همشهری آنلاین: اصول راهنمای غذایی جدیدی که دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۵ منتشر می‌کند، هشدار درباره محدود کردن مصرف غذایی کلسترول را کنار خواهد گذاشت.

cholestrol

دولت ایالات متحده در حال روزآمد کردن مجموعه‌ای از اصول راهنمای غذایی است که به قصد کمک کردن به شهروندان برای انجام انتخاب‌های غذایی سالم‌تر تدوین شده‌اند.این اصول راهنما همچنین برای کمک به اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها برای چگونگی بسته‌بندی و بازاریابی محصولات‌شان به کار می‌روند.

به گزارش واشنگتن پست نسخه ۲۰۱۵ این اصول راهنما با کنار گذاشتن هشدار درباره مصرف کلسترول شاید شاهد بزرگترین تغییر در این اصول از سال ۱۹۷۷ به بعد باشد.

یکی از شش هدف اصلی در این راهنما از دهه ۱۹۷۰ به بعد محدود کردن مصرف کلسترول به کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز بوده است، اما «کمیته مشاور اصول راهنمای غذایی» (DAGC) فعلی معتقد است که مصرف غذایی کلسترول چیزی نیست که نیاز به نگرانی داشته باشد.

غذاهای پر از کلسترول- مانند تخم‌مرغ، دل و جگر و غذاهای دریایی- مدت‌هاست که به عنوان عوامل دخیل در خطر بیماری قلبی شمرده می‌شده‌اند، اما پژوهش‌هایی که به دنبال تعیین هر نوع پیوند سبیی میان آنها و پیامدهای نامطلوب بهداشتی بوده‌‌اند، به نتایجی دوپهلو رسیده‌اند.

DAGC در غیاب اجماع علمی کامل در این باره و با توجه به اینکه بدن انسان میزان تولیدشده کلسترول در بدن بسیار بیشتر از میزان کلسترولی است که از راه غذا به آن می‌رسد، تصمیم گرفته است که «کلسترول را دیگر ماده مغذی که افراط در مصرف آن مایه نگرانی است، نشمرد.»

این تصمیم به معنای آن نیست که کلسترول به طور کامل ماده غذایی بی‌خطری است و تاثیر آن در بستن شریان‌ها هنوز تهدیدی برای سلامت قلب به شمار می‌رود، اما مسئله این است که میزان مصرف آن دیگر آنقدر مهم شمرده نمی‌شود که نیاز به هشدار برای محدود کردن داشته باشد.

DACG اکنون بیشتر نگران مصرف کمتر از حد لازم مواد مغذی مفید در درازمدت است و اشاره می‌کند که ویتامین D، ویتامین E، پتاسیم، کلسیم و فیبر در همه جمعیت آمریکا کنمتر از حد لازم مصرف می‌شوند. تاکید بیشتر بر انتخاب‌های سالمتر غذایی مانند سبزیجات غنی از مواد مغذی و پرهیز از از دوگانه شریر قند و نمک ( که در همه دنیا بیش از حد مصرف می‌شوند) هدف اصلی اصول راهنمای غذایی ۲۰۱۵ است.

تغییر در نگرش درباره مصرف کلسترول فقط بخشی از مجموعه نظرات در حال تحول درباره سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است. همین هفته یک بررسی جدید بر روی داده‌های در دسترس در ۱۹۷۷ نشان داد که اصول راهنمای غذایی در آن زمان بر شواهد ناکافی متکی است و هرگز نباید انتشار می‌یافت.

این گزارش که بوسیله گروهی بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی زوئه هارکومب، منتشر شده است، از توصیه آن هنگام بر ضد مصرف چربی انتقاد کرده است؛ و با گذشت زمان DAGC ممکن است این بخش توصیه‌هایش را هم اصلاح کند.

به هر حال، بزرگترین تغییر در حال حاضر برداشتن هشدار درباره کلسترول است که انتظار می‌رود وزارت‌های کشاورزی و بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در انتشار نهایی اصول راهنمایی غذایی ۲۰۱۵ در ادامه امسال از آن استقبال کنند.

کد خبر 286987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha