چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

۶‌ ماه پس از آغاز حملات هوایی آمریکا به عراق و سوریه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام همزمان با تأیید کشته‌شدن یک گروگان آمریکایی دیگر به‌دست داعش، درخواست رسمی حملات نظامی واشنگتن را به کنگره این کشور ارائه کرد

اوباما

 تا احتمالا پس از ۱۳سال نمایندگان یک مجوز جنگ دیگر را برای دولت این کشور صادر کنند.

اوباما طي ماه‌هاي گذشته درباره جديتش در مقابله با داعش از سوي جمهوريخواهان كه حالا كنترل هر دو مجلس سنا و نمايندگان را در اختيار دارند، تحت فشار بود و اكنون مي‌خواهد به‌صورت قانوني و با مجوزي 3 ساله حمايت كنگره را براي عمليات نظامي عليه داعش در اختيار داشته باشد. رئيس‌جمهور آمريكا در مجوز جنگ درخواستي خود از كنگره بر جلوگيري از حضور دائم نظامي در مناطق درگيري و همچنين «عمليات محدود» تأكيد كرده است.

رئيس‌جمهور آمريكا درخواست مجوزي 3‌ساله كرده تا با پايان رياست‌جمهوري او رئيس‌جمهور بعدي آمريكا مجبور باشد براي اقدام نظامي بار ديگر به كنگره مراجعه كند. پيش‌بيني مي‌شود كه بحث‌ها درباره اين مجوز چندين روز در كنگره ادامه داشته باشد. كنگره آمريكا از سال 2002 تاكنون بحث و درخواستي براي صدور مجوز جنگ جديدي نداشته و آخرين مجوز در دوران رياست‌جمهوري جورج بوش براي حمله به عراق صادر شد.

اكنون اوباما از دوسو با شك و شبهه براي صدور اين مجوز روبه‌روست؛ از يك سو هم‌حزبي‌هاي دمكرات او با كشته شدن 7هزار نظامي در عراق و افغانستان از طولاني‌شدن اين حملات و اعزام نيروهاي زميني نگران هستند و از سوي ديگر جموريخواهان به برنامه‌ها و فايده داشتن راهبردهاي اوباما در مقابله با داعش با عمليات محدود هوايي شك دارند. به همين‌خاطر اوباما در درخواست مجوز خود تلاش كرده كه به شك و شبهه‌هاي هر دو گروه پاسخ دهد. در مجوز درخواستي كه صبح ديروز به كنگره ارائه شده، استفاده طولاني‌مدت و دائمي از نيروهاي زميني آمريكا عليه داعش ممنوع اعلام شده است.

رئيس‌جمهور آمريكا اما از سوي ديگر نشان داده كه آمريكايي‌ها حداقل به‌صورت محدود و مقطعي به‌دنبال استفاده از نيروهاي زميني هستند. . جمهوريخواهان اعتقاد دارند كه حملات هوايي از سوي آمريكا و ائتلاف ناكافي است و بايد قدرت بيشتري را به‌كار گرفت. از سوي ديگر دمكرات‌ها خاطره جنگ عراق و افغانستان را كه از سوي جمهوريخواهان پس از 11سپتامبر كليد خورد، مرور مي‌كنند و نمي‌خواهند وارد يك جنگ تمام‌عيار ديگر شوند. مسئله مهم ديگر در درخواست اوباما اين است كه رئيس‌جمهور آمريكا خواستار مجوز گسترش درگيري‌ها فراتر از داعش شده و حمله به مواضع گروه‌هاي افراطي هم‌راستا و متحد با داعش هم در مجوز جنگ لحاظ شده‌ است. به گزارش نيويورك‌تايمز، دولت اوباما مي‌خواهد كه در مجوز صادر شده هيچ محدوديت جغرافيايي براي حملات خود نداشته باشد. در واقع مجوز جنگ درخواستي اوباما 2 ويژگي مهم دارد؛ نداشتن ممنوعيت استفاده از نيروهاي زميني و عمليات نظامي بدون محدوديت جغرافيايي.

برخي نمايندگان كنگره اعتقاد دارند كه مجوز درخواستي، آمريكا را وارد يك جنگ بدون پايان مي‌كند. اوباما رئيس ستاد كاركنان كاخ سفيد و مقام‌هاي ارشد وزارت امور خارجه را طي روزهاي گذشته به كنگره فرستاده تا نمايندگان را براي صدور اين مجوز متقاعد كند اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه با بحث‌هاي جدي در اين رابطه ممكن است صدور اين مجوز حداقل يك‌ماه زمان ببرد. منابع آگاه در كنگره آمريكا اعلام كرده‌اند كه نمايندگان ممكن است با بالا گرفتن اختلاف‌ها درباره اين مجوز حتي دست به بازنويسي درخواست اوباما بزنند.

از سوي ديگر اين نگراني وجود دارد كه صدور اين مجوز باعث شود اتباع آمريكا بيشتر از گذشته در معرض خطر قرار بگيرند. همزمان با ارائه درخواست مجوز جنگ به كنگره، كاخ‌سفيد تأييد كرد كه كيلا مولر، گروگان آمريكايي داعش در سوريه كشته شده است. رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرده كه اين كشور تروريست‌هاي مسئول مرگ اين زن امدادگر را به‌دست عدالت خواهد سپرد.

  • پيوستن 20هزار خارجي به داعش

مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا در برآورد جديد خود اعلام كرده‌اند كه حداقل 20هزار خارجي ازجمله 3هزار و 400تبعه كشورهاي غربي تاكنون به گروه تروريستي داعش پيوسته‌اند. از ميان اتباع غربي آمريكايي‌ها تخمين زده‌اند حداقل 150تبعه اين كشور اكنون در ميان نيروهاي داعش در عراق و سوريه هستند. اين آمار بخشي از گزارش كميته امنيت ملي مجلس نمايندگان آمريكاست كه به‌زودي منتشر مي‌شود.

کد خبر 286972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha