اوباما با مورد خطاب قرار دادن مخالفان داخلی آمریکا در رابطه با مذاکره ایران،گفت چرا برای اعمال تحریم‌ در حین مذاکرات عجله دارید.

به گزارش فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با میهمان خود یعنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان شرکت کرد.

  • اوباما: در پی توافق خوب و قابل راستی‌آزمایی هستیم

اوباما در بخش ایرانی سخنان خود گفت که تحریم‌ها برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌یابد و هدف آمریکا رسیدن به توافقی «خوب و قابل راستی‌آزمایی» است.

وی به روند طولانی مذاکرات هم اشاره کرد و گفت که گذشته از مذاکرات هسته‌ای، ترمیم اعتماد بین ایران و آمریکا، امری زمان‌بر خواهد بود.

  • فاصله‌ها در میز مذاکرات، کم شده است

اوباما گفت که «خبری خوب» از مذاکرات هم دارد و خبر خوب خود را اینگونه بیان کرد که مذاکرات جدی است، فاصله میان طرفین میز مذاکره کم شده و ایرانی‌ها هم تاکنون به تعهدات خود پابند بوده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص جنبه‌های مذاکره میان نمایندگان طرفین گفت که مسائل مورد مذاکره الان خیلی شفاف‌ و موردی‌تر شده است.

  • بحث بر سر مسائل فنی تمام شده

رئیس کابینه ایالات متحده به مسائل داخلی ایران و تأثیرات آن بر روند مذاکرات هم گریزی زد و گفت که ایرانی‌ها، تندروها و سیاست‌های خود را دارند و الان دیگر طرفین بر سر مسائل فنی بحث نمی‌کنند و مسئله مهم، وجود اراده سیاسی لازم در ایرانیان برای رسیدن به توافق است.

  • اگر تا آخر مارس به توافق نرسیم، تمدید بی‌فایده خواهد بود

باراک اوباما در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید مذاکرات گفت که اگر ایران و 1+5 بر سر «قواعد اصلی توافق» به نقطه‌ای مشترک نرسند، تمدید مذاکرات مفید نخواهد بود.

منظور اوباما از قواعد اصلی توافق، همان چهارچوب سیاسی است که بنا بود تا آخر مارس یعنی 10 فروردین بر سر آن توافق حاصل شود.

یکی از خبرنگاران حاضر در محل نشست خبری، سوالی در خصوص «عصبانیت اوباما از دعوت نتانیاهو به مجلس نمایندگان آمریکا» سوالی پرسید که این سوال هم علاوه بر روابط آمریکا و اسرائیل، مسئله هسته‌ای ایران را بار دیگر مورد بحث قرار داد.

اوباما گفت که روابط آمریکا و اسرائیل روابطی فراحزبی است و ایالات متحده مثل همیشه، خود را به امنیت اسرائیل متعهد می‌داند.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص عدم دعوت مقامات دولتی از نتانیاهو در سفر آتی به آمریکا گفت که اگر آنگلا مرکل هم 2 هفته قبل از انتخابات داخلی کشورش به آمریکا سفر می‌کرد، دعوتنامه‌ای از جانب کاخ سفید دریافت نمی‌کرد.

  • گزینه‌های جایگزین دیپلماسی، نه به نفع آمریکا است و نه به نفع اسرائیل

وی اما گفت به رغم این نزدیکی روابط، در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با نتانیاهو اختلاف دارد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که باید به دیپلماسی فرصت داد و پس از پایان این فرصت به فکر اقداماتی دیگر بود؛ وی هم‌چنین گفت که «گزینه‌های جایگزین» نه به نفع آمریکا است و نه به نفع اسرائیل.

وی مخالفان داخلی مذاکره با ایران که به شدت موافق اعمال تحریم‌های بیشتر هستند را هم مورد خطاب قرار داد و گفت چرا برای اعمال تحریم‌ در حین مذاکرات عجله دارید.

  • مرکل: تجربه ایران نشان داد که تحریم‌ها اثرگذار است

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که سخنگوی دیگر این نشست بود هم سخنان کوتاهی در خصوص مذاکرات هسته‌ای داشت.

مرکل در یک جای سخنان خود گفت که مذاکرات به مرحله تعیین‌کننده‌ای رسیده و در جای دیگری هم که به تقابل روسیه و غرب اشاره می‌کرد، گفت که تجربه ایران نشان داده که تحریم‌های روسیه هم جواب خواهد داد.

بخش دیگر و البته قابل‌توجه این مذاکرات به رویارویی غرب و روسیه بر سر اوکراین اختصاص یافت.

اصل حرف اوباما این بود که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به خاطر نقش مسکو در بحران اوکراین، تاکنون جواب داده و در صورت ادامه سیاست فعلی از سوی دولتمردان کرملین، روس‌ها باز هم هزینه بیشتری خواهند پرداخت.

وی پس از پرسش مکرر خبرنگارها در خصوص تصمیم واشنگتن در مورد ارسال سلاح برای ارتش اوکراین هم گفت که سیاست اصولی آمریکا بر مبنای ارائه کمک‌های دفاعی به کی‌یف است ولی هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است.

مخدوش شدن روابط آمریکا و آلمان پس از افشاگری «ادوارد اسنودن» از جاسوسی مأموران آمریکایی از مقامات آلمانی و به خصوص آنگلا مرکل محور سوال دیگری بود.

اوباما گفت که مطمئناً افشاگری‌های این شخص، به احساسات مردم آلمان نسبت به دولت آمریکا ضربه زده ولی واشنگتن هم در حال گام برداشتن برای ترمیم این احساسات است.

کد خبر 286870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha