همشهری آنلاین: پیروزی یک حزب چپگرای مخالف ریاضت اقتصادی در انتخابات هفته گذشته یونان، سرنوشتی مبهم را پیش روی سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و به ویژه برنامه تدابیر ریاضتی تحمیل شده بر کشورهای بدهکار در این قاره قرار داده است.

 سایه صف آرایی جنبش های ضدریاضتی بر آینده اتحادیه اروپا

به گزارش ايرنا، جشن قدرت گرفتن حزب چپگرای 'سیریزا' که از ابتدای مبارزات انتخاباتی در یونان از حمایت حزب پودموس اسپانیا برخوردار شده بود با قدرت نمایی طرفداران این سیاست ها در خیابان های مادرید همراه شد و آینده سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا را بیش از پیش در ابهام فروبرد.

'پابلو ایگلسیاس' دبیرکل 'پودموس ' (ما می توانیم) در نخستین واکنش به پیروزی 'الکسی سیپراس' رهبر 'سیریزا' از 'تولد امیدی همراه با مسوولیت پذیری و جدیت' سخن به میان آورد.

وی گفت سناریوی جدید در اروپا قرار است که 'آنگلا مرکل' صدر اعظم آلمان را به عنوان نخستین مدافع سیاست ریاضتی، منزوی کند.

در اروپا تعداد افرادی که همانند ایگلسیاس، پیروزی سیریزا را پایان سیاست ریاضتی اتحادیه اروپا تلقی می کنند، بیشمارند ،اما هنوز تعداد اروپایی هایی که از مذاکره در مورد بدهی های بین المللی و خروج از حوزه واحد مشترک پول اروپا (یورو) سخن به میان می آورند، در اقلیت قرار دارند.

اتحادیه اروپا در سال 2015 میلادی با احتمال قدرت گرفتن احزاب هم هدف با 'سیریزا'، آن هم به دلیل برگزاری انتخابات های متعدد در کشورهای عضو با چالش جدی در حوزه اقتصاد و سیاست های اقتصادی مواجه خواهد شد؛ انتخابات پارلمانی فنلاند در آوریل (فروردین/ اردیبهشت)، انگلیس در مه (اردیبهشت/خرداد)، دانمارک در سپتامبر (شهریور/ مهر) و انتخابات پارلمانی پرتغال در سپتامبر یا اکتبر (شهریور تا آبان) برگزار می شود. این در حالی است که انتخابات مجلس اسپانیا نیز به زودی برگزار خواهد شد.

حزب سوسیالیست پرتغال، همواره تاثیرات منفی سیاست ریاضتی را محکوم کرده و امیدوار است از پیروزی 'سیریزا' در یونان بهره ببرد.

'آنتونیو کوستا' رهبر حزب سوسیالیست پرتغال که حزبش در نظرسنجی ها از 37.9 درصد رای موافق مردم برخوردار است، پیروزی سیریزا را 'نشانه ای از تغییر اروپا' می داند.

در فرانسه نیز، حزب 'جبهه چپ' به رهبری 'ژان لوک ملانشون' و متحد حزب کمونیست امیدوار است که پیروز سیریزا با تاثیر ات دنباله دار، اتحادیه اروپا را به ' سازماندهی مجدد با شیوه ای کاملا متفاوت' وادارد.

اما حزب چپگرای سیریزا تنها از پشتیبانی احزاب چپ کشورهای اروپایی برخوردار نیست و احزاب در ستیز با اتحادیه اروپا که غالبا راستگرای افراطی هستند نیز از پیروزی این حزب ابراز خرسندی کرده اند؛ 'مارین لوپن' رهبر حزب راست افراطی 'جبهه ملی' از پیروزی حزب سیریزا در یونان به عنوان ضربه ای کاری به اتحادیه اروپا، استقبال کرد.

همچنین 'نایجل فاراژ' رهبر حزب استقلال انگلیس موسوم به 'یوکیپ' که طرفدار استقلال از اتحادیه اروپاست، پیروزی این حزب را 'فراخوانی ناامیدانه برای کمک به مردم یونان' خواند. وی همچنین پیش بینی کرد که یونان تا پایان امسال از منطقه مشترک پولی یورو، خارج شود.

بحران یونان از سال 2009 و زمانی آغاز شد که کسری بودجه قابل توجه این کشور بحران اقتصادی را در منطقه یورو و کل اتحادیه اروپا رقم زد.

مقام های وقت یونان با درخواست وام های خارجی تلاش کردند تا کشور را از ورشکستگی نجات دهند. این وام ها در قبال تعهدات مالی سنگین و نیز اجرای سیاست های ریاضتی که بر زندگی مردم یونان اثر گذاشت، به این کشور اعطا شد.

تلاش دولت جدید یونان برای پایان دادن به برنامه های ریاضتی از آن جهت حائز اهمیت است که این کشور تنها کشوری نیست که از دیگر کشورها و نهادهای بین المللی وام گرفته و در عوض به اجرای تدابیر ریاضتی متعهد شده است.

ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می شود که دولت ها با اجرای آن با کاهش و یا حذف برخی خدمات و مزایای عمومی تلاش می کنند از میزان هزینه ها و کسری بودجه خود بکاهند.

در سال 2010 میلادی، مردم اروپا در کشورهای ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا و برخی دیگر کشورها به وضع بد اقتصادی، سیاست های مالی اتحادیه اروپا و تنزل سطح زندگی اعتراض کردند. این حرکت های پیاپی مردمی ،موج اعتراض به تدابیر ریاضتی تحمیل شده اتحادیه اروپا را در همه کشورهای عضو به راه انداخت. نارضایتی از اثرات منفی ریاضت اقتصادی که پیشتر با مقاومت وام دهندگان مواجه شده بود، امروز با قدرت گرفتن یک حزب مصمم به پایان دادن به تدابیر ریاضتی، جان تازه ای گرفته است.

برخی کارشناسان معتقدند که این تدابیر ریاضتی خود عامل قدرت گرفتن این احزاب مخالف و احزاب راست افراطی مخالف با یکپارچگی اروپا منجر شده و حتی می تواند به فروپاشی این اتحادیه بیانجامد.

کد خبر 286132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha