همشهری آنلاین: تصمیم بانک مرکزی اروپا مبنی بر آغاز برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی و خصوصی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ با واکنش بازارهای مالی روبرو شد.

euro

در بازار مبادلات ارزی پس از انتشار این خبر ارزش یورو در برابر دلار آمریکا ۱.۶۹ درصد تنزل یافت و هر یورو یک دلار ۱۴ سنت به فروش رفت. بدین ترتیب ارزش یورو در برابر دلار در پایین ترین حد خود طی یازده سال گذشته قرار گرفت.

بازارهای بورس اروپایی نیز به تحولات مذکور واکنش مثبت نشان دادند و شاخص سهام در اکثر این بازارها با رشد همراه بود. ارزش سهام در بازار بورس لندن ۱.۰۲ درصد رونق به خود دید.

ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز نظر جیم یونگ کیم، رییس بانک جهانی درباره نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا و تصمیات این نهاد را جویا شده است.

جیم یونگ کیم در پاسخ می گوید: «این یک ساز و کاری است که باید از آن استفاده شود. زیرا وجود دور باطل و مداوم تورم منفی یک واقعیت است. اما موضوع دیگر آنست که این تدابیر برای حل کامل مشکلات کفایت نمی کند. کشورهایی که بیشترین مشکلات را دارند باید برنامه های اصلاحی خود را پیش ببرند. این یک فرصت خوبی است زیرا قیمت نفت پایین است و تدابیر خرید اوراق قرضه اعمال می شود.»

هدف اصلی بانک مرکزی تشویق بانکها به سرمایه گذاری بجای سپردن پول در این نهاد است. همچنین تشویق مردم برای بالا بردن خرج و مصرف برای به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصاد از دیگر اهداف بانک مرکزی است.

در همایش اقتصادی داوس نیز این تصمیمات با استقبال همراه شد.

سارا چاپل، خبرنگار اعزامی یورونیوز به همایش اقتصادی داوس می گوید: «علیرغم احتیاط برخی، استقبال گرمی از تصمیمات بانک مرکزی اروپا شد. بسیار ی از نمایندگان از تداوم اعمال این تدابیر صحبت کردند. برنامه بازخرید اوراق قرضه دولتی از طرف بانک مرکزی اروپا تا زمانی که لازم باشد اجرا خواهد شد. »

کد خبر 285057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha