رئیس مجلس دیروز آب پاکی را روی دست کسانی که می‌گفتند تفاهم سوئیس خط قرمزها را شکسته است ریخت و گفت که بیانیه سوئیس مورد تایید نظام است.

لاریجانی

حالا با توصيه لاريجاني به نمايندگان، پيش‌بيني مي‌شود فضاي انتقادي مجلس كمي تعديل و مسير براي ادامه مذاكرات هموارتر شود.
توضيحات محمد جواد ظريف مسئول تيم مذاكره‌كننده كشورمان در برنامه تلويزيوني شنبه شب، گرچه پاسخگوي شبهات مطرح شده از سوي منتقدان مذاكرات سوئيس بود اما نگراني‌هاي برخي نمايندگان مجلس را رفع نكرد.

بازگشايي مجلس در سال جديد همراه بود با انتقاداتي به مذاكرات هسته اي كه شاه‌بيت آن اين بود كه ما به تيم مذاكره‌كننده خودمان اعتماد داريم اما چون در جريان جزئيات مذاكرات نيستيم و از طرفي ديوار بي‌اعتمادي ميان ايران و آمريكا بلند است، ابهاماتي در بيانيه سوئيس وجود دارد و به اين خاطرنگرانيم. هرچند اقناع منتقدان مذاكرات در مجلس براي ظريف همچون مذاكره با گروه 1+5كار سخت و دشواري است اما روز گذشته علي لاريجاني رئيس مجلس سكوتش درباره مذاكرات سوئيس را شكست و به كمك آمد.

لاريجاني در ديدار نوروزي‌اش با كاركنان بهارستان اعلام كرد: بيانيه لوزان نشانه خوبي براي حل مسئله هسته‌اي است و مجلس از حركت تيم مذاكره‌كننده حمايت مي‌كند. در اين‌باره يكي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري گفت: در جلسه روز گذشته هيأت رئيسه مجلس، لاريجاني صراحتا اعلام كرد همه تفاهمات درخصوص نطنز، ‌اراك و فوردو مورد تأييد نظام بوده است. حمايت لاريجاني از تيم مذاكره‌كننده كمي دير انجام گرفت و يك روز پيش از آن ظريف كه براي توضيح درباره مذاكرات سوئيس به كميسيون امنيت رفته بود با يكي از منتقدانش در‌گيري لفظي پيدا كرد.

در نهايت هم منصور حقيقت پور عضو كميسيون امنيت ملي اعلام كرد اعضاي اين كميسيون از توضيحات ظريف قانع نشدند و قرار شد تادر جلسه غيرعلني كه شايد امروز برگزار شود ظريف و صالحي توضيحات كامل‌تري از مذاكرات را ارائه كنند. پيش‌بيني مي‌شود اظهارات و مواضع رئيس مجلس در روز گذشته كمي تيغ تند انتقادات را كند و مسير را براي همراهي بيشتر مجلس با تيم مذاكره‌كننده براي رسيدن به توافق جامع هموار كند. هرچندكه لاريجاني در نشست خبري‌اش در پايان سال 93گفته بود اگر توافق هسته‌اي انجام نشود دنيا به آخر نمي‌رسد.

لاريجاني در جلسه فراكسيون رهروان ولايت در روز يكشنبه هم حمايت خوبي از تيم مذاكره‌كننده ايران داشت و بيانيه لوزان را مثبت و آن را عقلايي خوانده بود. او البته اين را هم گفت كه اين بيانيه تنها تفاهمات شفاهي ميان دوطرف بوده و به اين معنا نيست كه موافقتنامه‌اي امضا شده است.

  • توصيه لاريجاني به نمايندگان

رئيس مجلس اما در ادامه توصيه‌اي هم به همكارانش داشت. او خطاب به نمايندگان گفت كه ابتدا صحبت‌هاي ظريف و صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي را بشنويد و بعد از آن موضع‌گيري كنيد چون اظهارات غيردقيق در اين‌باره مي‌تواند هم به‌خود افراد و هم به منافع ملي كشور لطمه وارد كند. لاريجاني معتقد بود اظهارات اوباما مبني بر اينكه تحريم‌ها مرحله‌اي برداشته مي‌شود، هم درست و هم غلط است. از طرف ديگر بايد بررسي شود كه در بيانيه مطبوعاتي آيا چارچوب‌هاي نظام درنظر گرفته شده است يا خير كه البته در كليات اين چارچوب‌ها درنظر گرفته شده، البته ممكن است جزئياتي وجود داشته باشد كه بايد بررسي شود.

  • تاييد تفاهمات بيانيه لوزان

لاريجاني در اين جلسه گفته بود فعاليت نطنز و فوردو در سطح مورد تفاهم در لوزان مورد تأييد و تصميم نظام بوده است و غني‌سازي ۱۹۰ هزار سو مربوط به آينده است و نياز امروز ما نيست. لاريجاني معتقد است براي مواد غني‌ شده نيز چند راه‌حل وجود داشت؛ يا بايد اين مواد به قرص تبديل مي‌شد، يا رقيق مي‌شد كه نظام تصميم گرفت و تخلفي از سوي تيم مذاكره‌كننده صورت نگرفته است. رئيس مجلس اعلام كرد ادامه تحقيقات هسته‌اي تا IR8 نيز تصميم نظام بوده است، اما ظرايفي در اين خصوص وجود دارد كه بايد توضيحات دوستان شنيده شود. لاريجاني در كل بيانيه سوئيس را به مصلحت كشور دانست و گفت: با اين كار اولاً دانش هسته‌اي حفظ مي‌شود، غني‌سازي‌ ما را نيز پذيرفته‌اند، تحريم‌ها نيز برداشته خواهد شد، البته مسئله مهم در مذاكرات اين است كه ۶ قطعنامه شوراي امنيت برداشته شود و از ذيل فصل ۷ بيرون بياييم. به علاوه تحريم‌هاي يكجانبه كنگره رئيس‌جمهور آمريكا و اتحاديه اروپا برداشته شود.

  • نظر لاريجاني درباره پروتكل الحاقي

لاريجاني درباره پذيرش پروتكل الحاقي و تصويب آن در مجلس هم توضيح داد. او گفت: 2 بحث وجود دارد يكي اينكه پروتكل الحاقي به‌صورت قانوني اجرا شود و ما بپذيريم كه اين چارچوب را اجرا كنيم كه بايد به مجلس بيايد و اين معاهده در مجلس تصويب شود اما صورت دوم اين است كه برخي از بندهاي آن به‌صورت داوطلبانه اجرا شود كه نياز به تصويب مجلس ندارد و در زمان بنده و آقاي جليلي نيز انجام شد و براي حل برخي مسائل وراي NPT به‌صورت داوطلبانه اقداماتي را انجام مي‌داديم. الان هم به‌صورت داوطلبانه است. براي اينكه تحريم‌ها رفع شده و از ذيل بند 7 خارج شويم.

کد خبر 291446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha