همشهری آنلاین: وزیر خارجه در کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به دلایلی نخواستیم وارد بازی «فکت‌شیت» شویم، گفت: در همه مراحل مذاکرات هسته‌ای غیرقابل اعتمادبودن آمریکایی‌ها را حس می‌کردیم.

فارس نوشت: سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز کمیسیون با حضور ظریف وزیر امور خارجه، تحت‌روانچی و قشقاوی آغاز شد.

وی افزود: در ابتدای جلسه، بروجردی رئیس کمیسیون توضیحاتی پیرامون اهمیت موضوع مذاکرات و نتایج آن تاکنون داد و گفت که کار مهمی بود چرا که ما در مقابل قدرت‌های مدعی بودیم، ظریف در ابتدای جلسه گفت بنده هنوز در جلسه هیأت دولت حضور نیافته‌ام تا گزارشی به اعضای دولت بدهم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: بنده این بار گزارش جامعی از مذاکرات و نتایج آن را به ملت ایران دادم، مذاکرات بسیار سختی بود و در همه مراحل غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها را حس می‌کردیم، در این مجال کوتاه فقط می‌توانم با برخی ابهامات پاسخ دهم، در عین حال که نگرانی‌های دوستان عزیز را هم کاملاً درک می‌کنم، نکته اول اینکه هیچ تفاوتی بین متن قرائت شده اینجانب و موگرینی نبود.

وی اضافه کرد: ظریف گفت که اشکال در ترجمه بود، دوم اینکه آنچه که بیان شده یک چارچوب مفهومی است و متن اصلی توافق هنوز نگارش نشده است و گام بعدی ما نگارش و تدوین توافق نهایی است که البته کار بسیار سختی هم خواهد بود، موضوع سوم فکت‌شیت آمریکایی‌هاست که ابهامات، کذب‌ها و اشکالات زیادی داشت؛ موضوع چهارم هم تضمین‌های ماست؛ ما تا تیرماه مذاکره می‌کنیم و امیدواریم به توافق برسیم ولی قطعی هم نیست که طی سه ماه آینده به توافقی برسیم. اگر توافق شد، توافق به شورای امنیت سازمان ملل محدود می‌شود بر اساس ماده 41 فصل هفتم قطعنامه را تأیید می‌کند و همه قطعنامه‌های قبلی را «لغو» می‌کند و اتفاق در همان لحظه و قبل از اجرا صورت می‌پذیرد و پروژه هسته‌ای از دستورکار شورای امنیت خارج می‌شود.

نقوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه گفت که بعد از این،‌ اجرای تعهدات شروع می‌شود و با راستی‌آزمایی آژانس، همه تحریم‌های اقتصادی-مالی اتحادیه اروپا «لغو» و تحریم‌های ثانویه آمریکا «متوقف» می‌شود علت آن هم این است که اگر بخواهیم لغو شود باید تصویب کنگره را داشته باشیم و ما نمی‌خواهیم کنگره برود. در ارتباط با پروتکل الحاقی هم،‌ قطعاً ما خلاف قانون عمل نمی‌کنیم و بالاخره اینکه «بازگشت‌پذیری» تضمین نهایی ماست که صراحتاً‌ ذکر شده است، ما به دلایلی نخواستیم وارد بازی «فکت‌شیت» شویم و ممکن است ما هم فکت‌شیت تهیه کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس یادآور شد: پس از توضیحات مقدماتی ظریف، نمایندگان عضو و غیر عضو کمیسیون نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند، لازم به توضیح است که در این جلسه بیش از 60 نفر از نمایندگان مجلس در کمیسیون حضور یافتند، آقامحمدی، کوثری، جهانگیرزاده، آصفری، کریمی قدوسی، جلالی، دواتگری، زارعی، نبویان، بذرپاش، احمد توکلی و زاکانی اظهارنظر کردند.

وی همچنین گفت: از آنجایی که سؤالات نمایندگان بسیار زیاد بود، بنابراین شدد که ظریف سؤالات و ابهامات را یادداشت کند تا در جلسه روز سه‌شنبه صحن به همه آنها پاسخ دهد.

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه از زحمات نیروی انتظامی در تأمین امنیت اجتماعی در ایام تعطیلات عید نوروز تقدیر شد.

کد خبر 291310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha