گروه اقتصادی: 4 شرکت انرژی آلمانی، فرانسوی ، ایتالیایی و سوئیسی برای انتقال گاز ایران از طریق خاک ترکیه اعلام آمادگی کردند.

به گزارش رویترز، شرکت آلمانی آر.دبلیو.ای، همراه با شرکت‌های گازدی فرانس فرانسه  و شرکت ای.جی‌.ال  سوئیس  برای خرید گاز از فازهایی از میادین گازی ایران که توسعه آنها بر عهده ترکیه گذارده شده، اعلام آمادگی کردند.

یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه با بیان این خبر افزود: به دنبال تفاهم‌نامه ماه گذشته تهران و آنکارا برای واگذاری پروژه توسعه 3 فاز از میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت تولید 20 میلیارد مترمکعب گازطبیعی به ترکیه، شرکت‌های اروپایی برای همکاری در این پروژه و خرید گاز ایران با ترکیه وارد مذاکره شده‌اند.

به گفته این مقام ترکیه‌ای، شرکت‌هایی از آلمان، فرانسه و سوئیس برای خرید گاز تولیدی از این فازها از طریق ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و ترکیه نیز این مسئله را با ایران مطرح ساخته است. بنابر اعلام مقامات وزارت انرژی ترکیه، این کشور برای سرمایه‌گذاری
3/ 5 میلیارد دلاری در پارس جنوبی از ابتدای سال 2008 موافقت کرده است.

ماه گذشته، ترکیه و ایران تفاهم‌نامه ابتدایی انتقال گاز ایران از خاک ترکیه به اروپا را منعقد ساختند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، ایران همچنین توسعه 3 مرحله از مراحل میدان پارس جنوبی را به ترکیه واگذار می‌کند و ترکیه نیز متعهد به ترانزیت سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز ایران و ترکیه به اروپا می‌شود.

در همین حال، سخنگوی شرکت گاز دی فرانس از تماس این شرکت با ترکیه اعلام بی‌اطلاعی کرد اما گفت: این شرکت به طور جداگانه با ایران برای توسعه برخی مراحل میدان پارس جنوبی با مشارکت توتال وارد مذاکره شده است.

امضای تفاهم‌نامه گازی ایران و ترکیه با مخالفت صریح آمریکا مواجه شد، اما مقامات ارشد ترکیه بر عزم خود در سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران و انتقال گازطبیعی ایران به اروپا تاکید کردند.

شرکت انرژی ای.جی.ال سوئیس که برای همکاری با ترکیه اعلام آمادگی کرده، چندی پیش نیز از نهایی شدن تفاهم‌نامه 25 ساله این شرکت با شرکت صادرات گاز ایران برای عرضه سالانه 5/5 میلیارد مترمکعب گازطبیعی از سوی ایران به اروپا خبر داده بود. بر اساس این تفاهم‌نامه، گاز ایران از طریق خاک کشورهای ترکیه، یونان و آلبانی به اروپا منتقل می‌شود و برای انتقال به ایتالیا یک خط لوله جدید در زیر دریای آدریاتیک ساخته خواهد شد.

هم‌اکنون بخش اعظم گاز اروپا  از طریق روسیه، دریای شمال و شمال آفریقا تامین می‌شود و اعضای اتحادیه اروپا به دنبال یافتن جایگزین‌های مناسبی برای روسیه به منظور کاهش وابستگی گازی به این کشور هستند. گاز طبیعی دومین منبع تامین انرژی اتحادیه اروپا پس از نفت خام است و یک چهارم تقاضای انرژی اروپا را تامین می‌کند. مصرف سالانه گازطبیعی اروپا 515 میلیارد مترمکعب است.

مشارکت انی ایتالیا در 3مرحله پارس جنوبی

بر اساس آخرین مذاکرات انجام شده با شرکت انی ایتالیا، این شرکت علاوه بر توسعه 3 مرحله 19 تا 21 پارس جنوبی در یکی از طرح‌های تولید گاز مایع طبیعی در ایران نیز حضور خواهد یافت.

اکبر ترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضعیت مذاکره با 2 شرکت پتروپارس ایران و انی ایتالیا برای توسعه مراحل 19 تا 21 پارس جنوبی اظهار داشت: مذاکره با شرکت انی ایتالیا پیش رفته و در نهایت 2 راهکار در آخرین جلسه مذاکرات به این شرکت پیشنهاد شده است.

وی افزود: بر اساس این راهکارها به نوعی توسعه سه مرحله 19، 20 و 21 با یک طرح تولید گاز طبیعی مایع پیوند می‌خورد و این دو مورد با هم به قرارداد خواهد رفت.

کد خبر 29165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز