همشهری آنلاین: نگرانی از خروج یونان از منطقه یورو که به دلیل احتمال روی کارآمدن حزب یوروستیز سیرزا شدت گرفته، نگرانی‌هایی را از بابت برچیده شدن این منطقه و آسیب‌های فراوان مالی اتحادیه اروپا به این دلیل پدید آورده است.

 احتمال خروج یونان از منطقه یورو و نگرانی اروپایی ها از پیامدهای آن

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، خروج یونان از منطقه یورو به طور یقین هزینه های زیادی برای این منطقه و اتحادیه اروپا خواهد داشت و اکنون تحلیلگران مشغول بررسی میزان هزینه های آن هستند.

میزان بدهی یونان به شرکای اروپایی اش در مقایسه با اقتصاد منطقه یورو جزئی است اما قدر مسلم خروج یونان از منطقه یورو بی ثباتی و کاهش ارزش یورو را در پی خواهد داشت.

بحران یونان از سال 2009 و زمانی آغاز شد که کسری بودجه کلان این کشور بحران اقتصادی را در منطقه یورو و کل اتحادیه اروپا رقم زد.

بازارهای جهانی در آغاز سال جدید میلادی اواسط هفته گذشته با کاهش ارزش روبرو شدند. یورو به کمترین ارزش در برابر دلار از سال 2006 به بعد یعنی 1.20 دلار در برابر هر یورو رسیده است. انتظار می رود سرمایه گذاران اوراق قرضه دولت های ایتالیا، اسپانیا و پرتغال را نیز بخواهند بفروشند و هزینه های استقرار این کشورها را نیز افزایش دهد.

انتخابات پیش از موعد یونان که باید 25 ژانویه (7 بهمن) برگزار شود، احتمالا حزب چپ افراطی 'سیرزا' را به قدرت می رساند. سران این حزب گفته اند تدابیر ریاضتی که آتن با پذیرش آنها توانسته است از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول وام بگیرد را کنار خواهد گذاشت. یونان در مجموع 240 میلیارد یورو از سه نهاد اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا وام گرفته است. یک پنجم از کل بدهی دولت یونان به بخش خصوصی است و بقیه آن را سه نهاد یادشده اروپا پرداخته اند.

همزمان رسانه های اروپایی این اخبار را منتشر کردند که اگر یونان اجرای تدابیر ریاضتی را متوقف کند، آلمان نیز آماده است به یونان اجازه خروج از منطقه یورو را بدهد.

بیشتر تحلیلگران معتقدند حتی در این صورت آتن برای بازپرداخت بدهی های خود به وام دهندگان به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت و احتمالا در این صورت چاره ای جز به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی هایش نخواهد داشت.

'گای ورهافستاد' رییس فراکسیون لیبرال 'آلدی' در پارلمان اروپا گفت: به تعویق انداختن بازپرداخت وام های یونان شوکی در منطقه یورو پدید خواهد آورد.

بر اساس برآوردهای 'اریک دور' رییس موسسه تحقیقات اقتصادی 'ای ای اس ای جی'(IESEG ) فرانسه، از میان همه کشورهای اروپایی آلمان بیش از همه آسیب خواهد دید. بر این اساس برلین 56 میلیارد و 500 میلیون یورو و یعنی به ازای هر شهروند آلمانی 699 یورو خسارت را باید متحمل شود.

این رقم برای فرانسه 42 میلیارد و 400 میلیون یورو یا 644 یورو برای هر شهروند این کشور، در مورد ایتالیا 37 میلیارد و 300 میلیون یورو، اسپانیا 24 میلیارد و 800 میلیون یورو، هلند 11 میلیارد و 900 میلیون یورو، بلژیک 7 میلیارد و 200 میلیون یورو، اتریش پنج میلیارد و 800 میلیون، پرتغال یک میلیارد و 100 میلیون و ایرلند 300 میلیون یوروست.

هزینه دیگر خروج یونان از منطقه یورو، بی اعتمادی است که در اقتصاد منطقه یورو پدید می آورد؛ اقتصادی که هم اکنون نیز به دلیل نرخ رشد ناچیز و بیکاری بالا با دشواری های فراوانی روبروست.

'توماس گرییبن' اقتصاددان موسسه اقتصاد بین الملل 'سی ای پی آی' می گوید: مهم ترین نگرانی در مورد هرج و مرج مالی است که در پی خروج احتمالی یونان از منطقه یورو به وجود خواهد آمد.

وی افزود: اگر سرمایه گذاران و سوداگران بازارهای سهام مطمئن نباشند که منطقه یورو واقعا باثبات است، نرخ سود که اکنون بسیار پایین است، افزایش می یابد و در نهایت هزینه های استقراض و اوراق قرضه بالا می رود.

بر اساس این گزارش، افزایش هزینه های دریافت وام و کاهش سرمایه گذار تلاش ها برای بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو را خنثی می سازد.

'جاناتان لوینس' اقتصاددان موسسه 'کپیتال اکونومیکس' معتقد است: هنوز معلوم نیست سیاست های پشتیبانی مالی مانع از سرایت شوک ناشی از خروج یونان از منطقه یورو شود.

وی اشاره کرد که منابع مالی صندوق های کمک مالی برای حمایت از اقتصادهای بزرگی مانند ایتالیا و اسپانیا در پی بروز این موج بی ثباتی مالی کافی نیست. همچنین ممکن است بانک مرکزی اروپا برای مهار وضعیت متزلزل بازارهای سهام و اوراق قرضه دشواری های زیادی داشته باشد.

کد خبر 283795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha