سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس یافته‌های یک پژوهش تازه، وقفه‌ای که چند سالی در افزایش دمای هوای کره زمین ایجاد شده ممکن است تا ۱۰ سال دیگر ادامه داشته باشد.

atlantic ocean

به گزارش ايرنا، دانشمندان چند ساله که در تلاشند دلیلی برای توقف افزایش دمای کره زمین که از سال 1999 میلادی یعنی 15 سال پیش شروع شده پیدا کنند.

افزایش نیافتن دمای کره زمین در حالی در سال‌های گذشته ادامه داشته که مصرف سوخت‌های فسیلی و میزان گاز دی اکسید کربن در جو همچنان رو به افزایش است.

بر اساس نظریه تازه‌ای که در این رابطه مطرح شده دلیل این مسئله به چرخه طبیعی جریان آب در اقیانوس اطلس مربوط می‌شود که دوره‌های 30 ساله دارد.

پژوهشگران می‌گویند: این جریان آب که حرکت بسیار کندی هم دارد گرما را به عمق اقیانوس منتقل می‌کند و به این وسیله جلوی گرم شدن هوا را می‌گیرد.

آن‌ها معتقدند که این جریان آب در اقیانوس اطلس ممکن است تا یک دهه آینده همچنان ادامه داشته باشد.

البته دانشمندان هشدار می‌دهند که وقتی چرخه این جریان به پایان برسد دمای کره زمین احتمالا افزایش سریع خواهد داشت.

ناصر کرمی اقلیم‌شناس و استاد دانشگاه برگن در نروژ می‌گوید: استناد به این جریان‌های آب اقیانوسی و تاثیر آن در افزایش یا کاهش دمای زمین موضوعی است که هم موافقان و مخالفان نظریه تغییر اقلیم از آن استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: علم اقلیم‌شناسی در دنیا در سال‌های اخیر تغییر بزرگی کرده آن هم رویکرد موضوع مناطق انباشت انرژی است؛ یعنی جایی مانند اقیانوس آرام یا جنوب اقیانوس اطلس.

آن‌ها می‌گویند: انباشت انرژی خورشیدی در لایه‌های پایینی اقیانوس است که تعیین می‌کند اولا اقلیم مناطق دور دست دنیا چه وضعیتی در آینده پیدا خواهد کرد و دوم این که سرنوشت بحث تغییر اقلیم اساسا به کجا منجر می‌شود.

براساس این پژوهش ظاهرا روند توقف افزایش گرما رو به پایان است اما این که بعد از تغییر جریان آبی در اقیانوس اطلس چه اتفاقی می‌افتد و دمای کره زمین چقدر و با چه سرعتی افزایش خواهد یافت دست کم بین 15 تا 20 سال آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر 270069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha