چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

زمین عزیزم، زمین نازنینم، دست‌هایت را به من بده. چه برسرت آمده؟ کجاست آن برکه‌ها و دریاچه‌های پاک؟ کجاست آن جنگل‌های تازه‌نفس و بادها و باران‌های زیبایت. کجاست خاک حاصل‌خیزت.

دوچرخه

زمين عزيزم تو زيبا بودي. بدون آلاينده‌ها، بدون زباله‌هايي كه خاكت را عقيم مي‌كردند. درياهاي آبي داشتي، بدون نفت‌كش‌ها و لاك‌پشت‌هاي شادي كه بچه‌هاي خود را به آسودگي به دريا مي‌سپردند، اما حالا... چه برسرت آمده زمين عزيزم؟

زمين عزيزم، دوم ارديبهشت، روز توست، روز «زمين پاك». در اين روز قرار است دسته جمعي، براي جبران كارهايمان تلاش كنيم تا شايد دوباره به روزهاي سلامتي تو برگرديم و باز هم شاهد خاك خوب و جنگل‌هاي انبوه و بركه‌هاي زيبا و رودهاي جاري باشيم.

امسال هم سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران، برنامه‌هايي تدارك ديده و قرار است با هماهنگي اين سازمان، روز دوم ارديبهشت كارشناساني به مدرسه‌هاي مناطق22گانه‌ي تهران بروند و با دانش‌آموزان، درباره‌ي آلودگي‌هاي كره‌ي زمين، تفكيك زباله و...  به گفت‌وگو بپردازند و آموزش‌هايي به آن‌ها بدهند.

در اين روز، همايش‌ها و سمينارهاي مختلفي هم برگزار مي‌شود و تعدادي از دانش‌آموزان به بازديد نحوه‌ي بازيافت و مراحل جمع‌آوري پسماند خواهند رفت. سعيد مرادي‌كيا، كارشناس واحد تحقيق و توسعه‌ي سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران در اين‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «آلودگي زمين به سه دسته تقسيم مي‌شود: آلودگي هوا، آب و خاك.

 وقتي شما بحث زمين را مطرح مي‌كنيد، بايد بدانيد كه آلودگي خاك و آب و هوا بخش‌هايي از اين آلودگي هستند و اين‌ها از هم جداشدني نيستند.»

 به گفته‌ي اين كارشناس با توجه به اهميت مديريت پسماند و اين‌كه پسماندهاي صنعتي و شهري با ايجاد شيرابه، باعث عقيم‌شدن خاك و آلودگي منابع آب زيرزميني مي‌شوند، امروزه آب‌هاي زيرزميني بيش از آب‌هاي سطحي آلودگي دارند.

 مرادي‌كيا به آلودگي‌هاي هوا نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «آلودگي هوا  هم امروز مشكل بزرگ زمين است. گازهاي خطرناك، دي اكسيد كربن و مونوكسيد كربن وگازهاي ديگر، باعث آلودگي هوا و همين‌طور سبب گرمايش زمين شده‌اند. گرمايش زمين باعث آب‌شدن يخچال‌هاي ديرينه‌ شده و مي‌دانيد كه آب‌هاي درياها در نقاطي پيشروي كرده‌اند. براي مثال جزيره‌ي مالديو تا چند سال آينده زيرآب مي‌رود!»

 او درباره‌ي كمبود آب مي‌گويد: «در كشور ما به‌خاطر كمبود آب، از آب‌هاي زيرزميني، استفاده زيادي شده و حالا اين سفره‌ها تخليه شده‌اند و به‌زودي فضاي داخل سفرهاي خالي شده ازخاك پر مي‌شود و اين سفره‌ها ديگر پر نخواهند شد. تبعات كمبود آب در كشور ما خيلي مشهود است و ما به‌دليل استفاده‌ي بي‌رويه از آب‌ دچار اين بحران شديد شده‌ايم.»

 اين كارشناس، پالايشگاه‌هاي نفت و گازهاي توليد شده در آن را از ديگر عوامل مهم آلودگي زمين مي‌داند و مي‌گويد: «بسياري از صدمه‌ها وآلودگي‌هايي كه به زمين وارد مي‌كنيم، جبران‌ناپذيرند.»

 مرادي‌كيا يكي از عوامل مهم براي سلامت زمين را حمل‌و‌نقل‌هاي شهري مي‌داند و مي‌گويد: «حمل و نقل‌ شهري هم سهم مهمي در آلودگي زمين دارد. روزانه مردم زمين با استفاده از ماشين‌هاي مختلف خود، گازهاي آلاينده را به زمين انتقال مي‌دهند.» از بين‌رفتن جنگل‌ها هم از ديدگاه او خطري است كه زمين با آن درگير است. او مي‌گويد: «در كشورهاي آسياي جنوب شرقي جنگل‌هاي بسياري از بين رفته‌اند و به‌جاي آن‌ها نخل كاشته شده‌اند و از اين نخل‌ها، روغن پالم كه يك روغن صنعتي است استخراج مي‌شود. از بين رفتن درختان متنوع و گياهان دراين جنگل‌ها عوارض جبران‌ناپذيري براي زمين دارد.»

او مي‌گويد: «افزايش جمعيت در كره‌ي زمين هم يكي از عوامل خطرناك براي زمين است. هر چه جمعيت بيش‌تر باشد مصرف انرژي هم بيش‌تر مي‌شود و اين خود خطرناك خواهد بود.»

کد خبر 292306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha