همشهری آنلاین: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، توسل به زور و نظامیگری را در مقابله با مهاجرت غیرقانونی که در دریای مدیترانه فاجعه ساز شده است، رد کرد.

بان کی مون رویکرد نظامی اروپا علیه مهاجرت غیرقانونی را رد کرد

به گزارش روز یکشنبه تارنمای هفته نامه فرانسوی اکسپرس، بان کی مون در گفتگو با روزنامه ایتالیایی 'استامپا' اعلام کرد: راه حل نظامی برای مقابله با فاجعه ای که در مدیترانه رخ می دهد وجود ندارد.

وی همچنین به روش تشویق مهاجرت قانونی به عنوان یک راه حل جهانی اشاره کرد.

بان افزود: در رویکرد جامع باید ریشه مشکلات، امنیت، حقوق مهاجران و پناهجویان و نیز ایجاد مسیرهای قانونی مهاجرت در نظر گرفته شود. سازمان ملل متحد برای همکاری با شرکای اروپایی خود در دستیابی به این اهداف، آماده است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا در نشست فوق العاده روز پنجشنبه خود، از آمادگی برای اقدام نظامی علیه قاچاقچیان انسان در سواحل لیبی خبر داده بودند.

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با روزنامه ایتالیایی 'لا رپوبلیکا' اعلام کرده بود: این عملیات مطابق با قوانین بین المللی و در توافق با لیبی صورت خواهد گرفت. لیبی نیز باید مسوولیت های خود را در این زمینه بپذیرد.

وی همچنین توافق با مقامات لیبی را از آنجا که این کشور هنوز فاقد دولت وحدت ملی است، دشوار ارزیابی کرد.

افزایش قابل توجه شمار قربانیان مهاجرت غیر قانونی در دریای مدیترانه، این موضوع را در دستور کار اتحادیه اروپا قرار داده است.

19 آوریل (30 فروردین) یک قایق حامل پناهجویان در کانال سیسیل در آب های جنوب ایتالیا و 60 مایلی شمال لیبی غرق شد و دست کم 800 نفر را به کام مرگ کشید.

سازمان بین المللی مهاجرت به تازگی اعلام کرد: از ابتدای سال 2015 میلادی تا کنون، یک هزار و 750 مهاجر در آب های مدیترانه جان باختند و این آمار افزایش 30 برابری تلفات را نسبت به زمان مشابه در سال 2014 میلادی نشان می دهد.

کد خبر 293340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha