صوتی و ويديويي برقرار کنند. ولي برای تماس‌های تلفني و معمولي از طريق کامپیوتر كاربران بايد به اين شركت، پول پرداخت کنند.

مترجم همزمان اسکایپ

در حال حاضر اسکایپ یک گام به ترجمه هم‌زمان زبان‌هاي دنيا نزدیک‌تر شده است. این ابزار به کاربران اسکایپ امکان مي‌دهد تا در آینده به هر زبانی که مي‌خواهند صحبت کنند و گفتگوهای دیگران را هم به هر زبانی که دوست دارند بشنوند و بفهمند.

مترجم همزمان

گوردیپ پال از همکاران شرکت مایکروسافت در اين باره می‌گوید؛ این نتیجه یک سرمایه‌گذاری ده ساله است. و سر انجام اين سرمايه گذاري اين است كه ديگر شرايط جغرافیايي و زبان افراد مانع ارتباط آنان با يكديگر نخواهد شد.

اسکایپ به مردم سراسر جهان اين امکان را می‌دهد كه بدون موانع با یکدیگر تماس گرفته، ارتباط برقرار كنند و همكاري جهاني داشته باشند.
در نسخه آزمایشي این برنامه دانش‌آموزان مدرسه‌ مکزیکوسیتی با دانش‌آموزان مدرسه تاکومای واشنگتن با هم گفتگو کردند. در اين آزمايش دانش‌آموزان مکزیکی به اسپانیایی صحبت کردند و آمریکایی‌ها به انگلیسی جواب مي‌دادند. دانش آموزان وارد بازي‌هاي اسکایپ شده و از يكديگر سوال مي‌كردند كه در كدام نقطه جهان زندگي مي‌كنند.

با وجود آزمايشي بودن اين برنامه مي‌توان به قدرت گفت كه وجود چنين برنامه‌اي تحول و موفقيت بزرگي درگسترش ارتباطات بين افراد جهان در عصر ارتباطات شكل گرفته يا خواهد گرفت.

همچنين، مهندسان مترجم آنلاين اسكايپ معتقد هستند كه اين مترجم در ایجاد ارتباطات معنی‌دار در حوزه‌های آموزشي، دیپلماسی، تجارت و رسانه‌هاي چند‌زبانه به شیوه‌ای متفاوت و با كيفيت برتر از گذشته عمل خواهد كرد.

برگرفته از:everge

کد خبر 281364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha