همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است.

لاریجانی

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امروز (دوشنبه) در دیدار نوروزی با کارکنان نهاد قانونگذاری افزود: در ابتدای سال جاری تلاش‌های دولت در مساله هسته‌ای دورنمای خوبی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، نشانه خوبی درمورد حل مساله هسته‌ای است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: مذاکره کنندگان در دو، سه ماه آینده بتوانند در مذاکرات نیت ملت ایران را که‌‌ همان داشتن دانش هسته‌ای با ضوابط خاص خود است را برآورده سازند البته در این زمینه باید دقت‌های لازم صورت گیرد.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر مسیر طی شده امیدوارکننده بوده و مردم ما خوشحال هستند که مسیر روشنی به وجود آمده است و قطعا این موضوع اثرات خود را خواهد گذاشت.

وی اظهار امیدواری کرد: گفت‌و‌گوهای بین المللی به حفظ حقوق ملت ایران بیانجامد و مردم از فواید دانش هسته‌ای بهره‌مند گردند.

رییس مجلس افزود: امیدوارم با این گفت‌و‌گو‌ها مشکلاتی را که بدخواهان به وجود آورده بودند، مرتفع شود تا زمینه شکوفایی اقتصادی فراهم شود.

لاریجانی با یادآوری اینکه برداشتن تحریم‌ها به اقتصاد کشور کمک می‌کند، تصریح کرد: نمی‌گویم این موضوع علت تامه است، یقینا این مساله بخشی از محور‌ها و موضوعات است، اما به طور حتم مهم‌ترین مساله این است که تدابیر اقتصادی در داخل کشور به نحوی باشد که به رونق اقتصاد بیانجامد.

  • جنگ افروزی در منطقه موجب ایجاد جریان تروریستی جدید می‌شود

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه کشور ما امروز در شرایط حساسی قرار دارد و وضعیت منطقه نیز بسیار پرتلاطم است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر نه تنها مسایل تروریستی در منطقه کاهش پیدا نکرده بلکه در سوریه، عراق و حتی لیبی تشدید شده است.

لاریجانی با انتقاد از حمله عربستان به یمن گفت: کشور یمن از نظر اقتصادی ضعیف است، اما مردم این کشور در عین مظلومیت، بسیار شجاع هستند. از طرف دیگر عربستان با حملات هوایی به مردم مظلوم این کشور جفا می‌کند.

وی ادامه داد: البته نمی‌دانیم عربستان با چه تحلیلی این اقدام گستاخانه را انجام داده است، ممکن است رقابت‌های کودکانه در لسان سیاسیون یا تبلیغات رسانه‌ای در این حوزه تاثیرگذار باشد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: سعودی‌ها باید بدانند که به عنوان یک کشور اسلامی وقتی مسلمان دیگری حمله نظامی می‌کند بدین معنی است که بنیه دو کشور اسلامی از بین می‌رود و بهره این اقدام نادرست را تنها رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی می‌برند.

لاریجانی همچنین گفت: از طرف دیگر جنگ افروزی در منطقه موجب ایجاد جریان تروریستی جدید می‌شود، به طوری که قبلا در مناطقی مانند افغانستان و پاکستان جریان‌های تروریستی وجود داشت و سپس این جریان‌ها به کشورهایی مانند عراق و سوریه کشیده شد و به طور معمول هر یک سال یک جریان جدید ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه تجاوز عربستان به یمن امت اسلامی را هدف قرار داده است، یادآور شد: نتیجه این اقدام تنها ایجاد جریان‌های دیگر تروریستی است. همچنین این آتش افروزی‌ها در منطقه می‌تواند کشورهای اسلامی دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

  • 42 درصد بيكاران را فارغ التحصيلان دانشگاهي تشكيل مي‌دهند

فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۴۲ درصد از جمعیت بیکاران را تشکیل می‌دهند رییس مجلس در سخنان خود همچنین به چالش‌های اقتصادی درون کشور اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته کشور از معضلاتی مانند رکود اقتصادی و بیکاری رنج کشیده و تولید هنوز هم رونق لازم را پیدا نکرده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی کشور در شرایط کنونی بخش اقتصاد است، گفت: قطعاً یکی از محورهای مشکلات اقتصادی کشور مساله بیکاری جوانان به ویژه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که براساس آمار‌ها حدود ۴۲ درصد از جمعیت بیکاران را تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه مساله رونق تولید با همه تاکیدات به خاطر سوءمدیریت و برخی مشکلات خارجی دچار رکود شده است.

وی ادامه داد: البته مجلس در سال گذشته با تصویب دو قانون تلاش بسیاری برای تسهیل فضای کسب و کار انجام داد که قطعاً اگر این قوانین اجرایی شود، فضای اقتصادی کشور به نوعی توسعه خواهد یافت.

  • توسعه دستوری، دوای اقتصاد بیمار کشور نیست

رییس مجلس با تاکید بر اینکه توسعه دستوری دوایی برای درد اقتصاد کشور نیست، افزود: رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند که دشمنان جمهوری اسلامی اقتصاد را هدف گرفته‌اند، از این رو جهاد مسوولان در شرایط کنونی باید جهاد اقتصادی باشد.

لاریجانی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور به نگاه جهادی نیازمند است، تصریح کرد: قطعاً لازمه تحقق این موضوع حضور مردم در عرصه اقتصاد است، از این رو توسعه ما باید با محوریت مردم انجام گیرد و فراگیری آن باید با حضور خلاقانه کارآفرینان صورت گیرد. از طرف دیگر بانک‌ها باید تسهیلات لازم را برای این حوزه اختصاص دهند.

وی به تلاش‌های مجلس شورای اسلامی در سال گذشته برای فراهم شدن زمینه رونق تولید در کشور اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها برای باز کردن دست دولت جهت ایجاد فضای رونق اقتصادی صورت گرفت. از طرف دیگر باید از دولت به خاطر ارایه به موقع لایحه بودجه سال ۹۴ به مجلس تشکر کنم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری نکاتی را درخصوص آشفتگی منطقه، معضل اقتصادی کشور و مساله هسته‌ای بیان فرمودند که این محور‌ها باعث شد که معظم له سال ۹۴ را مزین به شعار همدلی و هم زبانی میان ملت و دولت کنند. از طرف دیگر در شرایط کنونی نیروهای کشور باید در تمامی امور هم افزایی داشته باشند تا اهداف و برنامه‌ها محقق شود.

لاریجانی ادامه داد: همزبانی و همدلی میان دولت و ملت قطعاً لوازمی دارد که مهمترینشان این است که نخست در امور و اقدامات نگاه خیرخواهانه وجود داشته و تعصب حزبی و جناحی در کار نباشد. البته در کشوری که دموکراسی حاکم است، عقاید مختلف وجود دارد، اما این عقاید نباید منجر به دشمنی شود، زیرا این موضوع توان نیرو‌ها را مستهلک می‌کند. از طرف دیگر وقتی آرا مختلف است، بیان این امور باید نشان دهنده دلسوزی بوده و همراه با توهین و بغض نباشد.

رییس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: همچنین بیان اختلاف نظر‌ها باید در جهت اصلاح امور و مشکلات باشد و نباید این اقدامات چالش‌های جدیدی را ایجاد کند. از طرف دیگر براساس فرمایشات و چهارچوب‌های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب مقامات دولتی نیز باید تحمل خود را نسبت به انتقادات بیشتر و با آن‌ها به صورت خیرخواهانه برخورد کرده و پاسخ به انتقادات نباید تحقیرکننده باشد.

لاریجانی ادامه داد: البته این رویکرد را باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، یعنی اگر در مجلس اختلاف نظری وجود دارد باید با همدلی و در درون مجموعه حل شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم که دوستان و نمایندگان مجلس حتما فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال را مورد توجه قرار دهند. از طرف دیگر در بحث فضای درونی مجلس باید بگویم که همواره میان کارکنان همدلی و اخلاق مداری حاکم بوده و این رویکرد می‌تواند در سطح کلان پایه‌ای برای حل چالش‌های پیش رو باشد.

لاریجانی در ادامه بر لزوم توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط کشور تاکید کرد و گفت: بانک‌ها باید در جهت حمایت از این بنگاه‌ها تلاش کنند زیرا این بنگاه‌ها در سال‌های اخیر ضربه‌های بسیاری خورده‌اند از این رو حمایت و توجه به این بخش‌ها می‌تواند موجب افزایش اشتغال در کشور شود و دولت نیز باید به این مباحث توجه ویژه‌ای کند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از خام فروشی منابع تصریح کرد: قطعاً فروش خام منابع به نفع کشور نیست، از این رو باید تمام دستگاه‌ها در جهت توسعه فرآوری منابع اقدام کنند، زیرا سرمایه گذاری در این حوزه موجب جهش در اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود، البته دولت در این زمینه اقداماتی انجام داده که باید به این امور سرعت بیشتری داد.

رییس مجلس ادامه داد: همچنین کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز باید مطالب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را محور کار خود قرار دهند و با کمک دولت این امور را عملیاتی کنند، زیرا در شرایط کنونی دیگر نیاز به تصویب قانون جدید در این حوزه نیست.

لاریجانی افزود: قطعاً دغدغه مسوولان و نمایندگان مجلس باید به برنامه‌های اجرایی تبدیل شود که این موضوع نیازمند همدلی و همزبانی میان دستگاه‌ها و قوا است، از این رو امیدوارم با تاکیدات رهبر معظم انقلاب این مسیر همواره شده و همراهی میان قوای مختلف ایجاد شود. همچنین امیدوارم نظرات مختلف در کانال‌های اخلاق مدار قرار گیرد تا موجب هم افزایی شود.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر، حسین سبحانی نیا، بهروز نعمتی، مهرداد بذرپاش و ضرغام صادقی از اعضای هیات رییسه و همچنین مدیران کل نهاد قانونگذاری حضور داشتند

کد خبر 291390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha