همشهری آنلاین: شرکت اپل کار مشترک جدیدی را در حوزه پژوهش‌های پزشکی آغاز می‌کند.

به نوشته Cnet اپل روز دوشنبه ۹ مارس در گردهمایی سالانه Spring Forward  اعلام کرد که یک مجموعه نرم‌افزاری جدید را به نام کیت پژوهشی (ResearchKit) ساخته است که به کارشناسان پزشکی امکان ساختن اپلیکیشن یا برنامه‌های کاربردی را خواهد داد.

اپل گفت از پیش با گروه‌هایی در دانشگاه‌های آکسفورد و استنفورد در حال همکاری بوده است تا امکان ساخت اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌های یاری‌رسان به انواع گوناگون پژوهش فراهم شود.

جف ویلیامز، رئیس بخش عملیاتی اپل در این باره گفت: «یکی از بزرگترین چالش‌های پژوهشگران جلب افراد آزمودنی برای شرکت در پژوهش‌های‌شان است.» او گفت که پژوهشگران در به دست آوردن داده‌های یکنواخت و منظم از افراد شرکت‌کننده در بررسی‌های‌شان دچار مشکل هستند.

یک نمونه که اپل آن را در این گردهمایی به بحث درباره ان پرداخت، اپلیکیشنی برای ارزیابی مبتلا بودن فرد به بیماری پارکینسون است که با گوش دادن با حرف زدن‌، سنجش راه رفتن و جستجوی لرزش دست هنگام لمس صفحه نمایش عمل می‌کند.

سایر کارهای مشترک شامل ساختن تکنولوژی‌هایی برای ارزیابی آسم، سرطان پستان و سایر بیماری‌ها است.

اپل وعده داده است که همه این تکنولوژی‌ها حریم شخصی کاربران را رعایت کنند. این شرکت اعلام کرد مشتریان می‌توانند نوع بررسی‌‌های پزشکی را که در آن شرکت‌ می‌‌کنند، انتخاب کنند، و اپل به دنبال داده‌های این مشتریان نیست. به گفته اپل کد زمینه‌‌‌ای این برنامه‌ها به رایگان در اختیار سایر شرکت‌ها هم قرار گرفت.

این اقدام اپل آخرین اقدام آن برای وارد کردن تکنولوژی‌های بهداشتی به وسائلش است. آیفون از هم اکنون دارای تکنولوژی به نام HealthKit است که برای گردآوری اطلاعاتی مانند شمار گام‌های راه رفتن و مقدار غذای خورده شده است که می‌تواند با سایر اپلیکیشن‌ها و حسگرهای ساخت شرکت‌های دیگر به طور مشترک کار کند.

اما فقط اپل نیست که به این حوزه وارد شده است. بهداشت به کانون توجه سایر شرکت‌ها در بخش تکنولوژی بدل شده است.

چندین شرکت وسیله‌‌های سلامت-‌محور به بازار عرضه کرده‌‌‌اند، مانند Gear Fit و Jawbone Up24 ساخت شرکت سامسونگ، و شرکت‌های بسیار دیگری در حال ساختن دستگا‌ه‌های هوشمند سنجش قند خون و محصولات مشابه هستند. سایر شرکت‌ها نیز خود را با فرصتی مواجه می‌بینند تا داده‌های بیماران را جستجو کنند یا اندازه‌گیری‌های مربوط به سنجه‌های گوناگون سلامت افراد را گردآوری کنند تا بیمارشدن آنها را پیش‌بینی کنند یا درمان‌ها را با خصوصیات فردی آنها تطبیق دهند.

رقیب اصلی اپل، شرکت سامسونگ در یک مورد قدم بزرگی در اپلیکیشن‌های سلامت در تلفن‌های همراه برداشته است. تلفن هوشمند گالاکسی S5 و دستبند GearFit ساخت این شرکت، پایشگرهای ضربان قلب و اپلیکیشن‌های سلامت‌-محور را با هم تلفیق می‌کنند. سامسونگ همچنین از تلاش‌های برای ساختن حسگرها و پلتفرم‌های مبتنی بر پردازش ابری برای گردآوری داده‌ها خبر داده است.

اپل هم در کنفرانس جهانی سازندگان نرم‌افزارها در ماه ژوئن گذشته HealthKit را معرفی کرد. این نرم‌افزار به مصرف‌کنندگان امکان ردیابی داده‌های مربوط به سلامت را می‌ٔ‌دهد و به صورت یک مرکز گردآوری اطلاعات عمل می‌کند. این برنامه همچنین دارای یک اپلیکیشن با نام Health است که می‌توان آن روی وسائل موبایل ساخت سایر شرکت‌ها هم به کار برد.

 کریک فدریگی، معاون ارشد رئیس بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، گفت بسیاری از موسسات پزشکی از جمله کلینیک مایو از هم اکنون قرارداد همکاری با این شرکت را امضا کرده‌اند.

مایو یک بخش تلفیق‌شده در HealthKit دارد که هنگام بیماران کارهایی مانند چک کردن فشار خون‌شان انجام می‌دهند، به کار می‌افتد. این نرم‌افزار به طور خودکار این موضوع را بررسی خواهد کرد که اندازه ثبت‌شده در محدوده پارامترهای تعیین‌شده قرار دارد یا نه، و در موارد فوریتی، اگر پزشکان نتوانند وضعیت بیمار را بررسی کنند، بیمارستان را آگاه خواهد کرد. امید اپل این است که HealthKit امکانی برای ساختن نسل کاملا جدیدی از اپلیکیشن‌های سلامت را ایجاد کند.

این شرکت همچنین با ساعت اپل نیز که تا حدی در موقعیت یک وسیله سلامت و آمادگی بدنی قرار گرفته است، یک گام دیگر در این مسیر برداشته است. ساعت اپل شامل ردگیرهای فعالیت جسمی و یادآور ارتعاشی برای ایستادن در موارد نشستن درازمدت است.

اپلیکیشن Activity در این وسیله به شما چشم‌اندازی از فعالیت روزانه‌تان می‌دهد، از جمله اینکه چند کالری سوزانده‌اید، چه اندازه ورزش کرده‌اید، و چند بار ایستاده‌اید تا از نشستن بی‌وقفه پرهیز کنید. و اپلیکیشن Workout اندازه‌گیری‌های مشروح‌تر و مشخصات زمان واقعی مانند زمان، فاصله و سرعت تمرین‌‌های معین در اختیار می‌گذارد.

کد خبر 289620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha