در روزهای ماه مبارک رمضان به‌خاطر نذری در افطاری و سحری مردم بیش‌تر از ظرف‌های یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند.

دوچرخه شماره ۷۹۴

شهرداري تهران و سازمان مديريت پسماند با فرستادن كارشناسان سازمان پسماند  به مساجد سعي مي‌كنند كه به شهروندان درباره‌ي ظرف‌ها و تفكيك پسماندها و... اطلاع‌رساني كنند.

با توجه به پتانسيل مساجد شهر تهران، آموزشگرها در مناطق 22گانه به مساجد رفته و در بين نماز ظهر و عصر آموزه‌هاي ديني را در حوزه‌ي محيط‌زيست تشريح مي‌كنند. اين كه مواد يك‌بارمصرف چه زيان‌هايي را به محيط‌زيست مي‌زنند و اثرات مخرب آن چيست.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، سعيد مرادي‌كيا كارشناس محيط‌زيست مي‌گويد: «تأكيد اين آموزشگرها اين است كه مردم مثل قديم از ظرف‌هاي ملامين، چيني و آلومينيومي استفاده كنند كه محيط‌زيست خراب نشود؛ يا براي استفاده از شربت يا نوشيدني‌ها ليوان همراه داشته باشند تا كم‌تر ليوان يك‌بار‌مصرف استفاده شود. اين آموزشگران در بوستان‌هاي22گانه‌ي شهر تهران هم حضور خواهند داشت و در مراسم شادي و عزاداري در روزهاي ماه مبارك رمضان، سخنراني و مسابقه و... برگزار مي‌كنند.»

او درباره‌ي آثار مخرب ظرف‌هاي يك‌بار‌مصرف توضيح مي‌دهد: «ظرف‌هاي يك‌بار‌مصرف چون سبك هستند و با جريان آب و باد حركت مي‌كنند و مي‌شكنند، جمع‌آوري اين مواد در سطح شهر كار بسيار سختي است و فرآيند جمع‌آوري آن براي شهرداري و كشور، هزينه‌ي زيادي دارد.»

اين‌ كارشناس توضيح مي‌دهد: «ظرف‌ها در مسيل‌ها ايجاد آب‌گرفتگي مي‌كنند و آب‌گرفتگي‌ها خود مشكلات متنوعي از جمله شست‌وشوي خاك را سبب مي‌شوند. گاهي مردم بعد از خوردن نوشيدني و نذري اين ظرف‌ها را در خاك رها مي‌كنند كه باعث مي‌شوند هوا و مواد غذايي به موجودات و گياهان داخل خاك نرسد و آن‌ها  از بين بروند.»

اين كارشناس توصيه مي‌كند: «‌بهتر است كه ليوان‌ها را  قبل از اين‌كه دور بريزيم ابتدا در داخل هم قرار دهيم كه سنگين شوند، تا در فضا با جريان باد و آب حركت نكنند.»

کد خبر 300426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha