همشهری آنلاین: مشاور اجرایی سازمان جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) گفت: ۲۰ درصد عامل گرم‌تر شدن کره زمین، ناشی از تخریب جنگل‌هاست.

۲۰ درصد عامل گرم شدن کره زمین ناشی از تخریب جنگل‌هاست

به گزارش ایرنا، "کازوهیرو گوسکی" روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی و انتقال تجارب پیرامون دستورالعمل پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع چهارمحال و بختیاری افزود: بخش عمده‌ای از این گرم شدن، ناشی از ورود گازهای گلخانه‌ای به جو آسمان است که در صورت حفظ جنگل و پوشش گیاهی می‌توان مانع بخش اعظمی از این پدیده شد.

وی افزود: گرم شدن زمین منجر به کاهش بارش به‌خصوص برف شده و با کاهش بارندگی‌ها، بصورت سلسله‌وار میزان گرم‌تر شدن زمین مضاعف می‌شود.

این کارشناس ژاپنی گفت: در کشور ژاپن برخلاف دیگر مناطق زمین، میزان بارندگی‌ها زیاد است اما به دلیل تلاش مسئولان برای حفظ پوشش گیاهی، این بارندگی‌ها سیلاب زیادی در پی ندارد.

وی، حفظ پوشش گیاهی به‌خصوص در ایران را نیازمند برنامه‌ریزی علمی، دقیق و مدون دانست و افزود: پروژه‌های جنگل و مرتع‌داری سازمان جایکا که با همکاری دولت ژاپن در ایران در حال اجراست اقدامی در راستای رعایت و حفظ این اصول علمی است.

وی پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع بخش بازفت کوهرنگ چهارمحال و بختیاری را از پروژه‌های در دست اجرای این سازمان عنوان کرد و از همکاری کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای اجرای این پروژه قدردانی کرد.

پروژه جایکا از سال 2010 در پنج روستای چهارمحال و بختیاری با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل‌ها و با مشارکت مردمی و تیم سازمان ژاپنی جایکا در حال اجراست.

نشست هم‌اندیشی و انتقال تجارب دستورالعمل پروژه جایکا در استان با حضور تیم ژاپنی مجری این طرح و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در شهرکرد برگزار شد. 

کد خبر 285855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha